بازار سهام

صعود با فضای احتیاطی بورس

1

بازار سهام پس از 11 روزی که رشد متوالی داشت دو روز منفی را تجربه کرد. حال  پس از پشت سرگذاشتن دو روز منفی روز سه‌‌شنبه را صعودی سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در این روز با رشد 16/ 0 درصدی همراه بود و کار خود را در سطح یک میلیون و 410 هزار واحد به پایان رساند. علاوه‌بر این شاخص کل با معیار هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار نشان می‌دهد، روز گذشته با افزایش 25/ 0 درصدی همراه بود. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به رشدهای اخیر بازار و افت دو روزه، افزایش روز سه‌شنبه شاخص کل و سبزپوشی  بازار می‌تواند یک رفتار تثبیت‌کننده برای افت تمایلات نزولی در بورس باشد. اما در مقابل نیز با نگاه به تداوم خروج پول حقیقی‌‌های بازار، فضای احتیاط همچنان پابرجا است.

بازار سکه

تمایلات سکه برای تثبیت

2

سکه طلا روز سه‌‌شنبه همزمان با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد رشد کرد. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته بار دیگر پس از گذشت یک هفته معاملاتی به میانه ابر‌کانال 16 میلیون تومان نزدیک شد. از این رو مسکوک یاد شده در قیمت 16 میلیون و 330 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور روز گذشته نیز در سطوح زیر 15‌میلیون تومان بود. به این ترتیب حباب سکه در سطح یک میلیون و 457 هزار تومان قرار گرفت. عده‌‌ای از تحلیلگران معتقدند که با توجه به شرایط دیگر بازارهای مالی بهای سکه تمایل چندانی برای بازگشت به سطوح پایین‌‌تر ندارد. بنابراین سطوح نزدیک به 16 میلیون تومان می‌تواند به عنوان کف حمایتی برای این فلز گرانبهای داخلی به حساب ‌آید.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سطوح بالاتر

3

قیمت طلا در روز سه‌‌شنبه در سطوح بالای کانال 1770 دلاری در نوسان بود. زیرا سیگنال‌‌های متفاوت از سوی مقامات فدرال رزرو در رابطه با نرخ‌‌های بهره آمریکا، شاخص دلار را در پایین‌‌ترین حد اخیر نگه داشت. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی در قیمت 1776 دلار معامله شد. عده‌‌ای از تحلیلگران معتقدند که افزایش آهسته‌‌تر نرخ‌‌های بهره احتمالا در کوتاه‌‌مدت قیمت طلا و سایر فلزات را تسکین می‌دهد و افزایش مداوم نرخ‌‌های آمریکا احتمالا در بلندمدت جذابیت فلز زرد را کاهش می‌دهد. در حالی که طلا هنوز به میزان قابل توجهی از بالاترین سطح سالانه خود فاصله دارد، اما این فلز گرانبها در حال حاضر در تلاش است تا پایان سال میلادی در سطوح بالاتری قرار بگیرد. همچنین مجموعه‌‌ای از قرنطینه‌های کرونایی در چین باعث توقف فعالیت‌‌های اقتصادی در سال جاری شد.

بازار اوراق مسکن

بازی مبهم مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌شنبه سرخ‌پوش شدند. به‌طوری که تسه 9912 نیز در این روز با افت 8/ 4 درصدی همراه بود. بر این اساس هر برگ اوراق یاد شده بیش از 5 هزار تومان کاهش داشت و داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 105 هزار و 767تومان خاتمه داد. با توجه به اینکه عوامل متعددی مثل مسائل بین‌المللی، وضعیت بازار ارز، مسائل داخلی کشور، همه و همه دست به دست هم می‌دهد و در بازار مسکن موثر است، پیش‌بینی‌‌ها حاکی از این است که بازار مسکن در بازه زمانی طولانی‌مدت به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این نیز گفته می‌شود که در این مدت به‌طور کلی سیاست‌هایی که تاکنون دولت به‌‌کار برده، روی عرضه و تولید اثر منفی گذاشته است.

بازار نفت

نفت در محدودیت رشد

5

قیمت نفت در روز سه‌‌شنبه کاهش یافت. زیرا افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در چین نگرانی‌‌ها از کاهش مصرف سوخت از سوی بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان را افزایش داد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 92 دلار و 57 سنت و نفت WTI در قیمت 85 دلار و 18 سنت معامله شد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش‌‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2022 را برای پنجمین بار از آوریل کاهش داد. مطابق با نظر کارشناسان دلیل آن افزایش چالش‌‌های اقتصادی از جمله تورم بالا و افزایش نرخ بهره است. با این حال، نگرانی‌ها درباره عرضه محدود در زمستان امسال همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند. تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا قرار است از 5 دسامبر آغاز شود. این ممنوعیت با توقف واردات فرآورده‌های نفتی در ماه فوریه دنبال خواهد شد.