بازار سهام

افت سنگین بورس

1

بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته، افت روز پیشین خود را عمیق‌تر کرد و ریزش سنگینی را متحمل شد. شاخص کل بورس از همان ابتدای روز در مدار نزولی حرکت کرد و رفته‌رفته تشدید عرضه‌ها سبب چهارمین افت درصدی این نماگر از ابتدای سال‌جاری تاکنون شد. در نهایت شاخص اصلی سهام با کاهش بیش از 35هزار واحدی معادل 57/ 2درصد منفی در محدوده یک‌میلیون و 340هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص هموزن نیز با کاهش قدرت خریداران سهام کوچک‌تر، سیر نزولی را در پیش گرفت و 82/ 2درصد عقب‌‌‌نشینی کرد. ارزش معاملات خرد، روز گذشته به 2857میلیارد تومان رسید و طی آن افراد حقیقی 1045میلیارد تومان را از بازار خارج کردند که این رقم سومین خروج پرمقدارحقیقی‌ها در سال1400 است. افت قابل‌توجه ارزش معاملات و خروج مداوم پول از سوی افراد حقیقی از پیامدهای اصلی افت بازار در روزهای اخیر است.

 

بازار سکه

وابستگی سکه به دلار

3

سکه در معاملات روز یکشنبه، تحت‌تاثیر کاهش نسبی دلار و به‌واسطه تعطیلی بازار جهانی، افت قیمت را تجربه کرد. اخبار برجام بر فضای بازار ارز و طلای تهران حاکم بود و با قوت گرفتن این اخبار قیمت‌ها در بازار داخلی کاهشی شدند. این مهم در حالی رقم می‌خورد که قیمت سکه امامی در روزهای اخیر توان ورود به بالای کانال ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان را نداشته و در سطح ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان مورد حمایت قرار گرفته است. به این ترتیب روز گذشته هر قطعه سکه امامی کانال حساس خود را حفظ کرد و در سطح 11میلیون و 830تومان معامله شد. عده‌ای معتقدند در صورت شروع مذاکرات و قرار گرفتن بازار در وضعیت مذاکراتی، ورود خریداران به بازار کاهش خواهد یافت و در مقابل، گروه دیگری توافق زودهنگام را دور از دسترس تصور می‌کنند.

 

بازار طلای جهانی

عملکرد مثبت ماهانه طلا

4

طلا در معاملات بازار جهانی توانست در ماه گذشته عملکرد مثبتی از خود به جا بگذارد؛ به طوری که 65/ 1درصد بازدهی معادل 29دلار به ازای هر اونس را عاید سرمایه‌گذاران این بازار کرد. طلای جهانی در روند صعودی خود، سطح 1806دلار را نیز لمس کرد؛ اما با انتشار آمارهایی از تداوم نرخ بالای تورم در ایالات‌متحده آمریکا و همچنین احتمال انقباضی شدن سیاست پولی فدرال‌رزرو که رشد ارزش شاخص دلار را در پی داشت، بهای طلا مجددا به سطوح پایین عقبگرد کرد و در آخرین روز معاملاتی از ماه گذشته در سطح 1784دلار ایستاد. تحلیلگران فنی سطح 1800دلار را یک سطح مقاومتی برای ادامه روند صعودی این کالا در نظر دارند که شکست پرقدرت این مرز و تثبیت در کانال قیمتی جدید با توجه به شرایط اقتصادی کمی دور از انتظار است.

 

بازار اوراق مسکن

رکود مجدد تقاضا

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه 9812 در بازار فرابورس معامله می‌شود، روز یکشنبه افت 3/ 0درصدی را تجربه کرد؛ به طوری که با کاهش 205تومانی به قیمت پایانی 69هزار و 257تومان عقب‌نشینی کرد. داد و ستدهای این اوراق با انجام 50معامله به ارزش بیش از 25میلیون تومان از افت تقاضای نسبی حکایت داشت. به عقیده عده‌‌‌ای از کارشناسان، چند روزی است که رکود سنگینی بر بازار خرید و فروش ملک و مسکن حاکم است که آغاز نام‌نویسی نهضت ملی مسکن را می‌توان از دلایل ایجاد چنین رکودی دانست. بنابراین احتمال دارد سطح تقاضا برای خرید اوراق دستخوش تغییرات مثبت شود  به نظر می‌رسد قیمت مسکن تا پایان سال بدون تغییر باقی بماند و جهش چندانی نداشته باشد.

 

بازار نفت

درخشش ماهانه نفت

6

سرعت گرفتن رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها پس از عبور از بحران فراگیر ویروس کرونا، افزایش تقاضای چشمگیری را برای نفت به دنبال داشت؛ به طوری که قیمت هر بشکه نفت WTI نیز تا حد زیادی طی ماه اخیر افزایشی بوده است. بر این اساس، عملکرد ماهانه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا 03/ 11درصد مثبت بوده که این بازدهی معادل 8دلار و 30سنت سودآوری طی یک ماه گذشته به همراه داشت و بهای خود را در سطح 83دلار و 57سنت تثبیت کرد. لازم به ذکر است که به دنبال افزایش قیمت نفت و ثبت رکورد بیشترین رقم در 7سال اخیر، شرکت‌های فعال در زمینه اکتشاف و حفاری، سرمایه‌‌‌‌گذاری خود را در این بخش افزایش داده‌‌‌اند. در این میان برخی گزارش‌ها نیز از افزایش تعداد دکل‌های حفاری ایالات‌متحده برای پانزدهمین ماه متوالی حکایت دارند.