بازار سهام

تنفس کوتاه بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز هفته با افزایشی در حدود 04/ 0‌درصد به سبز کمرنگی دست یافت. به طوری که شاخص کل این بازار در روز شنبه با افزایش اندک 963 واحدی تنها تا ارتفاع 2 میلیون و 105‌هزار واحد رشد کرد و نماگر هم‌‌‌وزن نیز به افزایش 16/ 0درصدی دست یافت. علاوه بر آن پس از ورود هفتگی پول حقیقی به بورس و فرابورس، روز گذشته 510 میلیارد تومان از این دو بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد نیز با رقمی معادل 3174 میلیارد تومان آماری کمتر از روز کاری قبل به ثبت رساند. با این تفاسیر آنچه مشخص است وضعیت سبز هفته گذشته دلیل محکمی برای ادامه نداشته است و هم‌‌‌اکنون بورسی‌‌‌ها باید در انتظار سرنخ‌‌‌های بهتری برای رشد باشند. بنابراین در روزهای آتی انتظار می‌رود نوساناتی در بازار سهام شکل بگیرد اما شاخص 2 میلیونی را به طور کامل از دست ندهد.

بازار سکه

ثبات بازار سکه

2

بازار سکه و طلا طبق انتظارات قبلی روز شنبه تغییر بزرگی را به ثبت نرساند و تنها با تمایل صعودی به نوسان پرداخت. به طوری که در اولین روز هفته هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و 150‌هزار تومان مبادله شد، در واقع سکه در ابتدای کانال 28 قرار دارد. مانند روزهای گذشته معاملات رکودی سکه ادامه‌‌‌دار شد و تاکنون رفتاری مقاومتی از خود نشان داده است چه نسبت به صعود و چه نزول. باقی مانده سکه در حوالی کانال 28 از طرفی به سبب عدم‌رشد معنادار دلار، سکه و طلا توان افزایش ندارد و شتاب اونس جهانی در رشد قیمتی مانعی بر افت قیمت در بازار سکه و طلاست. اخبار مثبت و امیدوارکننده سیاسی هم‌‌‌چنان نتوانسته است شوکی به بازار بدهد. برای روزهای آتی روند مشابه‌‌ روزهای اخیر را در پیش می‌گیرد و نوسانات در بازه کم تداوم خواهد داشت تا خبرهای نهایی به بازار اصابت کند.

بازار طلای جهانی

طلا؛ یک گام به عقب

3

در آخرین مبادلات روز جمعه طلا با کاهش اندکی به سبب آمارهای منتشر شده مختلفی از اشتغال ایالات متحده مواجه شد. به طوری که هر اونس طلای جهانی در قیمت 1940 دلار و 6 سنت مبادله شد. چرا که در حالی که آمارهای پرداختی‌‌‌ها بیشتر از پیش‌بینی‌‌‌ها رقم خورد، آمار بیکاری نیز افزایش داشت. این رفتارهای مختلف از بخش نیروی کار تصمیم‌گیری بر سر آینده نرخ بهره را برای فدرال رزرو دشوار می‌کند. هفته گذشته بازدهی طلا به مثبت 36/ 1درصد رسید و پس از سقوط‌‌‌های هفته گذشته توانست تا حدی خود را بالا بکشد. در حال حاضر تکلیف نرخ بهره بیشترین اثرگذاری بر بهای فلز زرد را دارد. چرا که با افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده مانند طلا بیشتر می‌شود. با این تفاسیر تعلل در رشد نرخ بهره از فلز زرد حمایت می‌کند و در روزهای آتی تمایلات صعودی وجود دارد.

بازار اوراق مسکن

سیاست بهبود معاملات مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌گیرد طی معاملات روز شنبه عموما با افت قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز گذشته با افت 33/ 1 درصد معادل بیش از یک‌هزار و 180 تومان کار خود را در قیمت پایانی 87‌هزار و 926 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که برنامه دولت، ساماندهی وضعیت پلتفرم‌‌‌های انتشار آگهی‌‌‌های املاک در جهت مهار دلالانی است که به طرق مختلف قصد ایجاد التهاب در بازار مسکن را دارند. بنابراین انتظار می‌رود در صورتی که دست دلالان از بازار مسکن کوتاه شود احتمال خرید و فروش واحدهای به ظاهر پر بیشتر شود و مانع از احتکار ملک شود. اما برای اجرای چنین واقعه‌‌‌ای نیاز به گذشت زمان بسیاری دارد. بنابراین نمی‌توان در بازار زمانی کوتاه‌مدت انتظار افزایش معاملات مسکن داشت.

بازار نفت

پیشتازی نفت

5

نگرانی از باریک شدن جریان عرضه نفت خام، بهای آن را در آخرین مبادلات تجاری روز جمعه افزایش داد و به بیشترین مقدار هفت ماهه خود رساند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 88 دلار و 55 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 85 دلار و 55 سنت مبادله شد. نفت برنت در هفته گذشته به بازدهی 82/ 4درصد دست یافت و بازدهی نفت وست تگزاس اینترمدییت به مقدار 17/ 7‌درصد رسید به این ترتیب این بازار رشد چشمگیری را پشت سر گذاشته است. تحلیلگران بر این باورند برای دستیابی به قیمت مدنظر تولیدکنندگان، عربستان و روسیه بار دیگر کاهش تولیدات خود را افزایش می‌دهند. از طرفی نشانه‌‌‌هایی از رشد تقاضا در این بازار مشاهده می‌شود که همگی به صعود قیمتی کمک خواهند کرد. بنابراین در روزهای آتی نوسانات متمایل به صعود محتمل است.