بازار سهام

کم‌رمقی در معاملات بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌شنبه برخلاف تمامی تمایلات نزولی حاکم بر بازار، صعودی بود. به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای طی معاملات روز گذشته با بیش از 18هزار واحد افزایش معادل 21/ 1درصد کار خود را در سطح یک‌میلیون و 556هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این با توجه به اینکه بورس در روز یادشده مثبت بود، اما همچنان خروج پول سرمایه‌گذاران خرد در بازار تداوم داشت. به این ترتیب با خروج پولی معادل 189میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز زیر سطح 3میلیارد تومان که نشان از کم‌رمقی بازار را می‌دهد، رقم خورد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، بازار سهام در موقعیتی قرار گرفته است که یک رفتار تکرارشونده نسبت به گذشته را به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب انتظار می‌رود که بازار سهام برای روزهای آتی با تغییرات محدودتری همراه باشد.

بازار سکه

محدوده حساس قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه طی روزها و هفته‌های اخیر با توجه به تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین بهای طلا در بازارهای جهانی دستخوش تغییرات بود. به‌طوری‌که با افت‌وخیز مداوم نرخ دلار و بهای طلای جهانی، نوسانات قیمت سکه امامی به یک منطقه حساس محدود شده است. به این ترتیب هر قطعه از مسکوک یادشده روز اخیر در قیمت 24میلیون و 200هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. برخی از تحلیلگران فنی بر این باورند درصورتی‌که سکه از سطح 24میلیون و 500هزار تومان بگذرد و برای مدتی در این قیمت ثابت باقی بماند، انتظار می‌رود که این فلز زرد گرانبها به سمت کانال‌های قیمتی جدیدی افزایش یابد. اما در مقابل برخی معتقدند که محدوده فعلی قیمت سکه به‌عنوان سطح مقاومتی عمل می‌کند و برای بازه زمانی کوتاه‌مدت مانع از رشد ارزش این کالا می‌شود.

بازار طلای جهانی

فشار فروش در طلا

3

در بحبوحه تداوم فشار ناشی از تقویت شاخص دلار و بازدهی اوراق 10ساله خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، قیمت طلا در بازار جهانی روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح یک ماهه خود رسید و اکنون تمرکز سرمایه‌گذاران بر رویه‌های اقتصادی از صحبت‌های جروم پاول، رئیس فدرال رزرو معطوف شده است. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1870دلار معامله شد. حال با توجه به تصمیمات پیش روی فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره برای رساندن تورم به هدف 2درصدی در کنار آمارهای اقتصادی آمریکا، برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که قیمت طلا تا حدودی عقب‌نشینی می‌کند. با این حال بهبود دلار و بازدهی خزانه‌داری بیشتر دارایی‌های بدون بازده را تحت فشار قرار داد و طلا که در سه ماه گذشته یک دوره قوی را نشان داد، بیشترین فشار فروش را متحمل شد.

بازار اوراق مسکن

تزریق امید به بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس، طی معاملات روز سه‌شنبه با افزایش نسبی قیمت‌ها همراه بودند. به‌طوری‌که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، روز گذشته با 45/ 0درصد افزایش معادل بیش از 500تومان رشد، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 124هزار و 642 تومان خاتمه داد. کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که تورم عمومی عاملی بازدارنده در فعالیت‌های ساختمانی است. زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند سرمایه‌ها به سمت بازارهای نقدشونده مثل ارز، طلا و خودرو می‌رود. بخش مسکن، به‌ویژه فعالیت‌های ساختمانی از نقدشوندگی سریع برخوردار نیست. مضافا اینکه در شرایط تورمی، ریسک ساخت‌و‌ساز افزایش می‌یابد که می‌تواند اثرات منفی برای بازار مسکن ایجاد کند. اما در حال حاضر امیدواری‌هایی در بخش ساخت‌و‌ساز ایجاد شده است که در صورت ورود جدی بخش خصوصی به طرح نهضت ملی مسکن، این امیدواری افزایش می‌یابد.

بازار نفت

ثبات نسبی قیمت نفت

5

قیمت نفت در روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت. زیرا بازارها منتظر بهبود سریع تقاضای چین در سال جاری بودند. اگرچه پیش‌بینی سخنانی از سوی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، معامله‌گران را از حضور قوی در بازارها باز داشت، اما تا حدودی تمایلات صعودی در بازار حاکم بود. به‌طوری‌که هر بشکه نفت‌خام برنت طی معاملات روز اخیر در قیمت 82دلار و 13سنت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 75دلار و 38سنت مورد معامله قرار گرفت. به گفته برخی کارشناسان، این بازار در میان ترس از رکود جهانی در سال جاری ناشی از افزایش نرخ بهره و تورم نسبتا بالا، قیمت نفت برای سال جاری تا کنون تا حد زیادی ثابت باقی مانده است. علاوه بر این ذخایر نفت‌خام ایالات متحده نیز در این هفته مورد توجه قرار خواهد گرفت.