بازار سهام

1

توقف روند صعودی

بازار سرمایه اغلب در خردادماه به‌دلیل فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، با روندی مثبت و متعادل همراه است در‌حالی‌که این انتظارات در خرداد‌ماه 1400 برخلاف میل سهامداران در حال طی‌کردن مسیر نزولی است؛ به‌‌طوری‌که روز دوشنبه اغلب نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار سرخ‌پوش بودند و شاخص‌کل با افت 95/ 0 درصد به سطح یک‌میلیون و 145 هزار واحد ریزش کرد. در این بین شاخص‌کل هموزن نیز با کاهش 66/ 0‌درصدی روبه‌رو شد. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در موقعیت فعلی بازار، انتخابات ریاست‌جمهوری است. نامزدها  احتمالا برنامه‌های اقتصادی خود را مطرح می‌کنند. تا قبل از اعلام نتایج هم بازار کم‌وبیش وضعیت تعادلی خواهد داشت.

 

بازار سکه

3

کاهش هیجان در معاملات

بهای سکه در روزهای گذشته همسو با اوج‌گیری نرخ دلار و اخبار پیرامون برکناری رئیس بانک مرکزی، روند صعودی پُر قدرتی را به خود دید و تا نزدیکی مرز 11 میلیون تومان قدم گذاشت. بازار سکه و طلا در این روزها روند تازه‌ای را آغاز کرده و حساسیت خود را بار دیگر نسبت به هر موضوع اقتصادی و غیر‌اقتصادی  نشان می‌دهد، به‌‌طوری‌که با وجود چشم‌انداز مثبت برای نرخ طلا جهانی معامله‌گران این فلز گرانبهای داخلی محتاطانه عمل می‌کنند. این کالا در حال‌حاضر نسبت به ارزش واقعی خود به قیمت پایین‌تری در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. بر این اساس هر سکه بهار‌آزادی، روز گذشته در سطح 10میلیون و 670 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. طبیعی است که این رفتار با بالارفتن تورم، میل به خرید طلا به‌عنوان سرمایه‌ای امن را افزایش می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

4

افزایش بهای طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت و تحت‌تاثیر دلار ضعیف‌تر و بازده پایین‌تر اوراق قرضه در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد قیمت ماهانه از ژوئیه سال ۲۰۲۰ قرار گرفت. هر اونس طلا  روز گذشته (ساعت 19:30 به وقت تهران)  با 2/ 0 درصد افزایش به ۱۹05 دلار رسید‌ و رشد ماهانه خود را به حدود 8 درصد رساند. طلا از نگرانی‌های تورمی و افت بازده اوراق قرضه قدرت گرفته و از طرفی دلار ضعیف مانده و این موضوع تا حدودی از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد قیمت‌های مصرفی آمریکا در آوریل افزایش پیدا کرده و شاخص تورم از هدف 2درصد بانک مرکزی آمریکا عبور کرده و بزرگ‌ترین رشد سالانه را از سال ۱۹۹۲ داشته است. طلا در چند روز گذشته از آمارهای اخیری که افزایش قیمت‌ها در آمریکا را نشان می‌دهند، سود برده است.

 

بازار اوراق مسکن

5

افت بی‌وقفه تسه9812

در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه اوراق تسهیلات بانک مسکن در ادامه کاهش‌های روز‌های گذشته بار دیگر افت قیمتی را به ثبت رساند. بر این اساس قیمت هر ورق از تسه 9812 به  قیمت پایانی 54 هزار تومان بازگشت‌ که کاهش 4/ 0 درصدی را در این رقم نشان می‌دهد. کاهش‌های متوالی در اوراق تسهیلات‌مسکن در حالی برای سومین روز پیاپی ادامه یافت است‌ که در هفته گذشته تا نزدیکی 60 هزار تومان نیز رشد کرده بود و به‌نظر می‌رسد که این کاهش‌ها ناشی از رشد‌های روزهای گذشته بوده و حال این اوراق به روند اصلاح بازگشتند. اوراق یاد‌شده بازدهی آنچنانی برای دارندگان این دسته از سهام ندارند و فقط به‌منظور دریافت وام خرید مسکن بدون نوبت از بانک مربوطه است. بر این اساس اوراق یادشده از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 5 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

 

بازار نفت

6

انتظارات نفتی سرمایه‌گذاران

بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا پس از تثبیت در محدوده قیمتی 66  دلار و ورد به کانال جدید  به‌دنبال ترسیم چشم‌اندازی روشن از رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه بعدی است؛ در‌حالی‌که سرمایه‌گذاران منتظر نتایج نشست این هفته گروه اوپک‌پلاس هستند، بهای نفت روز دوشنبه در معاملات بازار جهانی شاهد اندکی رشد بود‌ به‌‌طوری‌که هر بشکه به قیمت 67 دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین با ادامه‌‌دار بودن روند شیوع ویروس‌کرونا و افزایش مبتلایان به این بیماری، مانعی بر سر راه خوش‌بینی برای تشدید سطح تقاضا و مصرف در نظر گرفته می‌شود. تحلیلگران معتقدند تقاضای جهانی برای نفت‌ با توجه به مسافرت‌های تابستانی‌‌‌اروپا و روند سریع واکسیناسیون آمریکا، در سومین فصل سال به روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه خواهد رسید.