بازار سهام

روز سرخ بازار سهام

01

بورس، معاملات روز سه‌شنبه را در سایه ابهام بازار ارز با کاهش یکپارچه قیمت‌ها در اکثر نمادها آغاز کرد. فشار عرضه سنگین در مسیر نزولی، شاخص کل را در همان دقایق ابتدایی با افت زیادی مواجه کرد و رفته‌رفته عمق ریزش‌ها، افت روزانه نماگر اصلی بورس را به بیشترین مقدار از 8شهریورماه تاکنون رساند. به این ترتیب، شاخص کل بورس در پایان دادوستدهای روز گذشته با افت 66/ 2درصدی به سطح یک‌میلیون و 418هزار واحدی تنزل یافت. شاخص هم‌وزن همسو با دماسنج سهام، افت بیشتری را به ثبت رساند و 94/ 2درصد از ارتفاع قبلی خود عقبگرد کرد. نکته قابل‌توجه در روز گذشته، افزایش نسبی ارزش معاملات در قیاس با ارقام روز دوشنبه بود که به 3هزار و 630تومان افزایش یافت و در این میان، سهامی به ارزش 912میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

 

بازار سکه

تشدید روند کاهشی سکه

03

چند روزی است که قیمت سکه امامی با کاهش روبه‌رو شده که این امر به دلیل اخبار سیاسی مربوط به آغاز مذاکرات هسته‌‌ای در دولت جدید اتفاق افتاده است. بر این اساس طلا و سکه در بازار داخلی تحت‌تاثیر دلار، سیر کاهشی به خود گرفته‌اند و همین موضوع باعث شده است تا رکود در معاملات تشدید شود؛ زیرا خریدارانی که قصد معامله داشتند، با مشاهده وضعیت موجود از خرید خود دست کشیده‌اند و در انتظار نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند تا در صورتی که قیمت‌ها کاهش پیدا کرد، در نرخ‌های پایین‌تری خرید خود را انجام دهند. بنابراین هر سکه امامی روز سه‌شنبه به قیمت 11میلیون و 650 هزار تومان در بازار داخلی مورد دادوستد معامله‌گران قرار گرفت. همچنین گفته می‌شود که میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه از روزهای گذشته تاکنون همچنان کم‌رمق بوده است.

 

بازار طلای جهانی

فاز خنثای اونس

04

قیمت طلا در هفته‌های اخیر با وجود اینکه روند افزایشی داشته، نتوانسته است سطوح بالای قبلی خود را به دست آورد. بهای اونس طلا در معاملات روز سه‌‌شنبه، در حالی تقویت شد که تقاضای خرید طلا به‌رغم رشد ارزش دلار افزایش یافت، به طوری که این فلز گرانبها (در ساعت 19 روز گذشته) در سطح 1762دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. در حال حاضر بازار طلای جهانی در شرایط نامعلومی قرار گرفته است و به عبارت دیگر، رشد قیمت نفت هم‌پای افزایش ارزش شاخص دلار و همچنین بیشتر شدن نگرانی‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی و ترس‌های تورمی ایالات متحده باعث شده تا روند طلا در فاز خنثی و مبهمی قرار گیرد. تحلیلگران فنی بر این باورند که تا رسیدن طلا به سطح مقاومتی 1775دلار فرازوفرود قیمت‌ها به‌کندی پیش خواهد رفت.

 

بازار اوراق مسکن

تغییر مسیر تسه‌ها

05

تسه9812 در دادوستدهای روز سه‌شنبه افت روز پیشین خود را ادامه داد و کاهش 3هزار و 500تومانی را برای این نماد در دسته اوراق تسهیلات مسکن رقم زد. به این ترتیب، قیمت هر فقره از تسه9812 که معادل 500هزار تومان وام ارزش دارد، روز گذشته به سطح 70 هزار و 133تومان کاهش یافت که عقبگرد حدود 5درصدی را در قیمت پایانی نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد پس از رشد‌ مهار‌ناپذیر تسه‌ها در بازار فرابورس، حال نوبت به اصلاح قیمت در این اوراق رسیده، تا جایی که در سه روز گذشته از کانال 77هزار تومانی به مرز 70هزار تومانی عقبگرد داشته است. اصلاح قیمت در اکثر نماد‌های این دسته از سهام به چشم می‌خورد و همسو با نماگر اصلی بورس در روز گذشته، شاهد بازار یک‌دست سرخ‌رنگ برای اوراق حق‌تقدم مسکن بودیم.

 

بازار نفت

مدار صعودی نفت

06

ارزش هر بشکه نفت WTI روز سه‌شنبه پس از صعود به بالاترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۱۴ جایگاه خود را مجددا در این سطح تثبیت کرد و به قیمت 80دلار و 60سنت افزایش یافت. در زمانی که به نظر می‌رسد تقاضا در حال افزایش است و با توجه به اینکه قیمت جهانی گاز طبیعی بسیار بالاست و احتمال تعویض حاملان انرژی مطرح است، تمرکز بر عدم‌عرضه به تقویت انتظارات افزایش قیمت نفت منجر ‌شود. تحلیلگران معتقدند تغییر از گاز طبیعی به نفت می‌تواند تقاضای نفت را از ۲۵۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. در این میان، برخی کارشناسان اعلام کردند که کاخ‌سفید از درخواست تولید بیشتر نفت حمایت می‌کند. باید گفت که اوپک‌پلاس حتی با افزایش قیمت‌ها از افزایش عرضه خودداری می‌کند.