بازار سهام

بورس در خواب‌آلودگی هفتگی

1

بورس اوراق بهادار تهران، با افت 23/ 0درصدی هفته را به رنگ سرخ به پایان رساند. به این ترتیب روز چهارشنبه شاخص کل در ارتفاع یک‌میلیون و 973هزار واحدی مستقر شد و نماگر هم‌وزن نیز 32/ 0درصد کاهش را به ثبت رساند. کاهش ارزش معاملات خرد تا جایی ادامه‌دار شد که روز گذشته با رقمی حدود 1790میلیارد تومان به کمترین مقدار 9ماه اخیر رسید و به‌طور میانگین نسبت به هفته گذشته حدود 600میلیارد تومان کمتر بود. علاوه بر آن مجموع خروج پول حقیقی هفتگی از بورس و فرابورس نسبت به هفته گذشته تقریبا 2برابر شد؛ به‌طوری‌که چهارشنبه در حدود 181میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. ازآنجاکه نرخ ارز نیز دوران رکودی را می‌گذارند و اندکی بازارها دچار تعلل شدند، وضعیت راکد مبادلات سهام امیدی به تغییر ندارد و برای روزهای آتی نوسانات متمایل به نزول ادامه‌دار خواهد بود.

بازار سکه

تعویض کانال سکه

2

چهارشنه بازار سکه و طلا به دنبال اخبار آزادسازی منابع ارزی و رکود بازار ارز با کاهش قیمتی مواجه شد؛ به‌طوری‌که مقاومت‌های موجود توانست به بهای سکه فائق آید و کانال 28میلیون تومانی را از دست داد و هر قطعه سکه امامی در قیمت 27میلیون و 850هزار تومان قرار گرفت. درحالی‌که حباب سکه همچنان مثبت و رو به رشد است، به نظر می‌رسد انتظارات در این بازار افزایشی است؛ اما عقبگرد شدید اونس جهانی مانع بسیار محکمی بر سر راه صعود سکه و طلا محسوب می‌شود. همچنین دلار چشم‌انداز صعود قابل توجهی را در برابر خود نمی‌بیند که به‌عنوان مهم‌ترین اهرم تغییرات در بازار سکه و طلا سبب نزول بیشتر این بازارها در روزهای آتی می‌شود. با این تفاسیر مسکوک یادشده در روزهای آینده تمایلات نزولی را حفظ می‌کند تا زمانی که سرنخ‌های بیشتری از تکلیف دلار آشکار شود.

بازار طلای جهانی

شکست مرز 1900

3

روزهای کم فراز و بیش فرود طلا در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت؛ به‌طوری‌که طلای جهانی به گذر از مرز حمایتی 1900 به 1890دلار نیز در روز سه‌شنبه رسید و پس از آن تلاش کرد که بالای سطح حمایتی برسد. به این ترتیب در روز گذشته ساعت 19:50 به وقت تهران هر اونس طلا با کاهش 01/ 0درصدی در قیمت 1901دلار قرار گرفت. چراکه آمارهای خرده‌فروشی ایالات متحده که در روز سه‌شنبه منتشر شد نشان از آن داشت که مخارج مصرف‌کننده قوی باقی مانده‌اند. این داده‌ها منجر به آن می‌شوند که احتمال رشد تورم برای ماه آینده نیز بالا برود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران دلار را به جای طلا به‌عنوان پناهگاه امن جایگزین کردند به علت آنکه نرخ بهره بالاتر به سبب تورم کاهش نیافته محتمل‌تر شده است و دلار تقویت می‌شود. بنابراین طلا روزهای کاهشی در پیش خواهد داشت.

بازار اوراق مسکن

انبوه‌سازی با سلف

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهار شنبه برخی عمدتا با افت قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن1400 که با نماد تسه0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با کاهش 35/ 1درصدی معادل یک‌هزار و 200تومان رشد از مرز مقاومتی 90هزار تومان عقب‌نشینی کرد در قیمت پایانی 89هزار و 691تومان به کار خود داد. به گفته برخی از کارشناسان، این حوزه باتوجه به اینکه اوراق سلف موازی مسکن یک ابزار تامین مالی سازنده به حساب می‌آید، محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد؛ اما ازآنجاکه یک ابزار تامین مالی به حساب می‌آید، برای پروژه‌های در حال ساخت بیشتر استفاده می‌شود. دولت، ازآنجاکه اوراق سلف مسکن فعلا در ابتدای مسیر قرار دارد، با انبوه‌سازانی که مورد تایید دستگاه‌های مربوطه باشند، کار را آغاز خواهند کرد.

بازار نفت

ثبات در بازار نفت

5

در مبادلات تجاری روز چهارشنبه نفت با تغییرات کمی روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد حالت باثباتی را تجربه می‌کند. به این ترتیب هر بشکه نفت‌خام برنت با رشد 4/ 0درصدی در قیمت 85دلار و 23سنت مبادله شد و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 81دلار و 34سنت قرار گرفت. اوضاع نابسامان اقتصادی چین زیر ذره‌بین بازار قرار دارد. پس از آنکه آمارهای خرده‌فروشی، تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری نتوانستند انتظارات بازار را برآورده کنند، نگرانی از افت تقاضای سوخت در حال رشد است. بنابراین این التهاب موجود تاثیر منفی بر بازار نفت می‌گذارد. با این وجود تاکنون نتوانسته است با کاهش عرضه ایجادشده توسط عربستان و روسیه مقابله کند. بنابراین آینده بلندمدت نفت وابستگی بسیاری با شاخص‌های اقتصاد کلان چین دارد؛ اما در کوتاه‌مدت، نوسانات در محدوده اندکی برای روزهای آتی بازار نفت قابل پیش‌بینی است.