بازار سهام

بازار راکد سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران دیروز دومین روز منفی خود را در این هفته به ثبت رساند. بازار در آخرین روز معاملاتی هفته به‌رغم روند صعودی ابتدای روز، در نهایت شاخص کل را در سطح 2 میلیون و 36‌هزار واحدی مستقر کرد که نسبت به‌روز ماقبل 04/ 0‌درصد افت محسوب می‌شود. نماگر هم‌‌‌وزن نیز روندی مشابه شاخص کل را پشت سر گذاشت و تنها 05/ 0‌درصد کاهش یافت. تداوم رکود معاملات بورسی به گونه‌‌‌ای بود که روز گذشته نیز ارزش معاملات خرد به 2243 میلیارد تومان رسید و هفته‌‌‌ای نزولی برای ارزش معاملات رقم خورد. از سمت دیگر برای چهارمین روز از بورس و فرابورس پول حقیقی معادل 60 میلیارد تومان خارج شد. اگرچه اعلام تعلل در تصویب تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها می‌تواند شوک مثبتی به بازار القا کند اما در حال حاضر آینده در هاله‌‌‌ای از ابهام است. بنابراین هفته آینده بازار سهام تا حدودی مشابه هفته جاری خواهد بود.

بازار سکه

سکه در تله کانال 28

2

بازار سکه و طلا روز گذشته توانست قدمی رو به جلو بردارد و به رشد قیمتی برسد. به طوری که هر قطعه سکه امامی در روز چهارشنبه تا زمان تنظیم این گزارش در قیمت 28 میلیون و 640‌هزار تومان قرار گرفت که نسبت به‌روز گذشته نزدیک به 150‌هزار تومان بهای آن افزایش یافته است. از آنجا که نرخ دلار در بازارهای داخلی بیشترین اثر را بر بازار سکه و طلا دارد و روز گذشته دوباره به یک‌قدمی 50‌هزار تومان رسید، سکه را به حرکت رو به جلو تشویق کرد. با وجود این سرمایه‌گذاران بازار سکه محتاطانه دست به مبادله می‌‌‌زنند. تا زمانی که روند دلار واضح‌‌‌تر نشود و مسیر دلار به صعودی تثبیتی نرسد، سکه نیز توان شکستن کانال 28 را پیدا نخواهد کرد. بنابراین در آخرین روزهای هفته سکه تغییرات زیادی را تجربه نمی‌‌‌کند و نوسانات در بازه محدود را ادامه می‌دهد.

بازار طلای جهانی

طلا در سراشیبی

3

روز چهارشنبه طلا در مسیر نزولی قرار گرفت و سرمایه‌گذاران دلار را پناهگاه امن‌‌‌تری دیدند. به طوری که طلا در روز سه‌شنبه به کمترین میزان یک‌ماهه خود رسید و در مبادلات روز گذشته نیز نوسانات متعددی را پشت سر گذاشت و تا  ساعت 20 به وقت تهران هر اونس طلا  به بهای 1916 دلار رسید. چرا که نگرانی‌ها از چشم‌انداز تصمیمات بعدی فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران  را به سمت دلار سوق داد و فلز زرد با کاهش تقاضا مواجه شد. اگرچه هم اکنون بازار در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر از آمارهای اقتصادی است، پیش‌بینی می‌شود آمار شاخص مصرف‌کننده ایالات متحده که در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود، تورمی بیش از ماه گذشته را نشان دهد که منجر به افزایش نرخ بهره می‌شود. از آنجا که نرخ بهره با هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده رابطه مستقیم دارد، تنها در صورتی که امیدی به نرخ پایین‌‌‌تر بهره باشد فلز زرد نیز صعودی می‌شود.

بازار اوراق مسکن

ابهام رونق در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند اولین ساعات روز چهار‌شنبه را عموما با رشد قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود روز گذشته با یک ‌درصد افزایش معادل بیش از 890 تومان رشد، کار خود را در مرز 90‌هزار تومان در قیمت پایانی 89‌هزار و 596 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که تجربه چرخه‌‌‌های رکود و رونق بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار پس از یک دوره رونق تقریبا دو ساله وارد رکود 3 تا 5/ 3 ساله می‌شود اما مساله این است که بازه تورمی که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده، طولانی‌‌‌ترین دوره تورمی در ادوار بازار مسکن محسوب می‌شود. البته به هر میزان که رشد قیمت در دوره رونق بیشتر باشد، بازه رکود نیز عمیق‌‌‌تر خواهد بود.

بازار نفت

نفت فاتح قله

5

در مبادلات روز چهارشنبه نفت خام توانست کاهش‌‌‌های روز سه‌‌‌شنبه را جبران کند و به قله‌‌ قیمتی خود از ماه آوریل رسید. به این ترتیب تا زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 86 دلار و 85 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 83 دلار و 61 سنت مبادله شد. قیمت بازار همچنان در دستان طرف عرضه است و کاهش تولیدات نفتی توسط عربستان و روسیه توانست اثر نگرانی از کندی رشد چین و افزایش ذخایر نفتی ایالات متحده را خنثی کند. اگرچه واردات نفتی چین چنگی به دل نمی‌‌‌زند و نگرانی‌ها از رکود آتی توانست روز سه‌‌‌شنبه بهای نفت را به پایین بکشد، با اعلام تمدید کاهش تولیدات عربستان و روسیه برای ماه سپتامبر نفت دوباره به اوج رسید. بنابراین در روزهای آتی نوسانات نفتی در بازه کم و با تمایلات صعودی قابل پیش‌بینی است.