بازار سهام

افت و خیز سریع شاخص

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات روز سه‌‌شنبه در ساعات ابتدایی بازار با افت همراه بود. اما این روند در ساعات پایانی بازار متعادل شد و بخش اندکی از کاهش مذکور را جبران کرد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با عقب‌نشینی ۰۷/ ۰درصدی در سطح یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد ایستاد. اما در این میان شاخص کل با معیار هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را نشان می‌دهد، در روز یاد شده با رشد ۲۵/ ۰درصد همراه بود. علاوه بر این حقیقی‌‌های بازار در این روز توانستند خالص خریدی مثبت معادل ۱۶ میلیارد تومان را که کمترین مقدار ورود پول سرمایه‌گذاران خرد از ۲۴ مرداد سال جاری بود به ثبت برسانند. کارشناسان بر این باور هستند که موقعیت فعلی بورس نسبتا متعادل بوده و برای تثبیت جایگاه خود نیاز به گذر زمان دارد. با این حال برخی معتقدند که این رفتار بازار عوامل بیرونی است.

15-01

 

بازار سکه

سکه در پلکان صعود

سکه طلا روز سه‌‌شنبه با تمایلات نسبتا صعودی همراه بود. به‌طوری که سکه امامی طی روز اخیر در قیمت 16 میلیون و 450 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این رشد قیمت در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد نسبتا ثابت بود و بهای طلا در بازار جهانی رشد قابل توجهی داشت که محرک مثبتی برای نوسان قیمت مسکوک یاد‌شده بود. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور بار دیگر به محدوده 2 میلیون تومان نزدیک شد. بر این اساس حباب این فلز گرانبهای داخلی به سطح یک میلیون و 950 هزار تومان رسید. عده‌‌ای از کارشناسان این بازار معتقدند که با توجه به قرار گرفتن بهای سکه در سطوح بالا و افزایش ریسک سرمایه‌‌گذاری آن، باز هم به دلیل بالا بودن انتظارات تورمی و پناهگاه امن بودن طلا، تقاضای سرمایه‌‌گذاری همچنان وجود دارد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

رشد سخت بهای طلا

طلا در روز سه‌‌شنبه افزایش قابل توجهی داشت. اما با این حال قیمت این فلز گرانبها در نزدیکی پایین‌‌ترین سطح دو‌هفته‌‌ای خود باقی ماند. زیرا سیگنال‌‌های سختگیرانه از سوی برخی اعضای فدرال رزرو از شاخص دلار حمایت کردند و مانعی برای رشد بیشتر طلا شد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 1747 دلار معامله شد. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که با توجه به اینکه تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است، بازارها این احتمال را نیز در نظر گرفته‌اند که بانک مرکزی به افزایش نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار ادامه دهد. از این رو چنین سناریویی می‌تواند برای طلا محرک نزولی به حساب‌ آید. همچنین در این میان گفته می‌شود که برای سخت‌‌تر کردن سیاست‌های پولی و کاهش تورم باید کارهای بیشتری انجام شود و تاثیر واقعی این افزایش نرخ‌‌های اخیر احتمالا بیشتر طول خواهد کشید.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

ابهام ساخت‌و‌ساز در مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز گذشته را نسبتا متعادل پشت سر گذاشتند. به‌طوری که تسه 9912 با افزایش 71/ 1 درصدی معادل رشد یک هزار و 729 تومان کار خود را در قیمت پایانی 102 هزار و 610 تومان خاتمه داد. عده‌‌ای کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که بالاتر بودن تورم مسکن نسبت به تورم عمومی به معنای افزایش بیشتر هزینه مسکن نسبت به سایر هزینه‌هاست؛ این موضوع به معنای کاهش سهم سایر کالاها به‌ویژه مواد مفید خوراکی در سبد خانواده است و باعث کاهش رفاه خانواده می‌شود. همچنین گفته می‌شود در حالی ساخت مسکن ملی وقفه‌‌ای جدی را تجربه می‌کند که ساختمان‌‌سازی طی یک سال گذشته با افزایش انواع هزینه‌ها روبه‌رو بوده است. همین امر می‌تواند در بلندمدت عامل دیگری بر رشد قیمت‌‌ها آن هم در صورت عدم بهبود این زیرساخت‌‌ها شود.

15-04

 

بازار نفت

محدودیت‌‌های رشد نفت

قیمت نفت روز سه‌‌شنبه پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد که اوپک پلاس به کاهش تولید پایبند است و می‌تواند گام‌‌های بیشتری برای متعادل کردن بازار بردارد، افزایش یافت و بر نگرانی‌‌های رکود جهانی و نگرانی درباره افزایش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در چین غلبه کرد. به این ترتیب روز گذشته هر بشکه نفت برنت (تا ساعت 16) در قیمت 88 دلار و 73 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 81 دلار و 20 سنت معامله شد. گفته می‌شود که بهای نفت در تلاش است تا زیان‌‌های اخیر خود را جبران کند. اما با این حال نگرانی‌‌ها درباره تقاضای نفت در مواجهه با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده و سیاست‌های سختگیرانه قرنطینه ناشی از کووید در چین، تصمیمات عربستان سعودی و همچنین تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه روند صعودی این طلای سیاه را محدود کرد.

15-05