بازار سهام

تابلوی سبز بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز ماه شهریور با رشد 8‌هزار واحدی شاخص همراه شد. به طوری که روز چهارشنبه شاخص کل با افزایش 43/ 0 درصدی در ارتفاع 1 میلیون و 946‌هزار واحدی مستقر شد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز تغییر مثبت 7/ 0 درصدی را به ثبت رساند. بورس در حالی هفته را به آخر رساند که بازدهی شاخص کل به منفی 37/ 1درصد رسید و اگرچه ارزش روزانه معاملات خرد، در طول هفته کمتر از 2‌هزار میلیارد تومان بود. علاوه بر آن بازار در مجموع 1953 میلیارد تومان پول حقیقی را از محل بورس و فرابورس از دست داد. با این تفاسیر بازار سهام تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی شده است و آینده بیش از هر زمانی غبارآلود است. به همین سبب، ثبات وضعیت فعلی در هفته آینده بیشتر از سایر سناریوها احتمال وقوع دارد.

بازار سکه

بندبازی سکه

2

روز چهارشنبه مانند روز سه‌‌‌شنبه نوسانات متعدد اما در بازه‌‌‌ای محدود در بازار سکه و طلا مشاهده شد. به طوری که در زمان تنظیم این گزارش هر قطعه سکه امامی در بهای 28 میلیون تومان مبادله شد اما به معنای تثبیت قیمتی در کانال بالاتر نیست. چرا که افت روز گذشته نرخ ارز در بازارهای داخلی مانعی بزرگ برای رشد سکه محسوب شد و بازار حول مرز کانال به شدت پرنوسان عمل کرد. پایین بودن حجم معاملات به سبب ماه صفر و تعلل بازیگران این عرصه، رکود نسبی را در بازار ایجاد کرده است. علاوه بر عدم‌تحرکات مثبت و صعودی در بازار ارز به عنوان بزرگ‌ترین سیگنال دهنده این بازار منجر به نبود نیروی محرکه کافی شده است. به این ترتیب در کوتاه‌مدت سکه به همین روند فعلی خود ادامه می‌دهد اما در بلندمدت با تغییر میزان تقاضا انتظار رشد وجود دارد.

بازار طلای جهانی

رشد طلا به مدد دلار

3

در مبادلات روز چهارشنبه عقب‌نشینی اندک دلار از قله دو ماهه خود منجر به حمایت از طلا در بازارهای جهانی شد. به طوری که طلا با رشد 20 دلاری تا ساعت 20 به وقت تهران در قیمت 1919دلار قرار گرفت که با عبور از سطح حمایتی 1900 اندکی خیال سرمایه‌گذاران را راحت کرد. اگرچه روز گذشته فلز زرد به پشتوانه دلار ضعیف‌‌‌تر از قبل با رشد همراه شد ولی تا زمان مشخص شدن آینده نرخ بهره در مرداب سردرگمی و سطح حمایتی باقی می‌‌‌ماند. هم‌‌‌اکنون بازار چشم انتظار جلسه جکسون هول است و احتمال می‌رود با در نظر گرفتن تمایل سیاستگذاران به کنترل تورم، نرخ بهره بار دیگر توسط فدرال رزرو افزایش یابد که این خبر نه چندان خوشایندی برای دارایی‌‌‌های بدون بازده است. بنابراین فلز زرد تا به دست آوردن سرنخ‌‌‌های اقتصادی دست به تغییرات بزرگ نمی‌‌‌زند.

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد در آخرین روز معاملاتی هفته در روز چهارشنبه برخی با افت و برخی دیگر با رشد قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با کاهش 5 درصدی معادل بیش از 4‌هزار و 500 تومان افت از مرز مقاومتی 90‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد و در قیمت پایانی 87‌هزار و 391 تومان به کار خود داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه جهت تغییرات قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان مسکونی در اغلب محله‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تهران رو به پایین است. هر چند شیب این تغییرات اندک است اما عمدتا مالکان در مواجهه با رکود فراگیر معاملات مسکن ترجیح می‌دهند به جای خروج از بازار، گزینه انعطاف در قیمت اعلامی را انتخاب کنند. شرایط بازار مسکن این روزها به نحوی است که می‌توان ادعا کرد دست برتر به خریداران تعلق دارد.

بازار نفت

انتظار نفت در سمپوزیوم جهانی

5

قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت، زیرا معامله‌گران در آستانه انتشار داده‌های احتمالی تیره تولید و نشست سالانه در جکسون هول، جایی که بانک‌های مرکزی مهم از جمله ایالات متحده، سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان و بانک ژاپن در مورد نرخ بهره صحبت خواهند کرد، محتاط بودند. به این ترتیب هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت روز گذشته در کانال قیمتی 78 دلار و نفت برنت نیز در محدوده 82 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از تحلیلگران سرمایه‌گذاران تمایلی به اتخاذ مواضع بزرگ قبل از سمپوزیوم جکسون هول ندارند؛ زیرا می‌‌‌خواهند سرنخ‌‌‌هایی برای گام بعدی فدرال رزرو آمریکا بیابند. بنابراین انتظار می‌رود که قیمت‌ها با نوسانات محدودی همراه باشند. همچنین در سمت عرضه، اوپک‌پلاس ترجیح داده‌‌‌اند که عرضه را به قیمت شناور محدود کنند و عربستان سعودی از ژوئیه تا سپتامبر تولید خود را یک میلیون بشکه دیگر در روز کاهش دهد.