بازار سهام

عقب‌‌‌نشینی شدید شاخص

1

بورس و اوراق بهادار تهران اولین روز معاملاتی فصل پاییز را سرخ‌پوش سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در روز شنبه افت 2‌درصدی داشت. بر این اساس شاخص کل با بیش از دو‌هزار واحد کاهش تا سطح یک‌میلیون و 328‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران در کمترین مقدار از 15 اسفند سال 1400 قرار گرفت. شاخص کل با معیار هموزن نیز در این روز با کاهش 32/ 2‌درصدی همراه بود. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌رود که با توجه به رفتار بازار در ابتدای فصل جدید و همچنین شرایط مبهم اقتصادی و غیر‌اقتصادی حاکم بر بازارها که طی هفته‌‌‌ها بر بورس سایه افکنده است، تحرکات مثبت قوی شاهد نباشیم و در عوض احتمال تداوم افت بیشتر شاخص کل تا محدوده روانی یک‌میلیون و 300‌هزار واحد وجود دارد.

بازار سکه

سکه در چشم‌‌‌انداز جهانی

2

سکه طلا در اولین روز معاملاتی پاییز با توجه به کاهش شدید بهای طلا در بازار جهانی و همچنین افت و خیزهای پی در پی نرخ دلار در بازار آزاد اندکی افت داشت. به طوری که سکه امامی طی معاملات روز شنبه در قیمت 14‌میلیون و 323‌هزار تومان داد و ستد شد. بر این اساس فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک یک پله افزایش یافت. به این ترتیب حباب سکه یاد شده بیش از دو‌میلیون تومان رشد کرد و ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بیش از پیش افزایش یافت. کارشناسان بازار طلا معتقدند که با وجود چشم‌انداز مبهم و برخی نگرانی‌ها در اقتصاد جهانی که روند طلای جهانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در کنار آن نیز بلاتکلیفی در روند مذاکرات که نوسان قیمتی در بازار ارز ایجاد کرده، چندان انتظار نمی‌رود که سکه با افت شدید قیمتی روبه‌رو شود.

بازار طلای جهانی

سقوط قیمت طلا

3

طلا در بازار جهانی طی معاملات هفته گذشته در ترس و ابهام از اعمال سیاست انقباضی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره افت‌‌‌های قابل‌توجهی را به همراه داشت. به طوری که طلا تا سطح ششم آوریل سال 2020 سقوط کرد. بر این اساس طلا در آخرین روز معاملاتی در سطح 1643 دلار در هر اونس ایستاد. به این ترتیب فلز گرانبها برای دومین هفته متوالی عملکرد منفی داشت و بازدهی منفی 91/ 1‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. با این حال افزایش میزان نرخ بهره تاثیری قابل توجه داشته و از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی جدید هستند. چرا که سرمایه‌گذاران می‌‌‌خواهند بدانند فدرال رزرو تا چه حد نرخ بهره را افزایش می‌دهد و اثرات اقتصادی این افزایش چه خواهد بود تا بتوانند بر این اساس پیش‌بینی‌‌‌های دقیق‌‌‌تری از روند آینده طلا ارائه کنند.

بازار اوراق مسکن

تغییر شکل انتظارات در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد در اولین روز از پاییز کار خود را نزولی آغاز کرد. به طوری که در این میان تسه 9912 در روز شنبه کاهش 96/ 4‌درصدی را شاهد بود. بر این اساس اوراق تسهیلات یاد شده برای اسفند 99 با چهار‌هزار و 931 تومان کاهش تا سطح قیمت پایانی 94‌هزار و 432 تومان عقب نشینی کرد. با توجه به درازا کشیده شدن مذاکرات هسته‌‌‌ای و انتشار اخبار ضد و نقیض، برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که انتظارات سرمایه‌گذاران تا حدودی در حال تغییر شکل است. به نحوی که انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و بهبود وضعیت مسکن به سمت اقدام به خرید سرمایه‌گذاران با وجود برخی بلاتکلیفی‌‌‌ها در حال تغییر است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در فصل پاییز معاملات مسکن اندکی رونق داشته باشد.

بازار نفت

سطح هشت ماهه قیمت نفت

5

هفته گذشته با توجه به اینکه فدرال رزرو افزایش 75/ 0‌درصدی نرخ بهره را عملی کرد، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نیز با افزایش نرخ بهره از این روند پیروی کردند  این اقدام خطر رکود اقتصادی را افزایش می‌دهد. پس از اینکه شاخص دلار به بالاترین سطح در بیش از دو دهه گذشته رسید، نگرانی در مورد اینکه افزایش نرخ بهره اقتصاد‌‌‌ جهانی را به رکود ببرد و تقاضا را برای نفت کم خواهد کرد، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازار‌‌‌های جهانی کاهش یافت و به کمترین رقم از ۸ ماه گذشته رسید. بر این اساس نفت برنت با رسیدن به قیمت 86 دلار و 15 سنت، چهارمین هفته متوالی را با عملکرد منفی معادل69/ 5‌درصد کاهش سپری کرد. نفت WTI نیز چهار هفته متوالی افت داشت و با عملکرد هفتگی منفی 48/ 7‌درصدی در سطح 78 دلار و 74 سنت ایستاد.