بازار سهام

توان بازیافته بورس

روز دوشنبه بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز متوالی سبز بود و با افزایش ۲۶‌هزار واحدی که دو برابر روز یکشنبه است توانست شاخص کل را تا ارتفاع ۲ میلیون و ۱۸۳‌هزار واحدی بالا آورد و رشد ۲۱/ ۱درصدی را رقم بزند. روز خوب مثبت بورس با تقاضای اکیدا صعودی در بازار و رشد ۱۲/ ۱ درصدی نماگر هم‌‌‌وزن نیز همراه بود. علاوه برآن ارزش معاملات به ۴‌هزار میلیارد تومان رسید ولی این میزان ارزش منجر به عدم‌تثبیت خوش‌بینی‌‌‌ها می‌شود. چرا که برای خروج از روند اصلاحی و رشدهای استخوان‌‌‌دارتر باید در مرحله اول ارزش معاملات خرد به بالای ۱۰‌هزار میلیارد تومان برسد تا بعد بتوان از وضعیت بهبودیافته بورس سخن گفت. از دیگر نکات مثبت این بود که پس از ۷ روز معاملاتی خروج پول حقیقی روز گذشته در حدود ۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. با در نظر گرفتن این مباحث بازار سهام می‌تواند به آینده امیدوار شود و شاهد بازگشت سرمایه از دست داده خود باشد.

15-01

 

بازار سکه

تغییر کانال سکه

بازار سکه و طلا در روز دوشنبه تا حدودی کاهشی دیده شد و با تمایلات نزولی به نوسانات خود ادامه داد. به این ترتیب که قیمت میان 28 میلیون و 900 و 29 میلیون دائما در چرخش بود که تا زمان تنظیم این گزارش هر قطعه سکه امامی در قیمت 29 میلیون تومان قرار گرفت. اخبار سیاسی مثبت در هفته‌‌‌های گذشته مانعی بر سر راه صعود سکه محسوب می‌‌‌شدند و آن را برای 10 روز در کانال 28 حبس کرده بودند. با وجود این به نظر می‌رسد با کمتر شدن احتمال تغییرات مثبت در فضای سیاسی، سکه شاهد رشد قیمتی باشد. دلار همچنان سبز است و به عنوان بزرگ‌ترین سیگنال‌دهنده بازار سکه و برخلاف کاهش‌‌‌های اونس جهانی مسیر را برای صعود بهای آن هموارتر می‌کند. نوید رشدهای بیشتر در بازار ارز به همراه در نظر گرفتن عید غدیر پیش‌‌‌رو بر تقاضا نیز افزوده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نوسانات در بازار سکه همراه با تمایلات صعودی ادامه یابد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

سستی در سطح حمایتی

آغاز هفته با رشد اندک طلای جهانی همراه شد. به طوری که در مبادلات روز دوشنبه هر اونس طلا در نیمه بالایی کانال 1920 دلاری قرار گرفت. فلز زرد با از دست دادن کانال 1920 دلاری در هفته گذشته بیش از پیش منجر به تقویت احتمال زوال سطح حمایتی 1900 دلار در روزهای آتی شد. چرا که بازار ناظر سرنخ‌های بیشتر از اقتصاد ایالات متحده است که به کدام سو می‌رود و تا حدی دست نگه داشته. در همین حال بهای فلز زرد به همت کاهش شاخص مخارج مصرف‌کننده حمایت اندکی دریافت کرد ولی نباید تفاوت میان این شاخص و تورم مدنظر فدرال رزرو را از یاد برد. چرا که در حال حاضر تورم بالای 4‌درصد ایالات متحده، فدرال رزرو را بر سر سیاست‌‌‌های تهاجمی خود باقی نگه می‌دارد که سبب مه‌‌‌آلود شدن آینده فلز زرد به عنوان دارایی بدون بازده می‌شود. در هفته پیش‌‌‌رو احتمالا شاهد نوسانات زیاد اونس جهانی باشیم.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

مسکن در ایستگاه منفی

اوراق تسهیلات بانک مسکن، در روز معاملاتی یکشنبه کار خود را عموما با افت قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد دادوستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را در روز یکشنبه با 34/ 1‌درصد کاهش معادل بیش از یک‌هزار تومان در قیمت پایانی 80‌هزار و 342 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه هیچ آمار رسمی از سطح قیمت واحدهای مسکونی فروش‌‌‌رفته وجود ندارد، اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، در خرداد امسال که «ماه دیپلماسی» در بازارهای سهام، سکه و دلار لقب گرفت، «فایل‌‌‌های فروش آپارتمان» نیز همرنگ نرخ‌های بازدهی این سه بازار شدند؛ همگی قرمز. بازار مسکن در ماه کاهش قیمت‌ها، به شکل معناداری در رتبه آخر قرار گرفت. واقعیت این است که واکنش بازار مسکن به فروکش کردن یا اوج‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری ریسک متغیر غیراقتصادی از طریق اقدامات دیپلماتیک تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدا، اندکی دیرتر از سایر بازارها مشهود می‌شود.

15-04

 

بازار نفت

یکه‌‌‌تازی نفت خام

روزهای خوش تابستانی نفت در جریان است به طوری که در معاملات روز دوشنبه پس از افت لحظه‌‌‌ای و شدید در ابتدای روز، بهای نفت خام توانست افزایش یابد. به این صورت که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 76 دلار و 11 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 71 دلار و 44 سنت مبادله شد. عامل مهمی که قیمت نفت را به سطوح بالاتر هدایت کرد آن بود که عربستان و روسیه از کاهش تولیدات خود در ماه آگوست خبر دادند و نگرانی‌ها از کاهش عرضه را به وجود آوردند. از سوی دیگر نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی و احتمال افزایش نرخ بهره ایالات متحده در دو مرتبه دیگر چشم‌‌‌انداز نفت را غبارآلود می‌کند. با وجود این درنظر گرفتن کاهش عرضه و افزایش تقاضا در فصل جدید قیمت نفت را حفظ خواهد کرد و تا زمان انتشار آمارهای بعدی نفت تمایلات صعودی دارد.

15-05