بازار سهام

موقعیت حساس شاخص کل

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته جاری برای دومین روز متوالی پس از نزدیک شدن به سطح مهم 3/ 1 میلیون واحدی رشد کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز چهارشنبه با افزایش 47/ 0 درصدی معادل بیش از6 هزار واحد افزایش داشت و کار خود را در سطح یک میلیون و 319 هزار واحد پایان داد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن نیز همسو با بازار سبزپوش شد و 37/ 0 درصد افزایش یافت. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که این رشدهای اخیر می‌تواند واکنش بازار به سطح حمایتی ذکر شده باشد. بر این اساس در صورتی که دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران از سطح حمایتی 3/ 1 میلیون واحد عقب‌نشینی کند، احتمال افت‌‌های بیشتر برای این شاخص وجود دارد. در مقابل نیز برخی معتقدند که این نماگر جایگاه خود را در بالای این سطح تثبیت کرده است.

بازار سکه

سایه احتمالات بر قیمت سکه

2

سکه طلا طی معاملات روز چهارشنبه همسو با روند خنثای نرخ دلار در بازار آزاد، در نزدیکی مرز 15 میلیون تومان باقی ماند. علاوه بر این افت و خیزهای مداوم بهای طلا در بازار جهانی نیز بر نوسانات روز اخیر قیمت سکه امامی تاثیر داشت و مانع از رشد هرچه بیشتر این مسکوک شد. به‌طوری که هر قطعه از این سکه در قیمت 14 میلیون و 930 هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه امامی روز گذشته نیز همچنان در محدوده 2 میلیون تومان قرار داشت. با توجه به شرایط حاکم بر بازار عده‌‌ای از فعالان این حوزه بر این باور هستند که سکه نیز همانند دلار برای بازه زمانی کوتاه‌مدت رشد چشمگیری نخواهد داشت. اما برخی دیگر معتقدند که در صورت شکست مرز 15 میلیون تومان سکه به سطوح بالاتری رشد خواهد کرد.

بازار طلای جهانی

حرکت محتاطانه اونس

3

قیمت هر اونس طلای جهانی در روز معاملاتی چهارشنبه با 24/ 0 درصد افزایش به محدوده قیمتی 1670 دلار رسید. طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌‌رسد قیمت این فلز زرد گرانبها در حال حاضر تغییر چشمگیری نداشته باشد. چرا که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار داده‌های جدید مربوط به تورم ایالات متحده در هفته جاری هستند و داد و ستدهای خود را محتاطانه دنبال می‌کنند. همچنین قابل ذکر است که قیمت طلای جهانی اکنون به زیر سطح حمایت کلیدی 1700 دلار رسیده و عبور از این مقاومت فنی و روانی مستلزم انتشار داده‌های مثبت از نتیجه تصمیمات فدرال رزرو است. تغییرات در نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو از آن جهت مهم است که با افزایش نرخ بهره دلار تقویت شده و به هدایت سرمایه از اکثر بازار‌ها به سوی بازار دلار می‌انجامد.

بازار اوراق مسکن

دوراهی رشد یا کاهش قیمت مسکن

4

اکثر اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی رشد قیمت داشتند. اوراق تسهیلات بانک مسکن موسوم به‌تسه 99 نیز در این میان 89/ 0 درصد کاهش داشت. به‌طوری که با عقب‌نشینی بیش از 800 تومان، تسه 9912 کار خود را در قیمت پایانی 98 هزار و 309 تومان خاتمه داد. تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که سیاستگذاران این حوزه باید نگران کاهش شدید سرمایه‌‌گذاری‌‌های داخلی و خارجی در زمینه ساخت‌و‌ساز مسکن باشند. چرا که این اتفاق می‌تواند هشدار افزایش دوباره قیمت در این بازار به حساب‌ آید. هرچند که در مقطعی قرار گرفته‌‌ایم که قیمت اسمی خانه افزایش می‌‌یابد ولی همپای تورم رشد نمی‌کند و این به معنای کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن است اما تاثیرات افزایش قیمت ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری در بلندمدت نمایان می‌شود.

بازار نفت

تلاش نفت برای صعود

5

نفت برنت در روز معاملاتی چهارشنبه به محدوده 94 دلار رسید و همچنین نفت WTI نیز در این روز در محدوده پایین‌تر از 90 دلار مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان ممکن است قیمت نفت خام پس از یک عقب‌نشینی کوتاه‌مدت، شتاب بیشتری بگیرد و احتمالا به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد. علاوه بر این به نظر می‌‌رسد نفت برنت با افزایش نگرانی‌ها از کمبود عرضه ناشی از کاهش تولید اوپک پلاس و اختلال در تولید نفت روسیه به نزدیکی 100 دلار به ازای هربشکه بازگردد. قابل ذکر است که بازار نفت از قوی‌‌تر شدن دلار تاثیر گرفته است. اما با این حال طلای سیاه در این مدت همچنان تحت تاثیر اخبار منتشر شده از سوی کشورهای صادر‌کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه قرار داشته است.