بازار سهام

شرایط ناپایدار بورس

21 copy

بازار سهام طی معاملات هفته گذشته به ابرکانال 2/ 1میلیون واحدی نزول کرد تا نشان دهد که این بازار نسبت به اخبار مثبت بودجه برای بورس و همچنین اتفاقات پیرامون مذاکرات برجام و روند دیگر بازارها بدون واکنش است؛ به طوری که این بازار طی 16هفته متوالی، فروش حقیقی‌‌‌ها را تجربه کرده است. بر این اساس، شاخص کل در هفته اخیر هم نتوانست مثبت واقع شود و با قرار گرفتن در سطح یک‌میلیون و 293‌هزار واحد، عملکرد منفی 2/ 4درصدی را نصیب سهامداران کرد. گفته می‌شود، در صورتی که بورس به رخدادها واکنش مثبت نشان دهد، می‌تواند تغییرات صعودی محدودی را دنبال کند و از شدت فشار فروش بکاهد. کارشناسان همچنین اذعان دارند که به دلیل پایین بودن ارزش معاملات خرد بازار و عدم‌ورود پول حقیقی به بورس، شرایط برای روند صعودی، بسیار آسیب‌‌‌پذیر و شکننده است.

 

بازار سکه

عملکرد منفی سکه

22 copy

با توجه به اینکه هر اسکناس آمریکایی در بازار داخلی در روند خنثی قیمتی قرار داشت، قیمت طلا و سکه در تاثیر‌پذیری از نرخ دلار و بهای طلای جهانی طی معاملات هفته گذشته، عملکرد منفی از خود به نمایش گذاشت؛ به طوری که هر سکه امامی بازدهی منفی 3/ 0‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. علاوه بر این، حباب قیمتی این سکه به بالاترین رقم خود طی هفت‌ماه گذشته خود رسیده است. به این ترتیب، این فلز گرانبهای داخلی تا سطح 13میلیون و 300‌هزار تومان اوج گرفت و دادوستدهای خود را در رقم 13میلیون و 160‌هزار تومان در روز پنج‌شنبه به پایان رساند. برخی کارشناسان بازار طلا بر این باور هستند که قیمت طلا و سکه در حال حاضر متاثر از نوسانات نرخ دلار در پی نتیجه مذاکرات برجام است.

 

بازار طلای جهانی

تمایلات صعودی طلا

23 copy

پس از تصمیم فدرال‌رزرو مبنی بر کنار گذاشتن سیاست انقباضی برای دوره کرونا ارزش شاخص دلار تضعیف شد که همین امر باعث ارزان‌شدن طلا برای خریداران با ارزهای غیر‌دلاری شد. شاخص ارزش دلار در نشست قبل به پایین‌‌‌ترین رقم طی یک هفته گذشته رسید و موجب افزایش نسبی تمایل برای خرید طلا شد. علاوه بر این، اونس طلا در معاملات بازار جهانی به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، مانند سال‌های گذشته شاهد نوسانات افزایشی است؛ به طوری که روز جمعه این فلز گرانبها بالاتر از سطح 1800دلار مورد معامله‌ قرار گرفت. عده‌‌‌ای از کارشناسان معتقدند، تصمیم فدرال‌رزرو مبنی بر سرعت بخشیدن به توقف خرید اوراق قرضه، پاسخ مناسبی به افزایش دستمزدها و رشد تورم به شمار می‌رود؛ در عین حال ریسک‌‌‌هایی را متوجه بازارهای نوظهور می‌‌‌سازد.

 

بازار اوراق مسکن

رشد چشمگیر تسه

24 copy

اوراق تسهیلات بانک مسکن طی معاملات هفته گذشته روند صعودی را دنبال کرد و تا سقف 112‌هزار تومان اوج گرفت. این افزایش در انتهای هفته بر اساس تدابیر بانک مسکن در زمینه کاهش ۵۰درصدی اوراق تسه موردنیاز برای دریافت تسهیلات مسکن از این بانک، در اکثریت قریب به اتفاق نمادهای تسه با صف فروش مواجه شد؛ به طوری که کاهش چشمگیری در قیمت پایانی این اوراق به ثبت رسید. با این حال، تسه 9812 جایگاه خود را در بالای مرز 100‌هزار تومان در قیمت پایانی 109‌هزار و 51 تومان حفظ کرد. همچنین این اوراق با توجه به رشد خود توانست عملکرد مثبت هفتگی 89/ 16‌درصد را به ثبت برساند. لازم به ذکر است که طرح نهضت ملی مسکن، به‌عنوان طرح ساخت مسکن دولت سیزدهم، با ادغام در طرح اقدام ملی مسکن قصد ساخت 4میلیون واحد مسکونی برای افراد بدون مسکن را دارد.

 

بازار نفت

نفت در مسیر بهبود

25 copy

در حالی که سویه جدید اومیکرون به‌سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند، آژانس‌‌‌های معتبر پیش‌بینی‌‌‌کننده بازار نفت، در جدیدترین گزارش ماهانه خود، دیدگاه‌‌‌های متفاوتی درباره وضعیت تقاضا در ماه‌‌‌های آینده مطرح کردند؛ به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از میزان مصرف نفت تا پایان مارس را پایین‌‌‌تر آورد و اوپک مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفت و پیش‌بینی خود از وضعیت تقاضا در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را نسبت به ماه پیش بدون تغییر حفظ کرد. بر این اساس، هر بشکه نفت WTI روز گذشته با رشد قیمت همراه شد و در سطح 71دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین به گفته تحلیلگران، ایالات‌متحده آمریکا با حمایت از تولیدکنندگان داخلی نفت این کشور از آنها خواست تا عرضه این کالای راهبردی را افزایش دهند.