بازار سهام

تعادل نسبی بورس

20

روند صعودی در بازار سرمایه روز دوشنبه ادامه یافت و همه شاخص‌‌های بورسی روز گذشته صعودی بودند. بر این اساس شاخص کل توانست با رشد 37/ 0 درصدی تا ارتفاع یک میلیون و 479 هزار واحد رشد کند. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سبزپوش شد و 93/ 0 درصد افزایش یافت. فعالیت‌‌ حقیقی‌‌ها در بازار توانسته تحرکات مثبتی را در معاملات بورس تهران ایجاد کند و روند بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این حال روز گذشته حقیقی‌‌های بازار کم‌‌رمق ظاهر شدند. به‌این ترتیب خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی به 160 میلیارد تومان رسید. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) مجددا کاهش یافت و رقم 3977 میلیارد تومان به ثبت رسید. به گفته کارشناسان رفتار سرمایه‌‌گذاران طی ماه‌های اخیر نشان داده که بعد از رشد پی درپی، احتمال دارد روند بازار کندتر شود.

بازار سکه

رکورد سه ماهه سکه

21

سکه امامی در پی قرار گرفتن نرخ دلار بالای سطح 28 هزار تومان و افزایش هیجانات بازار، آرایش صعودی به خود گرفته است. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز یکشنبه توانست به قیمت 13 میلیون و 200 هزار تومان مورد داد و ستد قرار بگیرد. همین امر باعث شد تا سکه امامی رکورد سه‌ماهه خود را روز گذشته بشکند و سطوح بالاتری را تجربه کند. در این میان رشد قیمت طلا در بازار جهانی به رکورد‌شکنی سکه امامی نیز کمک کرد و باعث شد تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه یاد شده افزایش کمی داشته باشد و حباب آن به بیش از 250 هزار تومان برسد. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌‌رود بهای فلز گرانبهای یاد شده با توجه به روند نرخ دلار و همچنین طلای جهانی بر مسیر صعودی ملایمی باقی بماند.

بازار طلای جهانی

افت و خیز مقطعی طلای جهانی

22

تقویت بازده شاخص دلار و خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در روز دوشنبه همزمان با حفظ مواضع تهاجمی فدرال رزرو این کشور برای مهار تورم، باعث شد تا بهای طلا در بازار جهانی روز گذشته کار خود را کاهشی آغاز کند. اما نگرانی‌‌ها مبنی بر اینکه روسیه ممکن است حملات جدیدی را در شرق اوکراین انجام دهد، افت هرچه بیشتر این فلز زرد را محدود کرد. بر این اساس قیمت طلا در ابتدا با افت اندکی در سطح 1944 دلار و 30 سنت قرار گرفت که پس از بیشتر شدن تب و تاب نگرانی‌‌ها و افزایش قیمت پالادیوم که ناشی از تصمیم لندن برای جلوگیری از تجارت این فلز با روسیه بود  ساعت 19:30 به وقت تهران در سطح 1951 دلار در هر اونس معامله شد. به‌این ترتیب برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که طلا در یک روند پر‌ابهام قرار گرفته است.

بازار اوراق مسکن

انتظار برای تعدیل بازار مسکن

23

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه را نیز بر مدار نزولی آغاز به کار کرد. به‌طوری که تمامی تسه‌ها روز گذشته افت قیمت را همراه با افزایش فشار فروشندگان شاهد بودند. بر این اساس اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز روز گذشته مسیر کاهشی را دنبال کرد. به‌این ‌ترتیب این اوراق تسهیلات بانکی با نماد تسه 9912 با افت 99/ 4 درصدی معادل 3 هزار و 907 تومان کاهش در قیمت پایانی 74 هزار و 368 تومان به کار خود خاتمه داد. برخی از کارشناس بازار مسکن معتقدند افزایش قیمت ملک در ماه‌های اخیر ناشی از انتظارات تورمی بوده است که این امر با توجه به رکود موجود در معاملات مسکن می‌تواند در ماه‌های آینده تا حدودی تعدیل ‌‌شود و بازار به آرامش نسبی دست پیدا کند، اما کاهش قیمت اتفاق نمی‌‌افتد.

بازار نفت

شروع هفته سرخ نفت

24

افزایش قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌‌های چین برای کووید و نگرانی‌‌های رکود جهانی در مواجهه با سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو آمریکا همچنان محدود است. به‌طوری که پس از دومین کاهش هفتگی متوالی به دلیل برنامه‌هایی برای آزادسازی حجم بی‌‌سابقه نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ذخایر استراتژیک و ادامه قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا در چین، قیمت نفت روز دوشنبه بیش از 2 دلار در هر بشکه کاهش یافت. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته در زیر مرز 100 دلار به ازای هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا 94 دلار و 74 سنت معامله شد. گفته می‌شود اوپک تمایلی برای افزایش اهداف تولیدات بیش از 400 هزار بشکه در روز در برنامه فعلی خود نشان نداده است. به گفته تحلیلگران انتظار می‌‌رود قیمت‌‌های نفت طی روزهای آتی در بازه محدودی نوسان داشته باشند.