بازار سهام

نگاه مبهم به سیاستگذاری بورس

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته سرخ پوش شد، به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز چهارشنبه با افت بیش از 3‌هزار واحد،24/ 0درصد کاهش یافت. به این ترتیب شاخص کل روز گذشته کار خود را در سطح یک‌میلیون و 448‌هزار واحد به پایان رساند. شاخص هموزن نیز در روز یاد شده منفی بود و افتی معادل 34/ 0درصد را تجربه کرد. علاوه بر این به دلیل افت شدید قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین مبهم بودن وضعیت مذاکرات هسته‌‌‌ای، گروه‌‌‌های برجامی همچون خودرو و بانک در کنار گروه پالایشی‌‌‌ها و همچنین پتروشیمی‌‌‌ها بیشترین خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را رقم زدند. به عقیده برخی کارشناسان تا زمانی که‌ سازوکار درست در بورس اوراق بهادار تهران سیاستگذاری نشود، بازگشت اطمینان و متعادل شدن شرایط فعلی بازار تا حدود زیادی دور از انتظار است.

بازار سکه

چشم انتظاری سکه

2

سکه طلا طی معاملات روز چهارشنبه برخلاف افت‌و‌خیزهای شدید قیمت دلار آزاد، نوسانات محدودی را شاهد بود. تغییرات قیمتی اندک سکه امامی نیز در روز گذشته متاثر از بازگشت بهای طلا در بازار جهانی به سطوح بالابود، که مانع از ریزش‌‌‌های شدید قیمتی سکه شده است. بر این اساس مسکوک یاد شده در قیمت 14‌میلیون و 750‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باورند که صحبت‌‌‌های مثبت انجام شده پیرامون مذاکرات امید به کاهش قیمت طلا و سکه را در بازار ایجاد کرده است. بنابراین با توجه به همین موضوع انتظار می‌رود قیمت‌ها در یک روند نزولی ملایم قرار بگیرند. در مقابل نیز عده‌‌‌ای معتقدند تا زمانی که وضعیت مذاکرات و روند دلار تعیین تکلیف نشود بهای سکه تغییرات محدودی را به همراه خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

عبور طلا از مرز 1800دلار

3

طلای جهانی از نیمروز چهارشنبه صعودی شد هرچند تقاضا برای این فلز گرانبها آن هم در روزی که آمارهای تورم کلیدی ایالات‌متحده منتشر خواهد شد، افت و خیز داشت. به این ترتیب طلا روز گذشته از مرز 1800 دلار در هر اونس عبور کرد و ساعت 19:45 به وقت تهران در همین مرز معامله شد. به گفته برخی از کارشناسان آمارهای تورم آمریکا، همراه با گزارش حقوق و دستمزد در ماه ژوئیه، می‌تواند راه را برای افزایش بیشتر از حد انتظار نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده باز کند. در حالی که این سناریو برای طلا منفی خواهد بود. بنابراین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که خطرات رکود فزاینده در سراسر جهان باعث افزایش تقاضای این فلز زرد خواهد شد. با این حال انتظار می‌رود که طلا تا پایان هفته جاری افت شدیدی را به دلیل برخی خوش‌بینی‌‌‌های سرمایه‌گذاران شاهد نباشد.

بازار اوراق مسکن

هزینه بالای دریافت وام مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته نزولی ظاهر شدند. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن با تاریخ سررسید دوساله اسفند 99 در روز چهارشنبه افتی معادل 96/ 1‌درصد، معادل 2‌هزار و 604 تومان کاهش داشت. به این ترتیب تسه 9912 دادوستدهای خود را در قیمت پایان 130‌هزار و 303 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود که برای دریافت وام خرید مسکن به ارزش 480‌میلیون تومان باید مبلغی معادل 142‌میلیون تومان هزینه پرداخت کرد. به طوری که باید حدود یک‌درصد از مبلغ وام را به افراد و نهادهای مختلف همچون دفترخانه‌‌‌ها بابت تنظیم و ترهین سند و... پرداخت شود. به این ترتیب خانه‌اولی‌‌‌ها که در کشورهای مختلف مشمول انواع معافیت هزینه‌‌‌ای برای تسهیل صاحب‌خانه شدن هستند. اما در ایران برخلاف دیگر کشورهای توسعه‌یافته با برخی کاستی‌ها هزینه‌‌‌های بالایی را به متقاضیان متحمل می‌‌‌شوند.

بازار نفت

انتظارات ضد و نقیض از بازار نفت

5

قیمت‌های نفت روز چهارشنبه به دلیل انتظارات از سرگیری جریان‌‌‌های خط لوله دروژبا و همچنین برخی از نگرانی‌های تقاضا قبل از انتشار شاخص‌‌‌های کلیدی کاهش یافت. به طوری که هر دو شاخص نفتی روز گذشته بیش از یک دلار افت داشتند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 94 دلار و 73 سنت معامله شد. نفت WTI نیز در این روز به قیمت 88 دلار و 93 سنت رسید. به عقیده برخی از تحلیلگران ترس از افت شدید تقاضا آن هم به دلیل رکود جهانی، بزرگ‌ترین محرک قیمتی در حال حاضر است که باعث شده نفت برنت همچنان در سطوح پایین 100 دلار قدرت معاملات خود را حفظ کند. اگر چه نگرانی‌ها در مورد رکود بالقوه جهانی اخیرا بر معاملات آتی نفت تاثیر داشت، پالایشگاه‌‌‌های نفت و اپراتورهای خط لوله آمریکا انتظار دارند مصرف انرژی ‌برای نیمه دوم سال 2022 قوی باشد.