بازار سهام

سیر صعودی بورس

01

بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته، داد و ستدهای خود را با شیب یکنواخت صعودی پشت‌سر گذاشت. شاخص‌کل بورس 65/ 1 درصد رشد را به‌ثمر رساند و به‌ارتفاع یک‌میلیون و 575 هزار واحدی دست یافت. شاخص‌کل هموزن در روزهای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفت و با رشد 46/ 2 درصدی  بر  پیشتازی خود استوار ماند. با توجه به‌شرایط کنونی بازار وضعیت تغییر مالکیت بسیار چشمگیر و امید بخش بوده و از طرفی با افزایش نرخ دلار و به‌تبع آن شکل‌گیری انتظارات تورمی شاهد رکورد‌های جدید در ارزش معاملات خرد بورس هستیم. عده‌ای از کارشناسان‌ بازار اذعان دارند، برنامه‌هایی که تاکنون توسط تیم اقتصادی دولت جدید ارائه شده، به‌بازار سرمایه سیگنال مثبت داده است. البته باید منتظر ماند و دید که این برنامه‌ها بازار سهام را به‌کدام‌سو می‌کشاند.

 

بازار سکه

سکه در اوج قیمت‌ها

03

در پایان معاملات هفته گذشته، شاهد افزایش نرخ اونس طلا در بازار جهانی بودیم؛ از سوی دیگر  قیمت ارز نیز‌ در داخل نوسانات صعودی زیادی را تجربه کرد، به‌طوری‌که این افزایش‌ها تاثیرات قدرتمندی بر رشد قیمت سکه و طلا داشته و تقاضا را در بازارهای داخلی رونق بخشید. این روند صعودی در روز شنبه نیز ادامه‌دار بود و بهای هر سکه امامی روز گذشته مجدد به‌کانال 12 میلیونی بازگشت و  به‌قیمت 12 میلیون و 200 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به‌گفته برخی فعالان بازار طلا میزان تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات آن نسبت به‌هفته‌های پیش از تعطیلات ‌اندکی بهبود یافته است اما همچنان آنقدر قابل‌توجه نبوده که بخواهد باعث التهاب شدید شود، لذا انتظار می‌رود قیمت‌ها‌ تا سطح مقاومت فنی 12میلیون و 500 هزار تومان روند صعودی آرامی داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

بازده 2 درصدی طلا در هفته

04

قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه به‌دنبال اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که بالا رفتن تورم را موقتی و زودگذر خواند و تاکید کرد بانک‌مرکزی در نظر ندارد‌ بلافاصله پس از کاهش خرید اوراق قرضه، نرخ بهره خود را بالا ببرد و فعلا صبور خواهد بود، افزایش یافت و از مرز 1800 دلاری عبورکرد.‌ سخنان‌ جروم پاول برای سرمایه‌گذاران در بازار طلا آرامش خاطر به‌همراه داشت تا جایی‌که هر اونس در قیمت 1816 دلار بسته شد و بازده حدود 2درصدی را در عملکرد هفتگی به‌ثبت رساند. احساسات خوش‌بینانه نسبت به‌طلا اوج گرفته اما همچنان ابهامات فراوانی پیرامون این فلز ارزشمند وجود دارد. اگرچه معامله‌گران انتظار دارند هفته‌جاری قیمت‌های بالاتری را ببینند، اما هر‌گونه صعود ممکن است به‌فرصت فروش در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا در روز جمعه تبدیل شود.

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی تسه‌ها

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن درنخستین روز معاملاتی بازار سهام کاهش قیمت را تجربه کرد و پس از13روز مقاومت، سطح حمایتی 60 هزار تومانی خود را از دست داد و در قیمت پایانی 58 هزار و 998 تومان بسته شد که کاهش بیش از 2 درصد معادل 1300 تومان را نشان می‌دهد. سر‌رسید تمام تسه‌های عرضه شده در بازار فرا‌بورس دو ساله بوده در صورتی‌که مدت اعتبار این اوراق به‌اتمام رسیده باشند و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکنند،نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به‌ایشان مسترد نخواهد شد.دارندگان اوراق می‌توانند با مراجعه به‌شعب بانک مسکن و ارائه گواهی‌نامه‌های خود و مدارک مربوط به‌ملک مسکونی مورد نظر اقدام به‌اخذ تسهیلات کنند و بخشی از مبلغ مورد‌نیاز برای خرید مسکن را از این روش تامین کنند.

 

بازار نفت

بیشترین رشد هفتگی در یک سال

06

 بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا  میانگین کل فرآورده‌های عرضه شده در چهار هفته گذشته که شاخصی برای ارزیابی تقاضا است، به‌حدود ۲۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که بالاترین میزان دیده شده از مارس ۲۰۲۰، زمانی‌که دولت‌ها اقدام به‌اعمال گسترده مقررات قرنطینه و منع تردد جهت کنترل شیوع بیماری کووید کردند، است. هفته گذشته موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا با ۳ میلیون بشکه کاهش به‌کمترین سطح از ژانویه ۲۰۲۰ رسید. از طرفی ذخایر بنزین آمریکا نیز ۲/ ۲‌میلیون بشکه کاهش یافته است، نوسانات ادامه‌دار نفت سبب شد تا بهای طلای سیاه در معاملات روز جمعه با 2 درصد رشد به‌قیمت 68 دلار و70‌‌سنت برسد و در قیاس هفتگی به‌افزایش بیش از 11 درصد دست‌یابد‌ که بیشترین رشد هفتگی نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در یک‌سال اخیر است.