بازار سهام

ارزش معاملات اندک

1

بورس اوراق بهادار تهران، در روز سه‌شنبه با رشد یک درصدی شاخص کل به رنگ سبز به معاملات هفته گذشته پایان داد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار با تقاضای صعودی همراه شد و توانست شاخص کل را تا ارتفاع یک میلیون و 993‌هزار واحد افزایش دهد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز به این ترتیب رشد 97/ 0درصدی را به ثبت رساند. بازار سهام درهفته گذشته تحت‌تاثیر اخبار گوناگون دچار تغییرات شد و از نیروی محرکه‌‌‌ای برای رشد برخوردار نبود. به این ترتیب در مجموع یک‌هزار و 333 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد و میانگین ارزش معاملات خرد بورسی به 2720 میلیارد تومان رسید که حاکی از کم رونقی بازار است. با در نظر گرفتن اعتماد سلب شده سرمایه‌گذاران به نظر می‌‌‌رسد با قرار گرفتن دلار در مسیر رشد، بورس نیز بتواند افزایش‌‌‌های معناداری را تجربه کند. با وجود این در کوتاه‌مدت نوسانات صعودی در بازه کوچک، محتمل‌‌‌ است.

بازار سکه

کانال‌شکنی سکه

2

روز سه‌شنبه به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار سکه با رشد قابل‌توجهی همراه شد که توانست پس از یک ماه به کانال 29 میلیون وارد شود. بدین ترتیب آخرین بهای به ثبت رسیده به ازای هر قطعه سکه امامی 29 میلیون و 500 هزار  تومان است و بزرگ‌تر شدن حباب سکه نیز حاکی از انتظارات افزایشی در این بازار است. سکه هفته گذشته را صعودی پشت سر گذاشت و به بازدهی مثبت 68/ 4‌درصد دست یافت. از آنجا که نرخ دلار نیروی محرکه بازار سکه و طلای داخلی است و در هفته گذشته در روند صعودی قرار گرفت، توانست اهرمی برای جابه‌جایی بهای سکه و طلا به سمت بالا باشد. از طرف دیگر نااطمینانی موجود در فضای اقتصادی کشور و پایان یافتن دهه اول محرم، تقاضای بازار را تقویت کرده است و به نوبه خود منجر به حمایت از بهای آن شده. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود سکه برای روزهای آتی با تمایلات صعودی ادامه دهد.

بازار طلای جهانی

بازگشت امید به طلا

3

روز جمعه در معاملات جهانی، طلا ابتدا در سرازیری قیمتی با شیب ملایم قرار گرفت اما پس از انتشار آمار حقوق و دستمزد ایالات متحده، ورق برگشت. به طوری که هر اونس طلای جهانی تا زمان تنظیم این گزارش یعنی در ساعت 30: 19 در بهای 1943 دلار مبادله شد. در حالی که در اولین روز هفته گذشته به سقف 1970دلار نیز رسیده بود، باقی هفته را با کاهش‌‌‌های متعدد سپری کرد و در روز گذشته توانست تا حدودی کاهش‌‌‌ها را جبران کند. با وجود این اوضاع بسامان اقتصادی ایالات متحده احتمال توقف افزایش نرخ بهره را افزایش می‌دهد که برای طلا خبر خوبی محسوب می‌شود چرا که نرخ بهره پایین به منزله کاهش هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده است. از سوی دیگر روز گذشته با اعلام آمار ضعیف‌‌‌تر از انتظار، شاخص دلار سقوط کرد و به این ترتیب امید به آینده درخشان طلا بازگشت.

بازار اوراق مسکن

احتمال بهبود بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود هفته گذشته را پر نوسان پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، طی معاملات هفته اخیر با تغییرات قابل‌توجهی مجددا نزدیکی مرز 90‌هزار تومان معامله شد. به این ترتیب تسه یاد شده عملکرد مثبت 57/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند و کار خود را در قیمت پایانی 88‌هزار و 428 تومان به پایان رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن در حال خارج شدن از شرایط ماه‌‌‌های گذشته خواهد بود. علاوه بر این گفته می‌شود که ابلاغ افزایش وام خرید مسکن در ابتدای ماه تاثیر خود را در بازار مسکن گذاشته است و شرایط خرید و فروش در مسکن مصرفی در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

بازار نفت

نفت همچنان در اوج

5

در معاملات روز جمعه نفت خام به پیشروی رو به جلو ادامه داد. به طوری که  بهای هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 85 دلار و 50 سنت قرار گرفت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 81 دلار و 89 سنت مبادله شد. در حالی که بازار چشم انتظار جلسه آتی اعضای اوپک‌پلاس برای اعلام میزان تولیدات در ماه آینده است، تا اینجای سال نیز به سبب کاهش تولیدات عربستان و روسیه، نفت پیشتاز بازارها است. پس از انتشار آمارهای حقوق و دستمزد ایالات متحده شاخص دلار در سراشیبی قرار گرفت. بنابراین با کاهش شاخص دلار، نفت برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌‌‌تر می‌شود و افزایش تقاضا را نتیجه می‌دهد که حمایت دوچندانی از بهای نفت را نتیجه می‌‌‌دهد. با وجود آنکه بازارها در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر اقتصادی هستند، نفت ششمین هفته عایدی مثبت را رقم می‌‌‌زند و پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت روند صعودی را ادامه دهد.