بازار سهام

تداوم رکود در بورس

بورس اوراق بهادار تهران معاملات سه‌‌‌شنبه را نیز مانند روزهای اخیر در فضای رکودی پشت سر گذاشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در این روز با ۶۷/ ۰‌درصد کاهش، معادل بیش از ۱۰‌هزار واحد افت کرد. به این ترتیب شاخص کل کار خود را در سطح یک میلیون و ۵۳۷‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن با ۷/ ۰‌درصد کاهش سرخ‌پوش شد. با توجه به شرایط حاکم بر بازار سهام، انتظار می‌رود که بورس تهران هفته را با رکود به اتمام برساند. با این حال برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۱ می‌توان این امید را داشت که با رفتار تاریخی بورس که در ایام نزدیک به پایان سال سبزپوش می‌شود، بر مدار صعود قرار بگیرد و بخشی از ضررهای اخیر را جبران کند. برخی دیگر معتقدند که بازار به روند رکودی خود ادامه خواهد داد.

15-01

 

بازار سکه

خیز صعودی قیمت سکه

روز سه‌‌‌شنبه بازار طلا و سکه بار دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها بودند. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد به همراه بهای طلا در بازار جهانی با رشد همراه بودند. به این ترتیب سکه امامی نیز با افزایش قیمت مواجه شد. بر این اساس هر قطعه از مسکوک یادشده روز گذشته در قیمت 25 میلیون و 450‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به روند صعودی در بازارهای مذکور، فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه به نزدیکی نیمه کانال 5 میلیون تومان رسیده است. بنابراین با افزایش روز‌افزون حباب سکه ریسک سرمایه‌گذاری منطقی نیز افزایش می‌‌‌یابد، اما با این حال کارشناسان معتقدند که طلا و سکه می‌تواند همیشه به عنوان یک پناهگاه امن به حساب آید. بنابراین انتظارات تورمی مبنی بر این است که سکه توان رشد بیشتر را دارد و خرید آن همیشه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری امن به حساب آید.

15-02

 

بازار طلای جهانی

بازگشت ابهام به بازار طلا

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی روز سه‌‌‌شنبه نسبت به پایین‌‌‌ترین سطح یک‌ماهه خود که در روز ماقبل تجربه کرده بود اندکی افزایش یافت. اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در آستانه انتشار نشانه‌‌‌های اقتصادی بیشتر از داده‌‌‌های تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده هستند، معاملات خود را دست به عصا پیش بردند. به این ترتیب طلا روز گذشته در قیمت 1860 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. انتظار می‌رود این داده‌‌‌ها نشان دهد در حالی  که تورم در ژانویه نسبت به ماه قبل کاهش بیشتری داشته است، در سطوح نسبتا بالایی باقی بماند. از این رو این روند به طور بالقوه می‌تواند به فدرال رزرو انگیزه کافی برای حفظ سیاست‌‌‌های انقباضی خود را بدهد. علاوه بر این ترس از کاهش رشد در سایر اقتصادهای بزرگ، به‌‌‌ویژه نشانه‌‌‌هایی از کند شدن فعالیت‌‌‌های صنعتی در ایالات متحده و منطقه یورو، باد مخالف بزرگی را برای قیمت‌ها ایجاد کرده است.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

ریسک‌‌‌های بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، با افزایش 19/ 0 درصد، معادل بیش از یک‌هزار و 200 تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 128‌هزار و 319 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه از عوامل مختلفی که نوسانات قیمت مسکن می‌تواند از آنها نیز نشأت بگیرد می‌توان به این موارد اشاره کرد: تقاضا برای آپارتمان زیاد است، تولید نسبتا کم است، شهرداری‌‌‌ها با رشد پی درپی عوارض صدور پروانه، هزینه‌‌‌های ساخت را بالا می‌‌‌برند و تورم نهاده‌‌‌های ساختمانی هم به مشکلات می‌‌‌افزاید. به طوری که فارغ از اینکه تقاضای موثر و غیرموثر چه ویژگی‌‌‌هایی دارد، مسکن کافی برای پاسخگویی به تقاضای موجود نیست. این به هم خوردگی تعادل در بازار مسکن در کنار برخی قوانین دست و پاگیر و ضوابط اشتباه، بخش مسکن را دچار مشکلاتی کرده است.

15-04

 

بازار نفت

نفت در بازار محرک‌‌‌ها

قیمت نفت روز سه‌‌‌شنبه پس از اینکه دولت آمریکا اعلام کرد نفت خام بیشتری از ذخایر استراتژیک خود را آزاد خواهد کرد، کاهش یافت، در حالی که معامله‌‌‌گران در انتظار داده‌‌‌های تورم ایالات متحده هستند تا بتوانند برنامه معاملاتی خود را بهتر تعیین کنند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 85 دلار و 79 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 79 دلار و 11 سنت معامله شد. به عقیده برخی از تحلیلگران بازار نفت نیمه دوم سال باید تعادل نفتی تنگاتنگی را به همراه داشته باشد که به احیای رشد چین کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این گفته می‌شود که تورم بالاتر و افزایش نرخ بهره ممکن است بر دارایی‌های ریسکی مانند نفت تاثیر بگذارد. همچنین نگرانی‌های عرضه نیز پس از اینکه اداره اطلاعات انرژی اعلام کرد که انتظار دارد تولید رکوردی در ماه مارس از هفت حوزه بزرگ شیل ایالات متحده را داشته باشد، کاهش یافت.

15-05