بازار سهام

دو جهت شاخص بورس

1

بازار سهام هفته گذشته پس از 5 هفته متوالی توانست بیشتر رشد هفتگی خود را به ثبت برساند. به طوری که نماگر اصلی بورس تهران با فتح کانال 7/ 1 میلیون واحد در اولین روز معاملاتی هفته، با رشد 77/ 3 درصدی توانست ابر کانال 8/ 1 میلیون واحد را پس از نزدیک به 20 ماه تجربه کند. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای عملکرد مثبت 97/ 9 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را به نمایش می‌‌‌گذارد همسو با شاخص کل با رشد همراه بود. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به ایجاد تمایلات نزولی نسبی در بازار ارز و انتشار برخی اخبار از سوی مذاکرات و همچنین رشدهای اخیر بازار سهام، انتظار می‌رود که بورس اوراق بهادار تهران هفته جاری را با نوسانات صعودی محدودتری پشت سر بگذارد. در مقابل نیز برخی به دلیل روزهای پایانی سال به اهداف بالاتر شاخص کل چشم دوخته‌‌‌اند.

بازار سکه

افت پس از صعود قوی سکه

2

بازار طلا و سکه هفته اخیر را  عمدتا بر مدار نزولی سپری کرد. به طوری که هر قطعه سکه امامی پس از رسیدن به قیمت 34 میلیون تومان، با افت نرخ ارز در بازار آزاد، عقب‌نشینی کرد. این کاهش بهای مسکوک یاد شده به حدی بود که باعث شد کانال قیمتی 30 میلیون تومان را از دست بدهد و کار خود را روز پنج‌شنبه در قیمت 29 میلیون و 300‌هزار تومان به پایان برساند. به این ترتیب فلز زرد گرانبهای داخلی پس از سه هفته متوالی رشد، هفته گذشته را با عملکرد منفی 33/ 5درصدی سپری کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتی که دلار در این سطوح فعلی باقی بماند می‌توان این امید را داشت که قیمت سکه به سختی سطوح بالای 30 میلیون تومان را بازپس گیرد. اما با وجود انتظارات تورمی بالای در بین معامله‌‌‌گران احتمال عقب‌نشینی بیشتر نرخ‌ها تا حدود زیادی کاهش می‌‌‌یابد.

بازار طلای جهانی

تمایلات صعودی طلا

3

قیمت طلا در روز جمعه افزایش یافته و در آستانه اولین افزایش هفتگی پس‌‌‌از 5 هفته قرار دارد. به طوری که هر اونس طلا روز گذشته در بازار جهانی در قیمت 1844 دلار مورد معامله قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که رئیس فدرال رزرو از افزایش 25 واحدی نرخ بهره در ماه مارس خبر داده است. علاوه بر این، کریستوفر والر هم طی سخنرانی جداگانه‌‌‌ای اعلام کرد کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی ایالات متحده روند رشد نرخ بهره را آرام‌‌‌تر خواهد کرد. اما هر دوی این سیاستمداران هشدار داده‌‌‌اند هر گونه نشانه‌‌‌ای از افزایش تورم باعث می‌شود بانک مرکزی اقدامات سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌ای را در پیش بگیرد. همین امر با عقب نشینی اندک شاخص دلار همراه بود و باعث شد در نهایت تمایلات صعودی که پس از کاهش‌‌‌های زیاد ایجاد شده بود، تقویت شود و قیمت طلا را به سطوح یاد شده سوق دهد.

بازار اوراق مسکن

وضعیت نامتعارف بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، هفته گذشته را عموما با افت و خیزهای قیمت همراه بودند. در این میان تسه9912 با بیش از 12‌هزار تومان کاهش داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 105‌هزار و 81 تومان خاتمه داد. به این ترتیب تسه یاد شده هفته گذشته را برای دومین هفته متوالی با عملکرد منفی 31/ 10‌درصد پشت سر گذاشت. به‌‌‌ عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن، فروشندگانی که به قصد ارتقای ملک خود و خرید خانه بزرگ‌تر وارد بازار شده‌اند برای پذیرش ریسک افزایش ناگهانی قیمت‌ها ابتدا خرید خود را انجام داده و معمولا معاملات سریع توسط این فروشندگان انجام می‌شود. به عبارتی نیز می‌توان گفت که بازار مسکن در وضعیت متعارفی قرار ندارد و در چنین شرایطی گروه خاصی در بازار مسکن در حال فعالیت هستند. همچنین معتقدند در حال حاضر در بازار مسکن بیشتر تمایل به خرید وجود دارد و همه خریدار هستند تا فروشنده.

بازار نفت

نشانه‌‌‌های مثبت در بازار نفت

5

قیمت نفت در روز جمعه با وجود برخی خوش‌بینی‌‌‌ها مجدد در مورد بازیابی تقاضای چین از نگرانی‌های بیش از رکود در کنار رشد ذخایر نفت خام ایالات متحده و محکم کردن سیاست‌‌‌های پولی در اروپا اندکی با تمایلات نزولی همراه بود. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 84 دلار و 26 و همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 77 دلار و 78 سنت مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب هر دو نفت پس از دو هفته عملکرد منفی، حال در مسیر ثبت هفته‌‌‌ای با بازدهی مثبت هستند. بررسی‌‌‌ها نشان داد در چین فعالیت در بخش خدمات با سریع‌ترین سرعت در شش ماه اخیر گسترش یافته است که این اتفاق در حالی رخ داده که حذف محدودیت‌های سخت ویروس همه‌گیر کرونا تا حدود زیادی بر روی تقاضای نفت تاثیر گذاشته است. همین موضوع می‌تواند نشانه‌‌‌های مثبتی را در بازار نفت برای هفته آتی تقویت کند.