بازار سهام

بورس در کانال یک میلیون و ۳۰۰

1

بورس اوراق بهادار تهران طی داد و ستدهای هفته گذشته بار دیگر افت هفتگی قابل‌توجهی داشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای کاهش 68/ 1 ‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. از این رو طی روزهای معاملاتی اخیر شاخص کل کانال 4/ 1‌میلیون واحد را نیز از دست داد و در سطح یک‌میلیون و 389‌هزار واحد ایستاد. علاوه بر این بازار مجددا خروج پول حقیقی را شاهد بود. شاخص هموزن نیز همسو با سرخ پوشی بازار افت هفتگی33/ 1‌درصدی را به همراه داشت. به این ترتیب با افزایش تمایلات نزولی در بازار و فروش روز افزون حقیقی‌‌ها، بورس تهران چهارمین عملکرد منفی هفتگی متوالی خود را طی هفته‌‌ای که گذشت شاهد بود. کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی این احتمال وجود دارد که وضعیت منفی بورس همچنان باقی بماند.

بازار سکه

میانه کانال 14‌میلیونی سکه

2

در ابتدای روز معاملاتی هفته گذشته سکه طرح جدید در کانال 13‌میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. طی هفته گذشته افزایش قیمت این مسکوک ادامه‌دار بوده و با افزایش نرخ دلار همسو شد. به طوری که سکه رشد هفتگی نزدیک به 4‌درصد را به ثبت رساند. در روز یکشنبه گذشته سکه بعد از 12 روز کاری به کانال 14‌میلیون تومان وارد شد و در روز پنج‌شنبه به میانه کانال 14‌میلیونی رسید. هر قطعه سکه طرح جدید در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در محدوده 14‌میلیون و 490‌هزار تومان به معاملات پایان داد. ضمنا یکی از عوامل دیگر اثر‌‌گذار بر تغییرات قیمت‌گذاری سکه، قیمت طلای جهانی است که در هفته اخیر به شدت کاهش یافته و بر سرعت حرکت سکه نیز اثرگذار بوده است. حباب سکه نیز در روز پنج‌شنبه اندکی کمتر از 2‌میلیون تومان بود.

بازار طلای جهانی

شکست حمایت مهم در اونس

3

با افزایش ریسک‌ سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، طلا افت هفتگی تندی را به ثبت رساند. در هفته معاملاتی گذشته پس از 52 روز معاملاتی ثبات قیمت طلا در کانال 1700 دلاری شکسته شد و در روز پنج‌شنبه و جمعه قیمت طلای جهانی به پایین‌‌تر از نقطه حمایتی خود رسید. در هفته‌‌های اخیر سرمایه‌گذاران سطح 1700 دلار را برای ثبات قیمتی این فلز زرد تعیین‌کننده می‌دانستند و عبور از این نقطه را محتمل ارزیابی نمی کردند. اما انتشار داده‌‌های قوی از سوی آمریکا، افزایش بیشتر در شاخص دلار را به دنبال داشت، چرا که نشانه‌‌های قدرت در بازار کار نیز به این نکته اشاره می‌کند که فدرال رزرو فضای کافی  رابرای ادامه افزایش نرخ‌‌ بهره دارد. به این ترتیب طلا با ثبت عملکرد هفتگی منفی 44/ 2‌درصد در سطح 1675 دلار در هر اونس ایستاد.

بازار اوراق مسکن

کاهش اندک در اوراق مسکن

4

اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را با روند صعودی سپری کرد. اما با این وجود در هفته معاملاتی گذشته اوراق تسه 9912 با اندکی کاهش هفتگی مواجه شد. به گفته کارشناسان افزایش در تقاضا در برخی از این اوراق منجر به تشکیل تیک صعودی در نمودار قیمتی شد. در این میان اوراق تسهیلات مربوط به اسفند1399 به میزان 18/ 4‌درصد رشد داشته و به قیمت 112‌هزار و 893 تومان رسید. شروع معاملات این اوراق از محدوده 107‌هزار تومان آغاز شده و در سقف قیمت مجاز روزانه داد و ستد شد. از جمله موارد اثر‌گذار بر روند قیمتی این اوراق، سیاست‌های مربوط به عرضه و تقاضای مسکن است که در حال حاضر با رکود نسبی در زمینه ساخت‌وساز و عرضه مسکن، تغییرات قیمت چشمگیر انتظاری این بازار  را غیرمحتمل کرده است.

بازار نفت

نگاه 100 دلاری به نفت

5

شاخص‌‌های نفت در روز جمعه افزایش یافتند، اما به دلیل ترس از اختلالات ناشی از ویروس کرونا در چین و رکود اقتصادی احتمالی که ممکن است تقاضای نفت خام را در سال‌جاری کاهش دهد، برای سومین هفته متوالی کاهش یافتند. همچنین جلوگیری از اعتصاب احتمالی کارکنان راه‌آهن ایالات متحده، که انتظار می‌‌رفت عرضه نفت خام محلی را مختل کند قیمت‌ها را در این هفته با افت مواجه کرد. ضمنا ترس از رکود جهانی در این هفته پس از هشدار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مورد کاهش بالقوه اقتصادی در اواخر سال 2022 و 2023 تشدید شد. داده‌‌های روز پنج‌شنبه نیز انقباض غیرمنتظره‌‌ای در تولید صنعتی ایالات متحده در ماه اوت نشان داد که تصویری نامطلوب برای تقاضای نفت خام ترسیم کرد. بر این اساس نفت برنت با عملکرد هفتگی منفی 6/ 1‌درصد و نفت WTI  با ثبت افت 94/ 1‌درصدی هفته را به پایان رساند.