بازار سهام

رشد ۵/ ۲ درصدی شاخص سهام

در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، روند نزولی شاخص کل بورس پس از سه رشد متوالی با افزایش عرضه‌ها از سر گرفته شد.هرچند که در نیمه دوم بازار افزایش تقاضا تقویت و باعث بهبود افت ابتدایی عدد شاخص شد، اما نماگر بورس با افت ۳/ ۰ درصدی بیش از سه هزار واحد ارتفاع خود را ازدست داد ولی در حفظ کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی موفق عمل کرد. به این ترتیب بورس تهران به لطف رشد نسبی بزرگان در هفته گذشته، پس از دو عقبگرد مثبت شد و رشد هفتگی ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در آخرین روز معاملاتی ارزش معاملات خرد بعد از چند افزایش پیاپی دوباره نزولی شد و به ۳ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان کاهش یافت و خروج پول حقیقی شدت بیشتری گرفت و قدرت خرید حقیقی‌ها با افت جدی مواجه شد و سهامداران حقوقی خالص خرید ۸۶۴ میلیارد تومانی رقم زدند.

 

 

بازار سکه

افت هفتگی سکه همپای دلار

روند نزولی بازار طلا در هفته گذشته موجب انتظار ریزش بیشتر نرخ‌ها در میان خریداران شد.نوسانات قیمت‌ها سبب شد عده‌ای برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، نسبت به فروش سکه‌هایی که با قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود در ماه‌های قبل خریداری کرده بودند، اقدام کنند، به‌طوری‌که در میان خریداران این مساله نمود پیدا کرد که سرمایه‌گذاری بر روی طلا منطقی به نظر نمی‌رسد و باید سرمایه خود را به بازار دیگر منتقل کنند. علت اصلی نوسانات بازار سکه و طلا را باید نوسانات نرخ اونس جهانی دانست و در کنار آن نباید از تغییرات قیمت ارز در بازار داخلی غافل شد. بر این اساس قیمت سکه همزمان با رشد دلار در آخرین روز معاملاتی 10 میلیون و 550 تومان فروخته شد که افزایش 100 هزار تومانی داشته اما برای کل هفته افت بیش از یک درصدی را به ثبت رساند.

 

 

بازار طلای جهانی

حفظ کانال مقاومتی طلا

قیمت طلا پس از بزرگ‌ترین افزایش قیمت دو ماهه‌ای که روز چهارشنبه داشت، در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن بازده اوراق خزانه و دلار،کاهش یافت. بازدهی ایالات‌متحده تثبیت شد و دلار بیشتر باعث شد سرمایه‌گذاران از فلز زرد دور شوند. بر این اساس بهای معاملات هر اونس طلا (در ساعت 19 به وقت تهران) با 3/ 1 درصد کاهش به 1707 دلار رسید. تدابیر محرک مالی جهانی گسترده برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌ها نسبت به تورم را شعله‌ور کرده و بازده اوراق قرضه را بالاتر برده است. محرک‌های مالی گسترده آمریکا، سیاست تسهیل پولی جهانی، توزیع گسترده واکسن‌های کووید-19 و بازگشایی اقتصادها احتمالا بسیار تورم‌زا خواهند بود و ممکن است بانک مرکزی آمریکا را وادار کند سیاست پولی را زودتر از موعد انتظار تحکیم کند که مانع بزرگی برای رشد قیمت طلا خواهد بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

افزایش قیمت تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن گروه تسه در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام افزایش قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب هر فقره اوراق تسه9812 که در اسفندماه سال 98 در فرابورس منتشر شده، در آخرین روز معاملاتی 5/ 3 درصد افزایش بها را در قیمت پایانی ثبت و در محدوده 57 هزار و 900 تومان بسته شد. به‌رغم افزایش تعداد خرید هر کد تاکنون تغییری در تقاضای این بازار به چشم نمی‌خورد و همچنان تعداد معاملات، کاهش را نشان می‌دهد. بر این اساس تسه 9812 چهارشنبه در89 نوبت به ارزش 45 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. ساز وکار قیمت‌گذاری در این دسته از سهام نیز میزان عرضه و تقاضای آن در فرابورس است، از آنجا که در روز‌های اخیر رکود بازار مسکن بر معاملات اوراق تسهیلات نیز تاثیرگذار بوده متقاضی زیادی برای تسه‌ها نیست.

 

 

بازار نفت

نوسانات جزئی نفت

در‌حالی‌که کاهش تولید عرضه‌کنندگان بزرگ سبب کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا شده و خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم سال در حال افزایش است، قیمت نفت روز جمعه به‌رغم اندکی کاهش جزئی در نزدیکی 66دلار باقی ماند و هر بشکه نفت 65 دلار و 80 دلار قیمت خورد. عامل دیگری که موجب رشد قیمت نفت شده، تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس برای تداوم عرضه محدود نفت در ماه آوریل بوده است.با توجه به پیش‌بینی ترمیم تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال سرمایه گذاران در حال سرمایه‌گذاری بیشتر در بازارهایی نظیر بازار نفت هستند. با افزایش جمعیت واکسینه شده در کشورهای مختلف رشد اقتصادی به آرامی در حال ترمیم است و طی ماه‌های آینده با افزایش حمل‌و‌نقل هوایی و جاده‌ای، به نسبت آن تقاضا نیز افزایش خواهد یافت.