بازار سهام

افت پس از افت در بورس

1

بازار سهام طی دادوستدهای روز یکشنبه، در ادامه کاهش‌‌ قیمت ثبت‌شده در روزهای قبل، بر مدار نزول باقی ماند؛ به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در روز یادشده با 69/ 0درصد کاهش تا سطح یک‌میلیون و 469هزار واحد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب شاخص کل به نزدیکی محدوده چهار ماهه گذشته خود بازگشت. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با بازار سرخ‌پوش ظاهر شد و افت 77/ 0درصدی را تجربه کرد. ضمنا برای ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در این روز رقم 1755میلیارد تومان ثبت شد تا این متغیر در پایین‌‌ترین سطح از 25اسفند سال1400 قرار گیرد. به‌دلیل افت شدید قیمت‌‌ها در بازار جهانی، گروه کالایی‌‌ها همچون پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر منفی را بر بورس تهران داشتند.

بازار سکه

طلسم حباب سکه

2

بازار طلا و سکه با توجه به رفت و برگشت قیمت دلار، رفتار قیمتی مشابهی را در روز یکشنبه پیش گرفت؛ به‌طوری‌که سکه امامی در روز یادشده به نزدیکی سطح 15میلیون تومان بازگشت و در قیمت 15میلیون و 60هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این فلز گرانبهای داخلی با توجه به افت‌‌های شدید بهای طلا در بازار جهانی و بی‌‌تحرکی نرخ دلار آزاد نزدیک به دو هفته در یک بازه قیمتی بسیار محدودی در نوسان است. همچنین فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه امامی همچنان در سطوح بالایی قراردارد. به عبارتی حباب آن نزدیک به 17درصد رسیده که این موضوع نشان‌دهنده شرایط پرریسک برای سرمایه‌گذاران سکه است. به همین دلیل بازار سکه تحت تاثیر این عوامل بی‌‌تحرک باقی مانده و سکه بازان با احتیاط بیشتری وارد بازار می‌‌شوند.

بازار طلای جهانی

شرایط سخت طلای جهانی

3

شاخص دلار که معمولا به‌صورت معکوس نسبت به طلا حرکت می‌‌کند، روز دوشنبه کاهش یافت؛ زیرا فدرال رزرو اعلام کرد که قصد دارد در نشست 26 و 27جولای به افزایش نرخ بهره به مقدار 75 واحد پایبند باشد تا تورم را کاهش دهند. از این رو طلا روز گذشته به‌دلیل عقب نشینی شاخص دلار افزایش یافت؛ به‌طوری‌که هر اونس طلا در قیمت 1718دلار و 95سنت مورد معامله قرار گرفت. در این میان نیز برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که اگرچه طلا به‌عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌‌شود، اما نرخ‌‌های بهره بالاتر به جذابیت این فلز گرانبها لطمه خواهد زد. بنابراین انتظار می‌‌رود که قیمت طلا طی روزهای آتی مجددا نزولی شود یا در بهترین حالت با تغییرات صعودی محدودی همراه شود.

بازار اوراق مسکن

حالت انتظار در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌گیرد روز یکشنبه را متعادل سپری کرد؛ به‌طوری‌که نیمی از این اوراق مثبت و نیمی دگیر افت قیمت را شاهد بودند. بر این اساس «تسه9912» نیز در روز یادشده با افت قیمت همراه بود. به این ترتیب اوراق یاد شده با 21/ 0درصد کاهش نزدیک به 300تومان افت را تجربه کرد و کار خود را در قیمت پایانی 139هزار و 369تومان خاتمه داد. برخی از تحلیلگران این بازار بر این باور هستند که یکی از دلایل ایجاد رکود در خرید و فروش بازار مسکن، انتظار برای تعیین تکلیف وضعیت برجام است. اما دلایل دیگری هم به عمق پیدا کردن حالت انتظار بازار مسکن دامن زده‌‌اند که مهم‌ترین آن پیش‌‌بینی افزایش نرخ تورم در آینده نزدیک و نقدینگی، قدرت خرید خانوار، اجاره‌‌بها و کمبود واحدهای مسکونی است.

بازار نفت

محدودیت‌‌های رشد قیمت نفت

5

شاخص‌‌های نفتی روز دوشنبه با توجه به افزایش نگرانی‌‌ها از کاهش تقاضا برای سوخت، به‌دلیل همه‌‌گیری ویروس کرونا در چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سوخت جهان، بخشی از افت‌‌های قبلی خود را جبران کردند؛ به‌طوری‌که هر بشکه نفت‌خام برنت دیروز با رشد نزدیک به 2 دلار به قیمت 103دلار و 37سنت رسید. نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت نیز اندکی افزایش را تجربه کرد و معاملات خود را در نزدیکی سطح مهم 100دلار به پایان رساند. عده‌‌ای از تحلیلگران بر این باورند درصورتی‌که تعمیرات خط لوله گاز نورد استریم یک در هفته جاری به پایان نرسد، روی قیمت نفت تاثیر خواهد داشت. علاوه بر این با وجود محدودیت‌‌های عرضه نفت، انتظار می‌‌رود که بهای این سیال سیاه رشد‌‌های زیادی را طی روزهای آتی تجربه نکند.