بازار سهام

جذابیت کمرنگ بورس

1

بازار سهام در اولین روز معاملاتی مجددا پس از افت‌‌‌های هفته گذشته سرخ پوش شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای روز شنبه با 87/ 0درصد کاهش در سطح یک‌میلیون و 438‌هزار واحد ایستاد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن روز گذشته با افت 42/ 0درصدی همراه شد. با توجه به اظهارات مثبت مقامات از روند مذاکرات، برخلاف انتظارات گروه‌‌‌های برجامی همچون خودرو و بانکی‌‌‌ها بیشترین خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را داشتند. همچنین دماسنج اصلی بورس مجددا با افت‌‌‌های پی در پی در سطح 12 مرداد سال‌جاری قرار گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به اینکه بازار سهام از ابتدای سال تنها بازدهی 23/ 5درصدی را داشته، عملکرد ضعیف‌‌‌تری را نسبت به دیگر بازارهای مالی به ثبت رسانده است. همین امر جذابیت بورس اوراق بهادار تهران را بیش از پیش در کنار نا اطمینانی‌‌‌های موجود کاهش می‌دهد.

بازار سکه

نگاه بازگشتی به تقاضای سکه

2

سکه طلا روز شنبه با نگاه به قیمت بسته شد بهای طلا در بازار جهانی و به‌خصوص تغییرات کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به افت خود ادامه داد. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 13‌میلیون 100‌هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این با توجه به همسویی بازارهای ارز و طلای جهانی در روند نزولی و در نهایت کاهش قیمت بازاری سکه امامی، حباب مسکوک یاد شده در سطوح نزدیک به مرز یک‌میلیون و 200‌هزار تومان رسیده است. همین امر باعث شد تا ریسک سرمایه‌گذاری به نسبت یک هفته گذشته و ماقبل آن کاهش یابد. بنابراین کارشناسان معتقدند با آرام‌‌‌تر شدن وضعیت فعلی بازارها این احتمال وجود دارد که تقاضا برای سکه ‌‌‌امامی طی هفته‌‌‌های آینده تا حدود زیادی بهبود و رونق یابد.

بازار طلای جهانی

افت یکنواخت قیمت طلا

3

طلای جهانی طی هفته گذشته افت بسیار شدیدی را تجربه کرد و حدود 3‌درصد کاهش یافت. مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر توجه بازار را به خود معطوف کرده سیاست افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و رساندن آن تا پایان سال به 5/ 3 و 75/ 3‌درصد است. همین امر باعث شد تا شاخص دلار مجددا رشد کند و به بالاترین سطح ۲۰ سال گذشته برسد. افزایش شاخص دلار فشار زیادی روی کالا‌های دلاری از جمله طلا وارد کرده و باعث افت شدید آن شد. به طوری که هر اونس طلا با ثبت عملکرد منفی 07/ 3‌درصدی در کارنامه هفتگی، تا سطح 1747 دلار عقب‌نشینی کرد. با  این حال بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این فلز گرانبها طی روز‌‌‌های آتی همچنان به سقوط خود ادامه داده و کاهش بیشتر  با شیب ملایم‌تری شاهد باشد.

بازار اوراق مسکن

واهمه معاملاتی در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، در روز شنبه تماما سرخ‌پوش شدند. اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز در این روز با کاهش حدود 3‌درصدی نزدیک به 4‌هزار تومان افت قیمت داشت. به این ترتیب تسه 9912 در اولین روز معاملاتی هفته مجددا از سطح 130‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد و کار خود را در قیمت پایانی 126‌هزار و 533 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه همزمان با جدی‌‌‌تر شدن مذاکرات و احیای احتمالی برجام، رفتار معامله‌‌‌گران مسکن نیز دستخوش تغییر شد. به طوری که بازار خرید و فروش با افت شدید در هر دو طرف معامله روبه‌رو شده است. در همین راستا نیز همزمان با افت قیمت دلار در بازار آزاد و دریافت سیگنال‌‌‌هایی مبنی بر توافق احتمالی، بازار مسکن با افت تقاضای خرید و فروش و حتی تغییر اجاره نامه مواجه شد.

بازار نفت

عملکرد هفتگی یکسان شاخص‌‌‌های نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی هفته‌‌ پرنوسانی را پشت سر گذاشتند. زیرا بازار نفت تحت‌تاثیر صعود شاخص دلار و برخی نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و همچنین تقاضای ضعیف برای سوخت، به کاهش هفتگی ختم شد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با عملکرد هفتگی منفی 46/ 1درصد در سطح 96 دلار و 72 سنت ایستاد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با ثبت عملکرد مفنی 43/ 1‌درصد در کارنامه هفتگی در قیمت 90 دلار و 77 سنت به کار خود پایان داد. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که دورنمای رکود جهانی تا حدودی بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. اما در این میان نیز خوش‌بینی دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نسبت به تقاضای سیال سیاه در سال آینده می‌تواند مانع از ریزش  شدید قیمت‌ها شود.