بازار سهام

فاز رکودی بورس

بازار سهام مدتی است که با خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی همراه است که این موضوع با افت ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همراه است. همین امر باعث شده تا بورس اوراق بهادار تهران پس از دو ماه مجددا وارد یک فاز رکود شود. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای نیز هشت روز متوالی است که در یک بازه نوسانی محدود قرار دارد. به طوری که روز دوشنبه شاخص کل با ۱۵/ ۰‌درصد رشد در سطح یک میلیون و ۵۴۸‌هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هموزن نیز با ۴/ ۰‌درصد افزایش در این روز سبزپوش شد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به وضعیت فعلی بازار سهام که نسبت به بسیاری از اخبار اقتصادی و غیراقتصادی واکنش زیادی نشان نداده است، انتظار می‌رود که هفته جاری را نیز تا حدود زیادی به درجازدن ادامه دهد.

15-01

 

بازار سکه

کانال‌‌‌یابی سکه

قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طی معاملات روز دوشنبه تا حدود زیادی ثابت ماند. این در حالی است که تمایلات صعودی در بازار ارز باقی مانده است. اما در مقابل افزایش تحرکات کاهشی در بازار جهانی برای طلا، مانع از رشد بیشتر قیمت سکه شد. به طوری که روز یاد شده، بهای سکه‌‌ امامی در قیمت 25 میلیون و 100‌هزار تومان باقی ماند. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری مسکوک مذکور بیش از پیش افزایش یافته است. بر این اساس با رسیدن حباب سکه به بیش از 5 میلیون تومان، ریسک سرمایه‌گذاری برای معامله‌‌‌گران خرد بازار طلا و سکه افزایش یافته است. به عقیده برخی از کارشناسان سکه در تلاش برای تثبیت جایگاه خود در ابر‌کانال 25 میلیون تومان است. به این ترتیب انتظار می‌رود که طی روزهای آتی با نوسانات محدود در این سطوح باقی بماند یا برای تثبیت آنی موقعیت خود با جهش قیمتی همراه باشد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

انتظار رکود بالقوه در طلا

قیمت طلا در بازار جهانی روز دوشنبه به پایین‌‌‌ترین حد خود طی یک ماه اخیر رسید. زیرا معامله‌‌‌گران در انتظار اطلاعات بیشتر درباره اقتصاد ایالات متحده آمریکا از داده‌‌‌های کلیدی تورم در هفته جاری هستند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1861 دلار مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌رود که قرائت تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در روز سه‌‌‌شنبه نشان دهد که نرخ‌های بهره به طور بالقوه می‌تواند در کشور به اوج خود برسد. در حالی که انتظار می‌رود تورم در ژانویه نسبت به ماه قبل کاهش بیشتری داشته باشد. علاوه بر این قیمت طلا نیز تحت فشار افزایش بازدهی کوتاه‌مدت خزانه‌داری قرار گرفت، زیرا وارونگی منحنی بازدهی ایالات متحده به عمیق‌ترین سطح خود از دهه 1980 رسید. این روند نشان‌دهنده یک رکود بالقوه در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال‌جاری است.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

محرک‌‌‌ها و ریسک بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه با رشد قیمت همراه بود. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، با افزایش 5/ 1 درصد، معادل بیش از یک‌هزار و 892 تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 128‌هزار و74 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه معادلات بازار مسکن طی حداقل یک دهه آینده، به شدت تحت‌‌‌تاثیر «دو تغییر عمده جمعیتی دهه 90» قرار خواهد گرفت. علاوه بر این فعالان این حوزه معتقدند که هزینه‌‌‌های بسیار سنگینی که بر بازار مسکن مترتب شده و هزینه‌‌‌هایی که در بخش تولید وجود دارد، شرایط را برای عرض اندام بخش خصوصی سخت کرده است. بنابراین اگر چنین وضعیتی ادامه داشته باشد، سال ۱۴۰۱ هم کماکان سال پرتورمی برای بازار مسکن خواهد بود و رکود هم دور از پیش‌بینی نیست.

15-04

 

بازار نفت

انتظارات کاهشی بازار نفت

قیمت نفت در روز دوشنبه با افت و خیزهای نسبی همراه بود. به طوری که برآیند تغییرات قیمت نیز تا حدود زیادی در این روز بسیار کم بود. این اتفاق در حالی رخ داده است که سرمایه‌گذاران بر نگرانی‌های کوتاه‌مدت تقاضای پیش از انتشار داده‌‌‌های کلیدی تورم ایالات متحده آمریکا تمرکز کردند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در این روز در قیمت 86 دلار و 36 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 79 دلار و 70سنت دادو‌ستد شد. برخی از تحلیلگران بازا‌ر نفت با اشاره به داده‌‌‌های قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده که در فوریه منتشر می‌شود، معتقدند که قیمت‌های نفت خام در حال کاهش است. زیرا معامله‌گران انرژی چشم‌انداز تقاضای نفت خام بالقوه تضعیف‌شده را پیش‌بینی می‌کنند، زیرا یک گزارش تورم‌محوری می‌تواند فدرال رزرو را مجبور کند سیاست‌های خود را با شدت بیشتری تشدید کند.

15-05