بازار سهام

سرخ‌پوشی مجدد بورس

1

بازار سرمایه، روز چهارشنبه برخلاف روز سه‌شنبه که روندی متفاوت و صعودی نسبت به دیگر روزهای هفته داشت، مجددا برعکس انتظارات، ترمز رشد خود را کشید و با افت روبه‌رو شد، به‌طوری که شاخص کل روز گذشته با از دست دادن 58/ 0درصد از ارتفاع خود به سطح یک‌میلیون و 488 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هموزن نیز در شرایط کاهشی، مسیر نزولی را انتخاب کرد که در نهایت 32/ 0درصد از ارزش آن کاسته شد. عده‌ای از فعالان بورس بر این باورند که یکی از دلایل مهم ریزش بازار، نوسان در بازار ارز و همچنین دخالت‌های برخی افراد و اظهارنظرهای مقامات در مورد قیمت‌گذاری برخی محصولات و کالاها به بهانه حمایت از مصرف‌کنندگان است، در حالی که محصولات صنایعی که در بورس حضور دارند، باید در بازار تعیین قیمت شوند.

 

بازار سکه

عقبگرد بهای سکه

3

سکه، روز چهارشنبه، بار دیگر کانال 12میلیون تومانی را از دست داد و در زیر این سطح به نوسانات خود ادامه داد. از عوامل موثر می‌توان به افت بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی و کاهش نرخ دلار در بازار داخلی اشاره کرد. بر این اساس، هر سکه امامی روز گذشته در قیمت 11میلیون و 970هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که حباب سکه امامی نیز به بالای رقم 300 هزار تومان دست یافته و از طرف دیگر، تقاضا برای دادوستد این کالا کم‌رنگ شده است. با توجه به روند احتمالی آتی طلای جهانی و همچنین فضای امیدبخش برای کاهش تحریم‌ها که افت نرخ دلار را به دنبال خواهد داشت، به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه با افت قابل توجهی روبه‌رو شود.

 

بازار طلای جهانی

ریزش به زیر کانال 1800 دلاری

4

 قیمت طلا در پایان معاملات روز سه‌شنبه، به دنبال انتشار گزارش تورم ماهانه آمریکا از مرز روانی 1800 دلار فراتر رفت و در قیمت 1807 دلار بسته شد. پس از انتشار گزارش رشد کمتر از انتظار تورم در ماه آگوست، دلار و سود اوراق قرضه آمریکا افت کرد که باعث شد، قیمت طلا بالا برود. آمار شاخص قیمت مصرفی، دلار را عقب راند و بازده اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکا هم به پایین‌ترین حد از ۲۴ آگوست نزول کرد. این آمار اندکی پایین‌تر از حد انتظار بود و انتظارات برای اعلام تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا را پایین برد و از قیمت طلا پشتیبانی کرد. بنابراین این فلز گرانبها در معاملات روز چهارشنبه،تا ساعت20 به وقت تهران12دلار افت کرد وبه 1793 دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

تصاحب کانال 60 هزار تومانی

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه با افزایش چشمگیر، پس از نوسانات زیاد توانست بر مدار صعودی خود پایدار بماند و از مرز قیمتی 60 هزار تومانی عبور کند. به این ترتیب، هر فقره از تسه 9812 که در اسفندماه 98 منتشر شده و از اوراق قابل معامله در گروه تسه است، به قیمت پایانی 60 هزار و 137 تومان افزایش یافت که رشد 8/ 2درصدی را در این رقم نسبت به روز کاری قبل نشان می‌دهد. عمده نمادها در گروه یادشده برخلاف سیر نزولی بورس روند افزایشی را دنبال کردند تا جایی که میانگین قیمتی این اوراق که فاصله زیادی تا سطح 60 هزار تومان پیدا کرده بود، از این مرز گذشت و به سطح 60 هزار و 492 تومان رسید. به نظر می‌رسد، استقبال خوب متقاضیان از تسه‌ها در روز گذشته ناشی از پیشنهاد اعطای وام 500 میلیون تومانی به آنها بوده است.

 

بازار نفت

افزایش بهای نفت با کاهش ذخایر

6

قیمت نفت روز چهارشنبه در واکنش به آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا و دورنمای بهبود تقاضا را نشان داد. آمار موسسه امریکن‌پترولیوم نشان داد که ذخایر نفت، بنزین و سوخت‌های دیگر آمریکا هفته گذشته پس از توفان آیدا و تعطیلی پالایشگاه‌ها کاهش پیدا کرد. ذخایر نفت در هفته منتهی به۱۰سپتامبر، 4/ 5 میلیون بشکه کاهش داشت، در حالی که تحلیلگران این رقم را کمتر پیش‌بینی کرده بودند. به نظر می‌رسد که پس از سه ماه افت تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و تجدید محدودیت‌های قرنطینه، عرضه واکسن‌ها به بهبود تقاضا و قیمت‌ها کمک کرده است. از طرفی توفان گرمسیری نیکلاس در روز سه‌شنبه تنها دو هفته پس از وقوع توفان قدرتمند آیدا سبب متوقف شدن فعالیت پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست شد. به این ترتیب WTI به 71 دلار و40 سنت رسید.