بازار سهام

شیب تند نزول بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات هفته گذشته بر مدار نزول قرار داشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در هفته گذشته پس از 14 روز متوالی کانال 6/ 1 میلیون واحد را از دست داد. به این ترتیب شاخص کل پس از عقب‌نشینی تا سطح یک میلیون و 557‌هزار واحد عملکرد منفی 4/ 3 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. این عملکرد دومین هفته متوالی منفی برای بورس تهران بود. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت سهامداران از جانب حقیقی به حقوقی نیز منفی بود و بازار سهام خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را به همراه داشت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) تمایلات صعودی و پتانسیل حفظ موقعیت خود در سطوح بالا را از دست داد و در محدوده بیش از 2‌هزار میلیارد تومان به کار خود پایان بخشید. با توجه به شرایط اقتصادی و اخبار اقتصادی انتظار می‌رود که بورس تهران طی معاملات هفته جاری پرنوسان باشد.

بازار سکه

صعود بی‌‌‌وقفه قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه هفته گذشته را عموما با تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که در این میان هر قطعه سکه امامی فاصله خود را از سطح 23 میلیون تومان بیشتر کرد. تا جایی که قیمت مسکوک یاد‌شده در نیمه دوم کانال 24 میلیون تومان در قیمت 24 میلیون و 800‌هزار تومان به داد و ستدهای خود پایان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار بر مدار صعودی قرار داشت. اما با عقب‌نشینی بهای طلا در بازار جهانی از سرعت رشد فلز زرد گرانبهای داخلی کاسته شد. به این ترتیب برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سکه در تلاش برای تثبیت جایگاه خود در نیمه سطوح قیمتی فعلی است تا بتواند پتانسیل رشد مجدد خود را برای رسیدن به 25 میلیون تومان به دست آورد. در این میان برخی معتقدند که سطح قیمت فعلی برای سکه می‌تواند به عنوان یک محدوده مقاومتی عمل کند.

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی ناگهانی طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی، هفته گذشته از ابتدای روز معاملاتی در سطوح بالای 1920 دلار در نوسان بود. اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی و زمان انتشار آمار حقوق و دستمزد در ایالات متحده آمریکا انتظارات برای کاهشی شدن بهای طلا افزایش یافت. به طوری که هر اونس طلای جهانی پس از انتشار آمار اقتصادی یاد شده بر مدار نزول قرار گرفت و در روز جمعه نیز از مرز 1900 دلار عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب طلا کار خود را در قیمت 1864 دلار به پایان رساند. بر این اساس فلز گرانبها پس از شش هفته متوالی با عملکرد مثبت، هفته گذشته بازدهی منفی 42/ 3‌درصد را به ثبت رساند. حال با توجه به انتظارات نسبت به سیاست‌‌‌های پولی فدرال رزرو به منظور افزایش نرخ بهره در کنار آمارهای اشتغال مطلوب، برخی کارشناسان معتقدند که کامودیتی‌‌‌ها و به‌خصوص طلا با افزایش شاخص دلار با افت قیمت روبه‌رو خواهند شد.

بازار اوراق مسکن

رکود در ساخت‌وساز مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد هفته گذشته را پرنوسان پشت سر گذاشت. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 در سطوح بین 124 تا 125‌هزار تومان در نوسان بود. به طوری که تسه 9912 با ایستادن در سطح 125‌هزار و 787 تومان توانست دومین هفته متوالی را با عملکرد مثبت معادل 36/ 1‌درصد خاتمه دهد. به عقیده برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه بازار مسکن همسو با دیگر بخش‌‌‌های اقتصاد ایران، چند سال گذشته را در وضعیت مناسبی به سر نبرده است. این بخش مولد از اقتصاد در چندمین سال رکود خود است و بر اساس آمارها حداقل طی پنج سال گذشته در شیب افزایش قیمت قرار داشته است. بنابراین با توجه به شرایط اصلی‌‌‌ترین عامل رکود در بخش ساخت‌وساز را می‌توان بی‌‌‌علاقگی انبوه‌‌‌سازان برای ورود به این حوزه دانست.

بازار نفت

هفته کاهشی نفت

5

پس از آنکه گزارش مشاغل ایالات متحده موجب افزایش ارزش دلار شد، قیمت کالاهای اساسی همچون نفت تحت‌‌‌الشعاع قرار گرفت. این درحالی است که بازارها در طول هفته نیز در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا بودند و معاملات خود را دست به عصا پیش می‌‌‌بردند. به این ترتیب قیمت نفت طی معاملات هفته گذشته بیش از 9‌درصد سقوط کرد و شاخص جهانی برنت به زیر 80 دلار در هر بشکه رسید. علاوه بر این WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز به پایین‌ترین سطح 20‌روزه خود بازگشت و عملکرد منفی هفتگی بیش از 10‌درصد را به ثبت رساند. بر این اساس نفت برنت با ایستادن در سطح 79 دلار و 94 سنت و نفت WTI در قیمت 73 دلار و 39 سنت به کار خود پایان دادند. هفته گذشته ابهامات پیرامون میزان تقاضای چین در ماه فوریه، بر بازار تاثیرگذار بود.