بازار سهام

فضای سرخ بورس

بازار سهام روز سه‌‌شنبه نیز سرخ‌‌پوش شد. به‌طوری که شاخص کل در ساعات ابتدایی برمدار نزول قرار گرفت. اما این افت در میانه بازار به کمک رشد خودرویی‌‌ها تا حدودی تضعیف شد و روند متعادل‌‌تری را سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با ۲۷/ ۰ درصد کاهش تا سطح یک میلیون و ۴۸۳ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز نزولی شد و یک درصد افت را تجربه کرد. روز قبل گروه پالایشی و پتروشیمی همچنان به دلیل افت بهای نفت در بازار جهانی بیشترین تاثیر منفی را در بازار داشتند. در عین حال، خروج پول حقیقی‌‌ها به‌طور متوالی در حال رخ دادن است. این موضوع می‌تواند عاملی برای افت بیشتر بورس به حساب‌ آید. بنابراین به نظر می‌‌رسد نشانه‌های صعود بسیار ضعیف شده و انتظار می‌‌رود فعلا رشد قوی از بورس دیده نشود.

1

 

بازار سکه

حفظ سطح 15میلیون تومانی سکه

بازار طلا و سکه با نوسانات محدود نرخ دلار آزاد، تغییرات قیمتی کمی به همراه داشت. اما با این حال بهای سکه امامی در روز سه‌‌شنبه همچنان بالای مرز 15 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. قیمت طلا در بازار جهانی نیز تغییرات ناچیزی را تجربه کرد و نتوانست تاثیر قابل توجهی بر این فلز گرانبهای داخلی داشته باشد. بنابراین حباب سکه یاد شده همچنان در سطوح بالایی به سر می‌‌برد. از این رو سرمایه‌‌گذاری در این بازار با توجه به حباب بالا از ریسک زیادی برخوردار است. عده‌‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند در صورتی که قیمت طلای جهانی افزایش یابد، ارزش ذاتی سکه نیز رشد پیدا می‌کند و حباب این مسکوک کمتر می‌شود. بنابراین احتمال رونق گرفتن معاملات در این بازار بیشتر می‌شود. اما انتظار می‌‌رود سکه امامی برای بازه کوتاه‌‌مدت با افت و خیزهای متعادلی همراه باشد.

2

 

بازار طلای جهانی

افزایش نگرانی‌‌ها در بازار طلا

قیمت طلا در بازار جهانی روز سه‌‌شنبه با توجه به فشارهای وارده همچون سیاست‌های کنترلی فدرال رزرو، روند صعودی نرخ بهره و شاخص دلار، تورم و رکود، در سطوح پایین نوسانات محدودی را تجربه کرد. به‌طوری که طلا روز گذشته (تا ساعت 20) به قیمت 1734 دلار و 66 سنت در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. گفته می‌شود افزایش نگرانی‌‌های سرمایه‌گذاران درباره به وجود آمدن رکود تورمی در اقتصاد ایالات متحده، آنها را به سمت سرمایه‌گذاری در دلار سوق داده و در نتیجه قیمت فلزات گرانبها را کاهش داده است. همچنین افزایش تورم باعث واکنش‌‌های شدید فدرال رزرو شده که به عنوان محرک نزولی برای طلا عمل می‌کند. در این میان روند بازار سهام جهانی و بازدهی اوراق خزانه ایالات متحده نیز رکود را نشان می‌دهد که این موضوع برای آینده طلا نگران‌کننده است.

3

 

بازار اوراق مسکن

رشد بازار اوراق

نیمی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند روز سه‌‌شنبه سبزپوش و نیمی دیگر افت قیمت را شاهد بودند. به‌طوری که در این میان تسه 9912 نیز با 99/ 0 درصد افزایش، رشدی معادل یک هزار و 384 تومان  را تجربه کرد و مجددا به کانال 140 هزار تومان وارد شد. بر این اساس تسه یاد شده روز قبل معاملات خود را در قیمت پایانی 141 هزار و 211 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه کنترل بازار اجاره فقط قیمت‌‌گذاری و تعیین میزان افزایش نرخ اجاره‌‌بها نیست، بلکه باید با برنامه‌های راهبردی درست که در جهان اجرا شده اقدام شود تا بتوان نتایجی را در بازه زمانی بلندمدت به دست آورد. علاوه بر این گفته می‌شود یکی از دلایل امکان ایجاد بحران در بخش اجاره، کمبود عرضه مسکن بوده است.

4

 

بازار نفت

فشارهای نزولی بر قیمت نفت

شاخص‌‌های نفتی روز سه‌شنبه مجددا کاهش یافتند. زیرا نگرانی‌‌های مربوط به تقاضا به دلیل کشف مواردی از نوع بسیار عفونی ویروس کرونا در چین افزایش یافت. علاوه بر این نیز برخی نگرانی‌‌ها از به موقع تعمیر شدن خط لوله گاز نورد استریم 1 در زمان مقرر وجود دارد که در صورت عدم اتمام، تاثیرات منفی بر نفت خواهد داشت. به این ترتیب نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 104 دلار و 41 سنت معامله شد. هر بشکه نفت WTI نیز در قیمت 101 دلار و 20 سنت مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است که ترس فزاینده از رکود اقتصادی قیمت نفت را پایین می‌‌آورد. همچنین سرمایه‌‌گذاران اکنون در انتظار اطلاعات عرضه نفت خام از سوی موسسه نفت آمریکا هستند. تحلیلگران معتقدند نگرانی‌‌های تقاضا باعث افزایش قیمت‌‌ها می‌شود. با این حال انتظار می‌‌رود شرایط سخت عرضه تا پایان سال ادامه داشته باشد.

5