بازار سهام

رشد بورس با نگاه حقوقی

15-01

بازار سهام معاملات روز یکشنبه را مجددا مثبت سپری کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل روز گذشته با رشد 03/ 2درصدی تا سطح یک‌میلیون و 284هزار واحد صعود کرد. علاوه‌بر این شاخص‌کل هموزن نیز سبزپوش ظاهر شد و 80/ 0درصد به ارزش خود افزود. با این حال دیروز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص خرید مثبتی را رقم نزدند و خالص تغییر مالکیت به میزان 123‌میلیارد تومان به سمت سهامداران عمده بورس تهران بود. برخی آن را به تمایل حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای خروج از بورس و نااطمینانی از آینده بازار ارتباط دادند و برخی نیز از حمایت حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای سبزماندن بازار یا جذابیت قیمت‌ها برای این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران سخن گفتند. به هر روی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی برای سومین روز متوالی مثبت شدند و بخشی از زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌توجه سهامداران طی روزهای گذشته جبران شد.

 

بازار سکه

افزایش احتمال افت سکه

03

سکه امامی در روز یکشنبه همزمان با افت قیمت دلار در بازار داخلی از موقعیت خود عقب‌نشینی کرد. افت شدید قیمت طلای جهانی و تغییرات محدود نرخ دلار باعث شد تا بازار از نظر بنیادی ظرفیت افت قیمت را داشته باشد. بر این اساس هر سکه امامی روز گذشته در قیمت 12میلیون و 360هزار تومان با حجم معاملات پایین مورد داد و ستد قرار گرفت. لازم به ذکر است از دلایلی که می‌توان به کاهش حجم معاملات سکه اشاره کرد، خروج سرمایه‌گذاران از این بازار و ورود آنها به بازار ارز اشاره کرد. علاوه‌بر این به گفته برخی از کارشناسان بازار طلا در صورتی‌که این فلز گرانبهای داخلی در زیر سطح ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان باقی بماند، می‌توان انتظار افت تا مرز 12‌میلیون تومان را برای کوتاه‌مدت داشت.

 

بازار طلای جهانی

بهای طلا بر سر دوراهی

04

با نزدیک‌شدن به پایان اولین‌ماه معاملاتی سال2022، واکنش اونس طلا در بازار جهانی نسبت به اعلام جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو مبنی‌بر افزایش نرخ بهره در ‌ماه مارس قابل‌توجه بوده است، به‌طوری‌که باعث شد اونس طلا هفته گذشته پس از این نشست افت زیادی را متحمل شود و سطوح حمایت‌های فنی مختلف خود را از دست بدهد و تا سطح 1790‌دلار کاهش یابد. به موجب همین امر طلای جهانی عملکرد منفی 5/ 2‌درصد را برای هفته گذشته ثبت کرد. به‌نظر می‌رسد طلا سیگنال‌های کاهشی زیادی از بیانیه و سخنان رئیس فدرال‌رزرو دریافت کرده باشد، اما با این حال عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند که بهای اونس طلا طی معاملات هفته‌جاری روند صعودی را در پیش خواهد گرفت و برخی دیگر از کارشناسان نزولی‌بودن قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

مسیر پرچالش مسکن

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود، در روز شنبه معاملات خود را بر مدار صعودی سپری کردند، به‌طوری‌که تسه9812 نیز همسو با بازار سبزپوش شد و توانست با رشد 5‌درصد، معادل 5‌هزار و 708تومان تا قیمت پایانی 119‌هزار و 880 تومان صعود کند. گفتنی است که داد و ستدهای این اوراق‌بانکی روز گذشته با حجم ملایم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری نسبت به روز ماقبل خود در سمت خریداران پشت‌سر گذاشته شد. گفته می‌شود که بازار اجاره تحت‌تاثیر کمبود عرضه و افزایش قیمت مسکن غیرقابل‌کنترل و از توان و عهده مستاجران خارج شده است، به‌طوری‌که طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت‌ها هم نتوانسته گره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از مشکل مسکن کشور بگشاید. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند در صورتی‌که مسائل مرتبط با تامین مسکن حل و فصل نشود، احتمال اینکه دچار برخی چالش‌های اجتماعی و سیاسی شویم بالا است.

 

بازار نفت

مسیر پیشروی طلای‌سیاه

06

روز جمعه بهای هر بشکه نفت WTI آمریکا به بالاترین حد خود در 7 سال گذشته رسید و توانست ششمین افزایش هفتگی متوالی خود را به ثبت برساند. قیمت‌ها هنوز هم از نگرانی‌ها در مورد درگیری نظامی احتمالی در اوکراین که می‌تواند بازارهای انرژی، به‌ویژه عرضه گاز طبیعی به اروپا را مختل کند، متاثر است. با وجود اینکه گفته می‌شود تولیدکنندگان عمده در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت برای افزایش سطح تولید خود با مشکل مواجه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، برخی کارشناسان اذعان دارند که در نشست دوم فوریه، اوپک‌پلاس احتمالا به افزایش برنامه‌ریزی‌شده در هدف تولید نفت خود در ‌ماه مارس پایبند بماند، در مقابل نیز تعدادی از تحلیلگران بازار انرژی معتقدند که برخی از تولیدکنندگان کلیدی در گروه اوپک‌پلاس، از جمله روسیه، همچنان برای دستیابی به سهمیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید خود با مشکل مواجهند.