بازار سهام

روزهای سبز بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه توانست با رشد 3‌هزار واحدی به ابرکانال 2 میلیونی دست یابد. روز گذشته بازار با تغییر مثبت 17/ 0 درصدی شاخص کل را در ستون 2 میلیون و یک‌هزار ساکن کرد و نماگر هم‌‌‌وزن نیز هم‌‌‌گام با شاخص کل به افزایش 18/ 0 درصدی رسید. بسته بودن نمادهای بسیاری منجر به کاهش ارزش معاملات این روزهای بازار شده است و حقیقی‌‌‌ها روز گذشته دست به خارج کردن 112 میلیارد تومان از بازار زدند. با وجود این روزهای سبز تابلوی معاملاتی بورس نشان از آن دارد که بازار سهام در راستای التیام زخم‌‌‌های ماه‌‌‌های گذشته و رشد قدم برداشته است، همچنین با تمام شدن فصل مجامع و به آرامی باز شدن نمادهای بسته‌شده، در کنار آنکه سیاستگذاران اعلام کردند از بازار حمایت می‌شود و تا حدی تنش‌‌‌ها از بین خواهد رفت می‌توان امید به روزهای متعادل‌‌‌تر و رو به رشدی در بورس تهران داشت.

بازار سکه

سکه در یک‌قدمی کانال بالاتر

2

روز دوشنبه بازار سکه و طلا به رنگ سبز درآمد و رشد قیمتی را تجربه کرد. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته تا زمان تنظیم این گزارش به بهای 27 میلیون و 900 رسید و در یک‌قدمی تغییر کانال قرار گرفت. حباب سکه نیز با افزایش 8 درصدی حاکی از انتظارات افزایشی سرمایه‌‌‌‌گذاران در بازار است. به نظر می‌رسد فاصله گرفتن دلار از کف قیمتی هفته گذشته حمایت قیمتی روز گذشته سکه را برعهده داشت. با این حال اخبار سیاسی نوید کاهش بیشتر دلار را می‌دهند و ماه محرم موجب کاهش محسوس تقاضای سکه و طلا می‌شود، بنابراین سکه در معرض نوسانات نسبتا شدیدی قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن نظر به فصل نقل و انتقالات مستاجران عرضه سکه نیز رشد قابل‌توجهی پیدا می‌کند. با این تفاسیر سکه در روزهای آتی در کانال فعلی خود باقی می‌‌‌ماند و تغییرات شدید را به بعد از تعطیلات موکول می‌کند.

بازار طلای جهانی

دریای توفانی طلا

3

در مبادلات روز دوشنبه طلا در حال ‌گذار از نوسانات شدید روز یکشنبه بود و به افزایش 5 دلاری دست یافت. پس از فراز و فرود عظیم به دنبال انتشار نرخ تورم ماهانه ایالات متحده، فلز زرد در کانال 1960 ساکن شد. روز گذشته نیز قیمت‌ها به تغییرات خود ادامه دادند و تا ساعت 20 به وقت تهران به1964 دلار رسید. اگر‌چه بازار در انتظار افزایش نرخ بهره در جلسه پیش‌‌‌رو است ولی احتمال آنکه این رشد پایان چرخه افزایش باشد آتش امید را در دل بازار فلزات روشن می‌دارد. از طرف دیگر تمایل سیاستگذاران به تقویت شاخص دلار منجر به آن می‌شود که طلا برای دارندگان سایر ارزها گران‌‌‌تر شود و تقاضا برای آن کاسته شود. بنابراین آینده طلا در کوتاه‌مدت تیره‌‌‌تر از همیشه است و عوامل موثر در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارند در حالی که تحلیلگران در بلندمدت بها را فراتر از مرز 2000 دلار می‌‌‌بینند.

بازار اوراق مسکن

هدایت سرمایه به ساخت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز سه‌‌‌شنبه را عموما با افت قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته را با کاهش 68/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 500 تومان افت به پایان رساند. به این ترتیب تسه یاد شده در مرز کانال 90‌هزار تومان در قیمت پایانی 87‌هزار و 795 تومان ایستاد. برخی از کارشناسان معتقدند که این روزها خبر افزایش تسهیلات خرید مسکن بسیار داغ شده و همین امر خود زمینه‌ساز ایجاد نوساناتی در بازار مسکن شده است، در صورتی که بسیاری از کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که دولت باید تسهیلات مسکن را به سمت ساخت هدایت کند تا با افزایش تولید مسکن بازار مسکن کمی رنگ آرامش به خود بگیرد.

بازار نفت

نفت به امید چین

5

در معاملات روز دوشنبه نفت خام همچنان به صعود خود ادامه داد و در آستانه بالاترین حد 3‌ماهه خود قرار گرفت. به این ترتیب که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 83 دلار و 3 سنت مبادله شد و بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در 79 دلار و 4 سنت قرار گرفت. به سبب جلسه پیش‌‌‌روی فدرال رزرو نااطمینانی بیشتری در بازار گسترده شده است اگر چه یا احتمال بالاتری نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، میزان تاثیر آن بر بازار نفت مبهم است. با وجود این تولیدکنندگان نفتی توانسته‌‌‌اند با کاهش عرضه بازار را به سمت قیمت‌های بالاتر هدایت کنند. علاوه بر آن چین با اعلام افزایش تقاضای داخلی به جهت کمک به رشد اقتصادی توانست توجه سرمایه‌گذاران را به بازار نفت جلب کند و این عامل مهمی در حفظ قیمت نفت در روزهای اخیر است. بنابراین نفت در روزهای آتی با ثبات نسبی روبه‌‌‌رو خواهد بود.