بازار سهام

نیش ترمز بازار سرمایه

1

بازار سهام آخرین روز هفته را برخلاف چهار روز معاملاتی اخیر بر مدار منفی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افتی معادل 96/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 652هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 6هزار و 780میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز چهارشنبه برخلاف پنج روز گذشته به میزان 481میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان حرکت اخیر شاخص کل بازار سهام را یک چرخش روند و ریزش نمی‌دانند بلکه آن را به عنوان یک اصلاح در نظر گرفتند. بر این اساس اگر به نمودارهای ورود پول حقیقی به بازار نگاهی بیندازیم، در وضعیت مساعدتری نسبت به چند ماه اخیر است و پس از شکست مناسب این محدوده استراحتی شاخص، انتظار وضعیت بهتری از آن می‌رود. مادامی که نماگر اصلی بازار در زیر محدوده یک‌میلیون و 650هزار واحد تثبیت نشود، حرکت بازار صرفا یک اصلاح خواهد بود.

بازار سکه

کاهش حباب سکه

2

قیمت سکه طلا روز چهارشنبه را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 20میلیون و 995هزار تومان معامله شد. با توجه به تاثیر بالای طلای جهانی و نرخ ارز بر قیمت سکه، اکثر کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر در بازار ارز باتوجه به کاهش حجم معاملات، خریداران و فروشندگان تمایل زیادی به ریسک ندارند و آنها در صورتی بار دیگر در بخش معاملات فعال خواهند شد که قیمت دلار از سطوح مقاومت و حمایت حساس عبور کند و وارد فاز تازه از تغییرات شود.در این میان با نگاه به طلای جهانی متوجه می‌شویم که چشم‌انداز آن در سال 2023میلادی با توجه به کاهش سرعت انقباض فدرال رزرو و رکود اقتصاد جهانی بسیار مثبت است. بنابراین این عامل همچنان می‌تواند اثر کاهش نرخ ارز را خنثی کند و سکه به پشتوانه آن با افت قابل‌توجهی مواجه نباشد.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز مثبت فلز گرانبها

3

قیمت طلای جهانی روز معاملاتی چهارشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1885دلار معامله شد. به عقیده کارشناسان قیمت طلا در حدود بالاترین رقم طی 8ماه گذشته همچنان در نوسان است. در این میان سخنان روز گذشته جروم پاول رئیس فدرال رزرو نسبت به سخنرانی‌های قبلی شگفتی کمتری را به همراه داشت. این امر موجب شد پس از سخنرانی وی شاهد نوسان غیرمنتظره در بازار نباشیم. با وجود این تمرکز فعالان همچنان به انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در روز پنج‌شنبه است. طلا نسبت به افزایش نرخ‌های بهره بسیار حساس است زیرا هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش می‌دهد. در همین حال عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا از نزدیک شدن به پایان روند فعلی افزایش نرخ بهره خبر داد. مجموع عوامل ذکر شده همچنان موجب تقویت قیمت طلا شده و چشم‌انداز آن را مثبت نگه می‌دارد.

بازار اوراق مسکن

عدم تحقق وعده مسکن ملی

4

اوراق تسهیلات مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا صعودی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 78/ 0درصد داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 125هزار و 940تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان، مسکن در سطح ملی وارد یک شرایط بحرانی شده و از دولت هم کاری برنمی‌آید که این شرایط خوبی برای بازار مسکن نیست. در این شرایط نرخ‌ها در شهرهای بزرگ به جایی رسیده که شاید 80درصد مردم توان خرید مسکن ندارند.  با این حال در خصوص شهرهای جدید، دولت می‌تواند تعداد زیادی مسکن در آنجا بسازد اما مساله اصلی در این شهرها ایجاد اشتغال است. در حال حاضر بسیاری از کسانی که در کلان‌شهرها هستند اگر شغلی داشته باشند به شهر خودشان برمی‌گردند، به همین خاطر موضوع شهرسازی پیچیده است و دولت برای این کار باید منابع عمده‌ای داشته باشد که با توجه به کسری بودجه عظیم، نمی‌توان به نقشه‌های دولت امیدوار بود.

بازار نفت

نفت در انتظار تورم آمریکا

5

قیمت نفت روز چهارشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 80دلار و 42سنت و 75دلار و 29سنت (تا ساعت 16) معامله شد. به عقیده صاحب‌نظران این حوزه عامل اصلی صعود هفته‌های گذشته قیمت نفت، یعنی بازگشت گسترده چین به بازارهای نفت، به دلیل عدم‌اعتماد به رشد مصرف چین موفق به افزایش قیمت نفت خام نشد. پس از سه سال بسته شدن، چین مرزهای خود را باز کرده و رسما از سیاست ضد کووید صفر خود، در تلاش برای غلبه بر رشد کند و افزایش نارضایتی داخلی خارج شده است. با وجود این هیچ تضمینی نیست که بازگشت چین به بازارهای نفت به این زودی اتفاق بیفتد. در این میان ناظران قیمت نفت به جای توازن عرضه و تقاضا، به تصمیمات فدرال رزرو آمریکا نگاه می‌کنند و جامعه مشتاقانه منتظر داده‌های تورم روز پنج‌شنبه است تا میزان افزایش نرخ بهره آتی را بسنجد.