بازار سهام

سکوت در معاملات بورس

1

بازار سهام در اولین روز معاملاتی مرداد ماه، مثبت آغاز به کار کرد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با قرار گرفتن در یک شیب ملایم نزولی اندکی از رشد خود را از دست داد و تنها 11/ 0درصد به ارتفاع خود افزود. به این ترتیب شاخص کل در سطح یک‌میلیون و 473‌هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هموزن که از تمام نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به یک میزان اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرد، روز گذشته را با 17/ 0درصد افزایش پشت سر گذاشت. علاوه بر این در روز یاد شده حقیقی‌‌‌های بازار مجددا خالص فروش مثبتی را به ثبت رساندند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که بازار سهام با وجود صورت‌های مالی خوب شرکت‌ها که حاکی از عملکرد مطلوب صنایع در فروش و سودآوری دارد، همچنان شاهد عدم‌اقبال سرمایه‌‌‌گذاران به بورس و رونق معاملات هستیم.

بازار سکه

احتمالات صعودی در بازار سکه

2

بازار طلا و سکه هفته را صعودی آغاز به کار کرد. به طوری که سکه امامی پس از عقب‌نشینی از ابر کانال 15‌میلیون تومان و نوسان در نیمه دوم 14‌میلیون تومان، روز شنبه با رشد قیمتی همراه شد. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در زیر مرز 15‌میلیون تومان دادوستد شد. علاوه بر این با افت‌‌‌های شدید بهای طلا در بازار جهانی و رشد قابل‌توجه این فلز در روزهای پایانی هفته اخیر، باعث شد تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری مسکوک یاد شده کاهش یابد و به زیر 2‌میلیون تومان برسد. به این ترتیب برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با افزایش احساسات صعودی در بازار ارز این احتمال وجود دارد که قیمت سکه مجددا به بالای سطح 15‌میلیون تومان بازگردد.

بازار طلای جهانی

طناب بازی طلا در مرز 1700 دلار

3

طلا در بازار جهانی هفته گذشته تحت‌تاثیر سیاستگذاری‌‌‌های فدرال رزرو به منظور افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم افت‌وخیزهایی را تجربه کرد. همین مساله باعث شد تا سرمایه‌گذاران در سطح 1700 دلار مقاومت شدیدی را از خود نشان دهند و مانع از افت هر چه بیشتر قیمت این فلز گرانبها شوند. با این حال طلا به صورت مقطعی با افزایش شدید هیجانات کاهشی در بازار به زیر سطح یاد شده نزول یافت و مجددا رشد قیمت را تجربه کرد. به طوری که طلا معاملات هفتگی خود را در قیمت 1727 دلار به پایان رساند. با وجود تغییرات زیاد قیمتی، فلز یاد شده توانست عملکرد مثبت 14/ 1‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان پیش‌بینی می‌شود که طلا با وجود سیاست‌های فدرال رزرو نمی‌تواند رشدهای چشمگیر را شاهد باشد.

بازار اوراق مسکن

عقبگرد قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، روز شنبه عمدتا افت قیمت را شاهد بودند. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 نیز روز گذشته سرخ‌پوش شد. بر این اساس تسه 9912 با افت51/ 3‌درصد معادل بیش از 4‌هزار و 800 تومان کاهش، فاصله خود را از مرز 140‌هزار تومان افزایش داد. به این ترتیب تسه یاد شده دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 134‌هزار و 457 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه، در شرایطی که ساختمان‌سازان از فروش واحدهای تکمیل شده به دلیل کاهش شدید تقاضای خرید مصرفی ناتوان هستند و امکان خالی نگه‌داشتن واحدها یا ورود به بازار اجاره با عایدی متناسب با سطح تورم را ندارند، دلیلی برای شروع ساخت‌‌‌وساز جدید پیش روی خود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند. همین موضوع عامل کاهش تولید مسکن قرار دارد.

بازار نفت

بی‌‌‌ثباتی قیمت نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی پس از اینکه آمارهای اقتصادی ایالات‌متحده نشان داد تقاضای بنزین در فصل رانندگی تابستانی کاهش یافته و نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی و فدرال رزرو برای مبارزه با تورم افزایش یافته است، با کم شدن تقاضا کاهش یافت. همچنین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۴۴۶‌هزار بشکه کاهش یافته است، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند 4/ 1‌میلیون بشکه افزایش یابد. بنابراین قیمت‌ها به شدت، هفته گذشته بی‌‌‌ثبات بوده و در کشمکش بین نگرانی‌های عرضه ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مبارزه با تورم می‌تواند اقتصاد جهانی را تضعیف کند و تقاضا را کاهش دهد، گرفتار شده است. به این ترتیب نفت خام برنت توانست عملکرد هفتگی مثبت 2‌درصدی را به ثبت برساند. در مقابل نیز نفت WTI با ثبت عملکرد منفی نزدیک 3‌درصد هفته را به پایان رساند.