بازار سهام

سطح مقاومت شاخص

1

بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌‌‌شنبه در پی رشدهای اخیر خود و افزایش هیجانات سرمایه‌‌‌گذاران خرد برای خرید سهام و کسب سود، بار دیگر با ورود پول حقیقی‌‌‌های بازار سبزپوش شد. به طوری که روز گذشته سرمایه‌گذاران خرد خالص تغییر مالکیتی معادل 896 میلیارد تومان رقم زدند و در کنار آن نیز ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همچنان در سطوح رونقی قرار دارد. به این ترتیب شاخص کل روز اخیر با 58/ 1‌درصد افزایش معادل بیش از 36‌هزار واحد رشد توانست تا ارتفاع دو میلیون و 325‌هزار واحدی صعود کند. علاوه بر این شاخص هموزن با افزایش بیشتر از دماسنج اصلی بورس تهران رشد 16/ 2درصدی را به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به رفتار گذشته‌نگر بازار سهام، در شرایط تورمی و سیاست‌‌‌های دستوری نمی‌توان رشد بورس و به‌ویژه شاخص کل را الگوی بهبود اقتصاد و کلیت بازار دانست.

بازار سکه

احساسات حاکم بر بازار سکه

2

روز سه‌‌‌شنبه سکه امامی در پی برخی تحرکات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین بازگشت بهای هر اونس طلا در بازار جهانی به بالای سطح روانی و مهم 2000 دلار، نوسان قیمت را تجربه کرد. به طوری که روز گذشته هر قطعه مسکوک یاد شده در قیمت 31 میلیون و 850‌هزار تومان هم مورد داد و ستد قرار گرفت. هرچند تا ساعت 19 به قیمت 31 میلیون و 500 هزار تومان تنزل کرد. با توجه به افزایش نوسانات در بازارها، برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که نوسان بین یک تا 3 درصدی قیمت‌ها طبیعی است. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها تا پایان هفته نوسان خاصی نخواهد داشت و در همین محدوده با نوسان جزئی معامله خواهد شد. با توجه به عید سعید فطر و آغاز ماه شوال طبق سنوات سال‌های گذشته این احتمال وجود دارد که شاهد رونق در بازار طلا و جواهر باشیم.

بازار طلای جهانی

افت و خیز قیمت طلا

3

قیمت طلا روز سه‌‌‌شنبه بعد از دو جلسه کاهش و افت ارزش دلار، افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران پس از افزایش گسترده نرخ بهره در ماه مه به دنبال مشخص‌‌‌شدن موضع سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا بودند. با این حال طلا توانست تا حدودی در سطوح مهم 2000 دلاری خود در نوسان باشد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 2004 دلار مورد معامله قرار گرفت. تحلیلگران عقیده دارند روند افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داشت و در هفته‌‌‌های آینده یک رکورد جدید ثبت می‌کند. در ضمن گفته می‌شود که نشانه‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده این نگرانی را ایجاد کرد که فدرال رزرو فضای اقتصادی کافی برای ادامه افزایش نرخ بهره دارد و در عین حال تقاضای پناهگاه امن برای طلا را کاهش می‌دهد. از این رو پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته جاری قیمت طلا با نوسانات زیادی همراه باشد.

بازار اوراق مسکن

فضای کاذب بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز گذشته عمدتا سبزپوش شدند. اوراق تسهیلات بهمن 1400 نیز مثبت بود. به این ترتیب تسه یاد شده با افزایش 44/ 3 درصدی معادل بیش از 3‌هزار و 283 تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 98‌هزار و 586 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند در شرایطی که برخی قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن آن هم در مناطق پر تقاضای میانی شهر‌‌‌ها از نرخ‌‌‌ معاملات واقعی در مناطق گران‌قیمت فراتر رفته است. در این بین نیز برخی واسطه‌‌‌های ملکی اذعان دارند که هیچ نوع معاملاتی در نرخ‌های اعلامی بعد از عید نوروز در مناطق متوسط و جنوب انجام نمی‌شود و قیمت‌ها مبنای منطقی ندارد. به عبارت دیگر قیمت‌ها طوری شکل گرفته است که فروشنده‌‌‌ها در حالت عادی به دلیل انتظارات تورمی تمایلی به فروش عادی ندارند مگر با قیمت بالا و خریدهای نقد و فوری.

بازار نفت

مسیر دوطرفه بازار نفت

5

قیمت نفت در روز سه‌‌‌شنبه برای دومین روز سقوط کرد زیرا داده‌‌‌های اقتصادی خوش‌بینانه چین نتوانست تمرکز را از افزایش احتمالی نرخ‌های بهره آمریکا و نگرانی گسترده‌‌‌تر در مورد چشم‌‌‌انداز رشد منحرف کند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 84 دلار و 45 سنت معامله شد. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 80 دلار و 49 سنت داد و ستد شد. گفته می‌شود که چشم‌انداز افزایش دیگری در نرخ‌‌‌های بهره ایالات متحده، که از شاخص دلار حمایت می‌کند، همچنان به عنوان یک نگرانی برای سرمایه گذاران این بازار باقی مانده است. از این رو معامله‌‌‌گران انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست ماه مه، نرخ بهره را  25 واحد افزایش دهد و با تغییر در ارزش دلار، نفت نیز برای دارندگان ارزهای غیر‌دلاری با افت و خیز همراه باشد و تقاضا را نیز دستخوش تغییر کند.