بازار سهام

بورس تکیده تهران

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه با رشد ناچیز 6هزار واحدی مثبت به کار خود پایان داد. روز گذشته بازار با تقاضای صعودی مواجه شد و در نهایت تنها توانست شاخص کل را در ستون یک‌میلیون و 973هزار واحدی قرار دهد که به معنای رشد 32/ 0درصدی شاخص بود. از سوی دیگر نماگر هموزن نیز به رشد 24/ 0درصدی رسید. تصمیمات ماه‌های گذشته سیاستگذاران به اعتماد سرمایه‌گذاران ضربه‌ای کاری زده است و به نظر می‌رسد همچنان بازار دچار بی‌اعتمادی معامله‌گران است؛ چراکه ارزش معاملات خرد 2495میلیارد تومانی و خروج 225میلیارد تومانی پول حقیقی از بورس و فرابورس گواهی بر این مهم هستند. با این وجود نوسانات صعودی نرخ دلار در بازار می‌تواند مقدمات رشد آتی بورس را تضمین کند؛ درصورتی‌که دولت بتواند نظر افراد حقیقی را به ثبات آینده بازار جلب کند. ولی تا انتهای هفته جاری بازار به نوسانات خرد خود در زیر کانال 2میلیون ادامه می‌دهد.

بازار سکه

سکه چشم به راه صعود

2

بازار سکه و طلا به لطف تمایلات صعودی نرخ ارز شاهد افزایش بهای قابل توجهی پس از مدت‌ها بود. به‌طوری‌که هر قطعه سکه امامی تا زمان تنظیم این گزارش با رشدی بیش از 5/ 1درصدی در قیمت 28میلیون و 400هزار تومان قرار گرفت و حباب سکه 5میلیون و 800هزار تومانی نیز حاکی از انتظارات افزایشی در این بازار است. دلار به‌عنوان اهرم موثر در بازار سکه روز گذشته از کانال 28هزار تومانی خارج شد که این امر منجر به رشد قیمت در بازار سکه شد. از طرف دیگر سکه‌بازان به علت خبر شکایت ایران از کره تا حدودی محتاطانه عمل کردند و به این سبب عرضه آن کاهش یافت که از افزایش قیمت آن حمایت کرد. بنابراین در روزهای آتی احتمال بالایی برای رشد بیشتر سکه وجود دارد و انتظار می‌رود نوسانات قیمتی با تمایلات صعودی همراه باشد.

بازار طلای جهانی

شکستن مرز 1970 دلاری

3

در مبادلات روز دوشنبه، طلای جهانی با نوسانات فراوان و عموما افزایشی بود؛ به‌طوری‌که تا ساعت 19:30 به وقت تهران هر اونس طلای جهانی در قیمت 1971دلار قرار گرفت. درحالی‌که به علت آنکه احتمال توقف چرخه رشد نرخ بهره بیشتر شده است و به تبع آن کاهش هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده، تقاضا برای طلا بالا رفته است. علاوه بر آن توقع می‌رود در بلندمدت شاخص دلار روند نزولی داشته باشد و از بهای فلز زرد حمایت دوچندانی صورت گیرد. باوجوداین بازار چشم انتظار آمار دستمزد ایالات متحده است که در جمعه منتشر می‌شود و این آمار در ابتدا تصمیم‌گیری برای ادامه سیاست‌های تهاجمی فدرال‌رزرو را روشن می‌کند و در صورتی که بهتر از حد انتظار باشد، تقاضای پناهگاه امن را می‌کاهد و قیمت کوتاه‌مدت طلا را دچار نوسان نزولی خواهد کرد. بنابراین نوسانات روزهای آتی برای طلا پیش‌بینی می‌شود.

بازار اوراق مسکن

اظهارات مبهم پیرامون مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز دوشنبه را برخی مثبت و برخی دیگر با افت قیمت پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری‌که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 دادوستد می‌شود، طی معاملات روز گذشته با افت 56/ 0درصدی معادل بیش از 487تومان کاهش در قیمت پایانی 86هزار و 770تومان به کار خود خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که در حالی که در آستانه دو سالگی دولت، هنوز تکلیف ساخت‌و‌ساز مسکن وعده داده‌شده دولتی به متقاضیان مشخص نشده است، رئیس‌جمهور بار دیگر تامین مسکن برای مردم را از اولویت‌های مهم دولت دانست و با تایید اقدامات صورت‌‌گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

بازار نفت

تقاضای بهبودیافته نفت

5

در مبادلات تجاری روز دوشنبه نفت همچنان پیشتاز بود. به این ترتیب که بها به ازای هر بشکه نفت‌خام برنت در 85دلار و 59سنت قرار گرفت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 81دلار و 37سنت مبادله شد. تحلیلگران بر این باورند که به علت کاهش نگرانی‌ها از رکود احتمالی آتی، تقاضا برای سوخت رشد قابل توجهی خواهد کرد که سبب افزایش بهای نفت‌خام می‌شود. در سمت دیگر کاهش خودخواسته تولیدات نفتی عربستان و روسیه نیز دلیلی بر رشد قیمت نفت تا میزانی که در نزدیکی بیشترین میزان سه ماهه خود قرار بگیرد. بازار هم‌اکنون در انتظار نتیجه جلسه اعضای اوپک‌پلاس است و احتمال آن وجود دارد که عربستان برای ماه بعد نیز تولیدات خود را بکاهد که در این صورت افق بلندمدت قیمت نفت را به سمت بیشترین عایدی ماهانه در سال جاری می‌رساند. بنابراین در کوتاه‌مدت نفت با نوسانات صعودی همراه است.