بازار سهام

رشد دلاری بورس

بازار سهام پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران باعث شد تمایلات صعودی در بازار ارز در روز یکشنبه نسبت به گذشته بیشتر شود. همزمان با رشد قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای نیز با مثبت شدن نمادهای صادراتی همچون پالایشی‌‌‌ها نسبت به‌روز شنبه تغییر مسیر داد و سبزپوش شد. بر این اساس شاخص کل دیروز با ۹۳/ ۰‌درصد افزایش معادل ۱۴‌هزار واحد رشد تا ارتفاع یک‌میلیون و ۵۳۲‌هزار واحد صعود کرد. شاخص هموزن نیز روز گذشته را با۳۷/ ۰درصد افزایش پشت سر گذاشت. علاوه بر این با وجود مثبت شدن بازار همچنان خروج پول حقیقی‌‌‌ها از آن ادامه دارد. اما این موضوع به ثبت خالص خرید حقیقی ۴۵‌میلیارد تومانی منتهی شد که کمترین میزان طی ۱۰ روز کاری گذشته بود. به این ترتیب ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به رقم ۲۷۲۹‌میلیارد تومان رسید.

1

 

بازار سکه

پله پرتاب سکه

بازار طلا و سکه روز یکشنبه همزمان با اوج‌‌‌گیری قیمت دلار و رکورد شکنی بهای این ارز در بازار آزاد رشد قیمت را شاهد بود. به طوری که سکه امامی روز گذشته از کانال 15‌میلیون تومان خارج و در بالای سطح 16‌میلیون تومان تثبیت شد. علاوه بر این رشد بهای طلا در بازار جهانی نیز بر صعودی شدن قیمت این فلز گرانبهای داخلی تاثیر بسیاری داشت. همچنین گفتنی است که فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه به بیش از یک‌میلیون 700‌هزار تومان رسیده است. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که امیدواری‌‌‌ها نسبت به احیای برجام با صدور قطعنامه‌‌‌ای علیه ایران که در پی آن هیجانات صعودی را در بازار ارز تقویت کرد، کاهش یافت. انتظار می‌رود طی روزهای آتی رشد قیمت سکه همپای نرخ دلار آزاد اما با تقاضای کمتر مسیر را طی کند.

2

 

بازار طلای جهانی

مدار صعودی طلای جهانی

انتشار آمارهای اقتصادی از نرخ تورم ایالات متحده، شوکی به بازارها وارد کرد و موجب ثبت رکورد قیمتی دیگر برای طلای جهانی شد. به طوری که بهای این فلز گرانبها در بازارهای جهانی پس از چند روز در جا زدن و بعضا نیز نوسانات نزولی، در نهایت روز جمعه به بالاترین حد خود در چهار هفته گذشته رسید. ثبت این رکورد پس از آن رخ داد که وال‌استریت بدترین سقوط خود را در سه هفته اخیر تجربه کرد. انتشار آمار جدید از نرخ تورم این کشور و رسیدن به بالاترین سطح در 40 سال گذشته موجب نوسان در بسیاری از بازارها شد. بر این اساس طلای جهانی تا سطح 1875 دلار و 85 سنت در هر اونس افزایش یافت و توانست عملکردی مثبت معادل17/ 1‌درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. گفته می‌شود که قیمت طلا با توجه به شرایط ایجاد شده در بازارها هفته جاری را بر مدار صعودی طی کند.

3

 

بازار اوراق مسکن

نگاه مسکن به گرانی‌‌‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن  روز یکشنبه را بر مدار نزولی سپری کردند. تسه 9912 نیز روز گذشته با 9/ 0درصد کاهش معادل یک‌هزار و 240 تومان افت کار خود را در قیمت پایانی 136‌هزار و 158 تومان خاتمه داد. به گفته برخی کارشناسان اگر با افزایش قیمت ارز مواجه نشویم به نظر نمی‌رسد قیمت مسکن افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و کمتر از نرخ تورم رشد خواهد کرد. در صورتی که برجام نیز احیا شود و شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، در بخش مسکن با افت قیمت مواجه خواهیم بود. اما از آنجا که با ایست مجدد و برهم خوردن مذاکرات با افزایش قیمت ارز مواجه هستیم، با توجه به تورم موجود نیز احتمال اینکه قیمت نهاده‌‌‌های ساختمانی افزایش یابد و ملک نیز گران ‌‌‌شود افزایش یافته است. بنابراین انتظار می‌رود که با چنین شرایطی فروشنده‌‌‌های واحدهای مسکونی بیشتری به دلیل کسب سود از فروش واحدهای خود امتناع کنند.

4

 

بازار نفت

چشم‌‌‌انداز مثبت نفت

با بازگشت فعالیت‌های اقتصادی در چین پس از رفع محدودیت‌های قرنطینه کرونایی، کارخانه‌‌‌ها با ظرفیت کامل کار خواهند کرد که این موضوع به معنای افزایش تقاضای سوخت و نفت است. همین امر در مورد اتحادیه اروپا نیز صدق می‌کند که روی افزایش قیمت‌ها تاثیرمی‌‌‌گذارد. ضمنا برخی از تولیدکنندگان نفت مانند لیبی از آشفتگی‌‌‌های سیاسی رنج می‌‌‌برد و عراق و ونزوئلا نیز که به مشکلات ساختاری در تولید، قادر به افزایش قابل‌توجه عرضه نیستند در کنار محدودیت‌های عرضه روسیه بر قیمت نفت موثر هستند.  همچنین به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام به معنای عدم‌حضور رسمی نفت ایران در بازارهای انرژی است. بر این اساس شاخص‌‌‌های نفتی برنت و WTI در بالای سطح 120 دلار تثبیت شدند. گفته می‌شود با بازگشت تدریجی خودروها به جاده‌‌‌ها در شهرهای بزرگ و فعالیت بنادر، می‌توانیم شاهد افزایش تقاضای سوخت باشیم.

6