بازار سهام

هبوط شاخص

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه به بزرگ‌ترین ریزش شاخص کل از 20 خردادماه رسید. روز گذشته بازار با ریزش 64‌هزار واحدی شاخص کل را در ستون 1 میلیون و 956‌هزار واحدی مستقر کرد و نماگر هموزن افت 93/ 2 درصدی را به ثبت رساند. خروج پول حقیقی از بورس تب‌‌‌دار تهران به دهمین روز خود رسید و علاوه بر آن هم‌‌‌چنان نتوانسته است ارزش معاملات خرد را به رقم‌‌‌های بالاتری برساند و در مقادیر پایین‌‌‌تر از 5‌هزار میلیارد تومانی درجا می‌‌‌زند. شاخص به ارتفاع خود در 28 اسفند 1401 رسید که منجر به ثبت بازدهی منفی برای اولین بار در سال‌جاری شد. آشفتگی حاضر به سبب کاهش‌‌‌های اخیر نرخ دلار و سلب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد در بازار است. با در نظر گرفتن آن که احتمالا خریداران برای اصلاح بیشتر صبوری ‌‌‌کنند؛ به سختی می‌توان تا انتهای هفته، شاخص در ارتفاع بالاتر را متصور شد.

بازار سکه

تقاضای رو به افول سکه

2

سکه و طلا در روز گذشته به دنبال رشد طلای جهانی شاهد افزایش اندکی در بها بودند. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی تا زمان تنظیم این گزارش با افزایشی کمتر از 200‌هزار تومان به قیمت 27 میلیون و 600‌هزار تومان رسید. اگر چه بهای اونس جهانی به اندازه سیگنا‌‌‌ل‌‌‌های نرخ ارز در بازار سکه و طلا موثر نیستند اما افزایش‌‌‌های اخیر آن توانستند از بازار داخلی حمایت کنند. علاوه بر آن دلار نیز روز گذشته سبز شد که می‌تواند قدم رو به جلوی سکه را توجیه کند. در حالی که نباید تاثیر التهاب این روزهای بورس به عنوان بازار آلترناتیو سکه و طلا را نادیده گرفت، با نزدیک‌تر شدن به ایام ماه محرم و صفر بازار بخش قابل‌توجهی از تقاضای خود را از دست می‌دهد. بنابراین سکه‌بازان باید در کنار نوسانات در بازه محدود، انتظار قیمت‌های نزولی را برای روزهای آتی داشته باشند.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز روشن طلا

3

طلای جهانی روزهای بهتری را سپری می‌کند به طوری که در معاملات روز دوشنبه با افزایش روبه‌رو شد و ساعت 19:45 به وقت تهران هر اونس با قیمت 1955 دلار معامله شد. در هفته گذشته با اعلام نرخ تورم ایالات متحده بهای اونس جهانی از حمایت آن برخوردار شد و افت شاخص دلار بها را به سمت ارقام بالاتری هدایت کرد. از آنجا که احتمال توقف افزایش نرخ بهره بیشتر شد و از هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده کاست، آینده طلا را درخشان‌‌‌تر کرد. در سوی دیگر تضعیف اقتصاد ایالات متحده تقاضا برای این دارایی امن را بالا می‌‌‌برد اما آمارهای منتشر شده که نشان از بهبود اقتصادی این کشور دارند  فلز زرد را از این حمایت محروم کردند. بنابراین با تمرکز بر آمارهای پیش رو برای روزهای آتی نوسانات گسترده قابل پیش‌بینی است و جدا از آن در بلندمدت طلا رشد خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن

از منفی به مثبت تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن فرابورس روز معاملاتی دوشنبه را عمدتا مثبت سپری کرد. با این حال تسهیلات مسکن بهمن ماه 1400 که در بازار فرابورس با نماد «تسه0011» معامله می‌شود روز مذکور را ابتدا در مسیر منفی سپری کرد و سپس با جریان مثبت همراه شد طوری که با قیمت معامله 85هزار تومان به معاملات خود خاتمه داد اما باتوجه به حجم بالای معاملات منفی قیمت پایانی اوراق مذکور 82هزار و 405تومان به ثبت رسید. به عقیده کارشناسان حوزه مسکن چیزی که باعث شده اقتصاد مسکن با این وضعیت مواجه شود بحث رکود در حوزه خرید و فروش بوده است. در مدت اخیر این شرایط در حوزه اجاره هم به وجود آمده و بلاتکلیفی در مصرف‌کنندگان و فعالان حوزه مسکن مشاهده می‌شود. فرآیند رسوب در بازار مسکن به مرور در شهرهایی به جز تهران هم در حال بروز است. اگر سیاستگذاران برنامه‌‌‌ای برای کنترل و برون‌‌‌رفت از این رکود نداشته باشند این بخش از اقتصاد وارد رکود تورمی خواهد شد.

بازار نفت

چین؛ ترمز نفت خام

5

نفت خام در معاملات روز دوشنبه به دنبال انتشار آمار تولید ناخالص داخلی چین با کاهش بها روبه‌‌‌رو شد. به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 78 دلار و 81 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 74 دلار و 38 سنت مبادله شد. در حالی که فضای خوش‌بینانه حول توقف رشد نرخ بهره به سبب تورم کاهش یافته در ایالات متحده با همکاری کاهش تولیدات نفتی، قیمت نفت خام را به سوددهی در دو هفته گذشته رسانده بود؛ تولید ناخالص داخلی چین نشان داد فرآیند بازیابی اقتصاد بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان برای دومین سه‌ماهه سال ناکام ماند و این امر تقاضای نفت را دچار چالش جدی کرد. تداوم روند ناامیدکننده از آمارهای چین می‌‌‌تواند اثر جدی بر بهای نفت بگذارد تا حدی که اقدامات کاهش عرضه خنثی شود بنابراین برای روزهای آتی نفت در مسیر نوسانات متمایل به کاهش قرار می‌گیرد.