بازار سهام

بازگشت شاخص به ابرکانال

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه با تغییر مثبت 38/ 0 درصدی شاخص هفته را سبز به پایان رساند. بازار سهام روز گذشته با تقاضای صعودی کار خود را آغاز کرد و پس از اعلام عدم‌تصویب نرخ خوراک از مسیر خود بازگشت و در نهایت شاخص کل را در ارتفاع 2 میلیون و 16‌هزار واحدی مستقر کرد. نماگر هم‌‌‌وزن که دید بهتری از بازار می‌دهد با رشد 33/ 1 درصدی همراه بود. علاوه بر آن روز گذشته ورود پول حقیقی اندک 73 میلیارد تومان و ارزش معاملات زیر 4‌هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. برای روزهای آتی فضای نااطمینانی تصمیمات سیاستگذاران و سکون و ثبات حاضر در بازار ارز منجر به آن خواهد شد که احتیاط در سرمایه‌گذاران افزایش یابد و توان رشد قابل‌توجه از بورس تهران سلب شود. در صورت ثابت ماندن فاکتورهای برون‌‌‌زا، انتظار می‌رود هفته آینده بازار به روند متعادل‌‌‌تر همراه با تمایلات کاهشی دست یابد.

بازار سکه

دستاویز سکه به اونس جهانی

2

روز چهارشنبه افت و خیزهای اندک و در حدود یک درصدی برای سکه به ثبت رسید. به طوری که هر قطعه سکه امامی تا زمان تنظیم این گزارش در قیمت 27 میلیون و 450‌هزار تومان مبادله شد و حباب آن نیز با افت 3 درصدی در 4 میلیون و 600 قرار گرفت. در حالی که طلای جهانی به نظر در حال صعود است سکه این امکان را دارد تا با استفاده از این موقعیت، رشد بیشتری را رقم بزند اما سکون و ثبات نرخ ارز در بازارهای داخلی و افت تقاضا به سبب ماه محرم موانع جدی بر سر راه صعود احتمالی قرار دارد. در این بین برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که وزنه دلار موثرتر از اونس جهانی است و برآیند آن را به سمت خود تغییر می‌دهد. بنابراین در روزهای آتی امکان رشد چشمگیر برای سکه وجود ندارد. تنها می تواند به مدد رشد اونس جهانی در روزهای گذشته نوسانات با تمایلات صعودی را تجربه کند.

بازار طلای جهانی

نگاه بلندمدت مثبت طلا

3

در معاملات روز چهارشنبه بهای طلای جهانی با نوسانات نزولی همراه شد. به طوری که پس از رشد قیمت فلز زرد به دنبال کاهش شاخص دلار هم‌‌‌اکنون در مسیر صعود با موانعی دست به گریبان است. تا زمان تنظیم این گزارش هر اونس طلا در قیمت 1976 دلار و 66 سنت قرار دارد. آمارهای خرده‌فروشی ایالات متحده در کنار تولید ناخالص چین که از پس برآورده کردن انتظارات برنیامدند منجر به آن شد که نگرانی حول رکود جهانی، تقاضا برای پایگاه امن را افزایش دهد و طلا با رشد قیمت روبه‌‌‌رو شود. به نظر می‌رسد این دیدگاه بهای فلز زرد را در بلندمدت صعودی پیش‌بینی می‌کند. با وجود این آمارهای نه‌چندان خوشایند  و احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو علت افت‌‌‌های روز گذشته طلا بوده است. بنابراین طلا در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر در بازه محدودی به نوسانات خود در کوتاه‌مدت ادامه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

پایان مثبت تسه در چهارمین هفته تیر

4

اوراق تسهیلات مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود آخرین روز معاملاتی هفته آخر تیر را بر مدار مثبت سپری کرد. بر این اساس اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 در بازار سهام که با نماد «تسه0011» معامله می‌شود در هفته مذکور با ثبت بازدهی مثبت 2/ 3درصد و در قیمت 84هزار و 853تومان به معاملات خود خاتمه داد. بر این اساس کارشناسان این بخش اعتقاد دارند هدایت نقدینگی به تولید می‌تواند بردارهای مثبتی در اقتصاد کشور از جمله بردار رونق، ایجاد اشتغال و بزرگ شدن کیک اقتصادی ایران فراهم کند و به پویایی اقتصاد ایران ختم شود. یکی از مسائل مهم بخش مسکن تسهیلات ساخت، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی است. در شرایطی که بانک‌ها به علل مختلف از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن امتناع می‌‌‌ورزند، چگونه در همین نظام بانکی منابعی که می‌توانست صرف تولید و رفاه مردم شود، صرف اضافه برداشت یک بانک ناسالم و ناترازی‌های این بانک شد.

بازار نفت

کاهش عرضه نفت

5

نفت خام در معاملات روز چهارشنبه به بالای سطح 80 دلار نیز دست یافت و این صعود به سبب بالا رفتن انتظارات از رشد نرخ بهره در ایالات متحده متوقف شد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در بهای 80 دلار و 20 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 76 دلا‌ر و 19 سنت مبادله شد. در حالی که دولت چین اعلام کرده است قصد به کارگیری سیاست‌‌‌هایی در راستای بهبود و بازیابی مصرف دارد و این امر تقاضای سوخت را تقویت می‌کند، شاخص خرده‌فروشی در ایالات متحده سبب بیشتر شدن احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه پیش‌‌‌رو شده است که با نرخ بهره بالاتر نفت گران شده و به تقاضای آن لطمه وارد می‌شود. در سمت عرضه نفت می‌توان علت رشد قیمتی را جست‌وجو کرد به این صورت که آمارها حاکی از کاهش ذخایر نفتی ایالات متحده است و با محدود شدن بیش از پیش عرضه بهای نفت خام حمایت می‌شود.