بازار سهام

شکست مقاومت نزولی بورس

1

شاخص کل بورس که  هفته گذشته را با حفظ کانال 5/ 1 میلیون واحدی به پایان رسانده بود، در نخستین روز هفته جاری از این کانال عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در روز شنبه با افت 27/ 0 درصدی وارد کانال 4/ 1 میلیون واحدی شد و سطح حمایت مهم را از دست داد. به‌طوری که این شاخص کار خود را در سطح یک میلیون و 498 هزار واحد خاتمه داد. گفتنی است شاخص یاد شده در پایین‌‌ترین سطح سه ماه اخیر خود قرار گرفته است. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) به کمترین مقدار طی چهار ماه گذشته رسیده و به زیر 2 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. گفته می‌شود تا زمان تعیین تکلیف ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی، رکود در بازار باقی خواهد ماند.

بازار سکه

بازار نیمه تعطیل سکه

2

با توجه به اینکه بازار طلا و سکه در شوک افت شدید بهای طلا در بازار جهانی قرار گرفته است، روز شنبه را به دلیل تعطیلی بازار جهانی و تغییرات خنثای نرخ دلار آزاد تا حدودی بدون تغییر سپری کرد. بر این اساس سکه امامی در نخستین روز معاملاتی هفته به قیمت 15 میلیون و 30 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این بازار روز شنبه به استقبال تعطیلات عید قربان رفت و معاملات آن تقریبا به حالت نیمه تعطیل در آمده بود. برخی از کارشناسان بازار طلا بر این باور هستند که با توجه به اینکه قیمت سکه بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز در بازار داخلی است باید منتظر اتفاق مثبتی در زمینه مذاکرات بود تا قیمت مسکوک یاد شده نیز تغییرات ویژه‌‌ای به همراه داشته باشد.

بازار طلای جهانی

سقوط آزاد قیمت طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی همراه با افزایش شدید شاخص دلار طی روز‌‌های معاملاتی هفته گذشته و رسیدن آن به بالاترین سطح ۲۰ سال اخیر، روند نزولی را پیش گرفت. به‌طوری که قیمت آن به شکل قابل توجهی کاهش یافت و به پایین‌‌ترین سطح طی 9 ماه گذشته رسید. بر این اساس بهای فلز گرانبها تا سطح 1740 دلار سقوط کرد و کار خود را با عملکرد هفتگی منفی 81/ 3 درصد در قیمت 1742 دلار و 48 سنت در هر اونس به پایان رساند. در این میان رکود بالقوه در اقتصاد جهانی باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌‌گذاران از موقعیت خرید خارج شده و تمایل بیشتری به نگهداری از پول نقد نشان دهند. از این رو به عقیده کارشناسان این موضوع باعث رشد شاخص دلار و همچنین افت شدید قیمت طلا و دیگر کالاها شد.

بازار اوراق مسکن

گرانی مسکن در نبود قیمت متعارف

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز شنبه را عموما صعودی سپری کردند. به‌طوری که تسه 9912 نیز با 71/ 0 درصد افزایش 982 تومان رشد کرد و معاملات خود را در قیمت پایانی 139 هزار و683 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که رشد هزینه ساخت مسکن به همراه تورم موجود مسیر بازگشت قیمت‌‌های سرسام‌آور مسکن به سطوح متعارف را سخت کرده است. به عبارتی نبض معاملات مسکن در حال حاضر وضعیت طبیعی ندارد. زیرا تقاضای اصلی که همان خریداران مصرفی هستند به دلیل جهش قیمت، بیرون از بازار ملک قرار گرفته‌‌‌‌‌‌اند. این رکود ملکی برای پایان گرفتن و شکل‌‌‌‌‌‌گیری رونق پایدار معاملات مسکن نیازمند تعدیل قیمت تا سطح متعارف است تا قدرت خرید مصرفی به تدریج احیا شود و خریداران اصلی به صحنه بازگردند.

بازار نفت

شرایط سخت برای قیمت نفت

5

قیمت شاخص‌‌های نفتی هفته گذشته به دلیل ادامه نگرانی از رکود، کاهش یافت. دلایل متعددی را می‌توان برای این نگرانی‌‌ها از جمله تبدیل شدن تجارت نفت به عنوان پوششی برای مهار تورم، تقویت شاخص دلار و برخی نگرانی‌‌های جدید از محدودیت‌‌های شیوع مجدد ویروس کرونا در چین ذکر کرد. بر این اساس بهای نفت روند کاهشی را طی کرد ‌و هر بشکه نفت خام برنت با ثبت عملکرد منفی 13/ 4درصدی در کارنامه هفتگی خود در محدوده 107 دلار ایستاد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با عملکرد هفتگی منفی 36/ 3درصدی معاملات خود را در قیمت 104 دلار و 79 سنت به پایان رساند. به عقیده کارشناسان این حوزه انتظار می‌‌رود که سیال سیاه سطح 100 دلاری خود را حفظ کند و به دلیل شرایط موجود در بازار، قیمت‌‌ها نوسانات محدودی را در هفته جاری شاهد باشند.