بازار سهام

بازگشت بورس به ابتدای سال جاری

1

بازار سهام در روز یکشنبه، دومین روز معاملاتی منفی این هفته را نیز رقم زد و شاخص کل به محدوده یک میلیون و 390 هزار واحدی رسید. در نخستین روز معاملاتی این هفته پس از 109 روز معاملاتی نماگر اصلی بورس وارد کانال یک میلیون و 300 هزار شد و در روز گذشته نیز در همین کانال در نوسان بود. به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز گذشته به سطح 6 فروردین سال جاری بازگشت. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در این روز به مبلغ 1581 میلیارد تومان رسید که افت 07/ 5درصدی نسبت به روز گذشته داشت. ضمنا در روز معاملاتی اخیر شاخص هموزن با افتی معادل 63/ 0 درصد همراه بود و در سطح ابتدای شهریور ماه قرار گرفت. همچنین خالص تغییر مالکیت 179 میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.

بازار سکه

صعود پلکانی قیمت سکه

2

بازارهای طلا و سکه روز یکشنبه پس از انتشار موج منفی از روند مذاکرات به بازار ارز، رشد قیمت داشتند. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته از مرز مقاومتی 14 میلیون تومان عبور کرد و در بالای این سطح مورد داد و ستد قرار گرفت. اما به دلیل سطح پایین تقاضا برای خرید این مسکوک با وجود ریسک سرمایه‌گذاری قابل توجه در این بازار، قیمت‌‌ها نتوانستند کانال‌یابی مناسبی داشته باشد و تنها در سطوح نزدیک به 14 میلیون تومان قرار گرفت. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی در روز یادشده در قیمت 14 میلیون و 30 هزار تومان معامله شد. کارشناسان بر این باور هستند در صورتی که نرخ دلار در بازار آزاد سطح 31 هزار تومان را لمس کند احتمال رونق گرفتن معاملات  وجود  دارد و به تبع قیمت سکه نیز افزایش می‌‌یابد.

بازار طلای جهانی

حرکت سنگین طلا

3

طلا در بازار جهانی که هفته اخیر کاهش بسیار زیادی را متحمل شده بود، طی معاملات هفته مقاومت زیادی در برابر افت بیشتر از خود نشان داد. به‌طوری که تنها در مقطع کوتاهی قیمت‌‌های زیر 1700 دلار را لمس کرد و مجددا به بالای این سطح بازگشت. این موضوع باعث بهبود احساسات در بین سرمایه‌گذاران بازار شد و با وجود رشد چشم‌‌گیر شاخص دلار، تقاضای خرید برای این فلز گرانبها افزایش یافت. به‌طوری که‌این فلز زرد جهانی توانست کار خود را در سطح 1716 دلار در هر اونس با بازدهی 22/ 0 درصد به پایان رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که طلا دیگر توان افت بیشتر را ندارد و ممکن است برای بازه زمانی کوتاه‌مدت و تا زمان افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو به درجا زدن ادامه دهد.

بازار اوراق مسکن

عوامل گسترده تاثیرگذاری بر مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز یکشنبه مجددا افت قیمت داشتند. به‌طوری که تسه 9912 نیز در این روز 72/ 4 درصد کاهش یافت و با از دست دادن 5 هزار و 223 تومان دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 105 هزار و 369 تومان خاتمه داد. به این ترتیب اوراق یاد شده در کمترین مقدار از 17 اردیبهشت سال جاری قرار گرفته است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به شرایط موجود در این حوزه نیاز است قوانین به نحوی اصلاح شوند که ساخت مسکن صرفه اقتصادی داشته باشد و از سازندگان واحدهای مسکونی انبوه بیشتر حمایت و مالیات کمتری از آنها دریافت شود تا بتوانند به تولید مسکن بپردازند. همچنین معتقدند که تسهیل فرآیند ساخت‌و‌ساز می‌تواند بر قیمت‌‌ها و در نهایت خانه‌دار شدن متقاضیان در بلندمدت تا حدودی موثر واقع شود.

بازار نفت

موقعیت پرفشار نفت

6

شاخص‌‌های نفتی طی معاملات هفته اخیر با توجه به مقاومت بالا در برابر افت، عملکردی منفی در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساندند. به‌طوری که نفت خام برنت با 19/ 0 درصد افت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز با 09/ 0 درصد کاهش هفته را به پایان رساندند. پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آنها، گروهی موسوم به اوپک پلاس، تصمیم گرفتند در ماه اکتبر تولید خود را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند‌، در روزهای پایانی هفته قیمت نفت با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد. علاوه بر این از عوامل دیگری که بر بهای این طلای سیاه موثر بود می‌توان به مواردی همچون شاخص دلار قوی‌تر، افزایش شدید نرخ بهره، افزایش بازده اوراق قرضه و کاهش رشد چین که بر قیمت نفت فشار می‌‌آورند اشاره کرد.