بازار سهام

مسیر متفاوت شاخص‌‌ها

1

بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌شنبه را نیز با افت سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در این روز 3/ 0 درصد کاهش یافت و کار خود را در سطح یک میلیون و 409 هزار واحد به پایان رساند. در مقابل نیز واگرایی دماسنج اصلی بازار با شاخص هموزن همچنان وجود دارد. به نحوی که این نماگر که معیار بهتری از وضعیت بورس تهران است، روز یاد‌شده 39/ 0 درصد رشد کرد. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نزدیک به 10 روز است که در محدوده دو هزار میلیارد تومان نوسان می‌کند و هیجانات ناشی از افت‌‌های پی‌در‌پی شاخص کل در بین سرمایه‌گذاران تا حدود زیادی کمرنگ شده که این موضوع باعث می‌شود در نهایت بورس تهران روندی متعادل‌‌تر داشته باشد. بر این اساس انتظار می‌‌رود نماگرها به تغییرات نسبتا محدود خود طی روزهای آتی نیز ادامه دهند.

بازار سکه

کاهش سکه پس از رکوردزنی

2

سکه طلا روز سه‌شنبه برخلاف روند صعودی روزهای اخیر افت قیمت داشت. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته با افت نزدیک به 300 هزار تومان در قیمت 17 میلیون و 480 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد تا حدودی افت داشت. علاوه بر این نوسانات مسکوک یاد‌شده در این روز با رشد بهای طلا در بازار جهانی اندکی محدود شد. با این حال فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه تغییرات قابل توجهی نداشت و حباب آن همچنان در سطوح بالای دو میلیون و 300 هزار تومان قرار دارد. به عقیده برخی از تحلیلگران تکنیکال در صورتی که قیمت سکه به بالای میانه کانال 17 میلیون تومان صعود کند، این احتمال وجود دارد که افزایش‌‌های بیشتری را شاهد باشیم و بیش از پیش رکوردهای بی‌‌سابقه‌‌ای به ثبت برسد.

بازار طلای جهانی

طلا در دوراهی قیمت

3

قیمت طلا در روز سه‌‌شنبه به پایین‌‌تر از سطوح مهم 1800 دلاری خود عقب‌نشینی کرد. به‌طوری که با تحت فشار قرار گرفتن بازارها آن هم به دلیل داده‌های قوی‌‌تر از حد انتظار آمریکا که باعث تقویت شاخص دلار و افزایش ابهام درباره قدرت اقتصاد ایالات متحده  شده و نحوه واکنش فدرال رزرو، زیر سطح یاد شده باقی ماند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1778 دلار معامله شد. به گفته کارشناسان افزایش نرخ بهره تاکنون بیشترین تاثیر را بر قیمت این فلز گرانبها در سال جاری داشت، زیرا بازدهی بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داد. در حالی که طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال جاری بهبود یافته است. علاوه بر این چشم‌انداز بازار طلا به دلیل عدم اطمینان درباره مسیر نرخ‌‌های بهره ایالات متحده همچنان محدود و در سایه‌‌ای از ابهام قرار دارد.

بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز تورمی مسکن

4

اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 در فرابورس معامله می‌شود با رشد 46/ 1 درصدی، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 107 هزار و 238تومان خاتمه داد. کارشناسان بر این باور هستند که تحولات بازار پول تاکنون به اندازه‌‌ای قدرتمند بوده است که به تنهایی می‌تواند مهم‌ترین دلیل رشد نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی باشد و نتیجه آن نیز اکنون در تلاطم تمامی بازارها آن هم به‌ویژه در بازار مسکن و ساخت و تولید آن قابل مشاهده است. همچنین رشد نرخ دلار همواره به عنوان موتور محرکه رشد قیمت در تمامی بازارها عمل می‌کند؛ روند صعودی اسکناس آمریکایی که بازارساز نیز نتوانسته است آن را متوقف کند، به تدریج منجر به رشد چشم‌‌انداز تورمی و افزایش قیمت‌‌ در تمامی بازارها شد که در کنار بی‌‌نتیجه ماندن روند مذاکرات و تقویت دیگر بازارها موجب شد رشد قیمت مسکن در توجه عموم قرار گیرد.

بازار نفت

فشار نزولی بر نفت

5

پس از آنکه داده‌های صنعت خدمات ایالات متحده نشان داد که اقتصاد این کشور همچنان ابهاماتی دارد، قیمت‌‌های نفت در روز دوشنبه بیشترین کاهش روزانه خود را طی دو هفته گذشته ثبت کردند. به این ترتیب قیمت نفت در بازار پرنوسان روز سه‌‌شنبه نیز به افت ادامه داد. زیرا شاخص دلار قوی‌‌تر و عدم اطمینان در عرضه و تقاضای ایجاد شده ناشی از تاثیر سقف قیمتی اعمال‌شده بر نفت روسیه و چشم‌‌انداز نسبتا مبهم تقاضا در چین، قیمت نفت را در سطوح پایین نگه داشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 81 دلار و 51 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 75 دلار و 83سنت معامله شد. عده‌‌ای از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که باد مخالف تورم همچنان می‌تواند باعث تلاطم اقتصادی جهانی در ماه‌های آینده شود، اما گفتنی است که گشایش تدریجی محدودیت‌‌های کرونایی در چین می‌تواند یک اتفاق مثبت به حساب ‌آید.