بازار سهام

بازار سهام همچنان در مسیر کاهش

1

بازار سهام در روز معاملاتی دوشنبه برای هفتمین روز متوالی در کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد دادوستد شد و در روز معاملاتی اخیر با کاهش همراه بود به طوری‌که شاخص کل در این روز با کاهش بیش از 4 هزار واحدی معادل 30/ 0 درصد افت داشت و به محدوده یک میلیون و 373 واحد نزول کرد. شاخص هموزن نیز در روز معاملاتی گذشته همسو با نماگر اصلی بازار سهام کاهش داشته و 42/ 0 درصد افت داشت.همچنین خالص تغییر مالکیت 162 میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی بود. ضمنا ارزش معاملات خرد بورس( سهام و حق تقدم) 1272 میلیارد تومان و کمترین مقدار از سطح 10 مرداد سال جاری بود. از سوی دیگر شاخص کل از ابتدای سال تا کنون بازدهی مثبت 48/ 0 درصد را به ثبت رسانده است.

بازار سکه

احتمال تشدید ریسک در سکه

2

سکه طلا طی معاملات روز دوشنبه نتوانست رشد قیمت داشته باشد. زیرا طلا در بازار جهانی در اولین روز معاملاتی هفته کار خود را نزولی آغاز کرد و در کنار افت قیمت دلار در بازار آزاد مانع از افزایش بهای سکه طرح جدید شد. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک یاد شده روز گذشته در قیمت 14 میلیون و 283 هزار تومان دادوستد شد. علاوه براین فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه در سطوح بالا قرار دارد و حبابی معادل یک میلیون و 947 هزار تومان دارد. تحلیلگران این حوزه معتقدند در صورتی که بهای طلای جهانی طی روزهای آتی افت بیشتری را متحمل شود حباب سکه طرح جدید نیز به بالای سطح دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت و ریسک سرمایه‌‌‌گذاری نیز به تبع افزایش و تقاضای خرید را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

بازار طلای جهانی

اونس در زیر سطوح کلیدی

3

قیمت طلا پس از کاهش‌‌‌های اخیر، روز دوشنبه در زیر محدوده 1665دلار قرار گرفت. به طوری که طلا از سطوح حمایتی خود به راحتی عقب نشینی کرد. این درحالی است که سرمایه‌‌‌گذاران در انتظار سیاست‌‌‌های سختگیرانه‌‌‌تر از سوی فدرال رزرو هستند. کارشناسان این بازار معتقدند که با توجه به آمارهای اقتصادی تورم ایالات متحده که هفته گذشته منتشر شد و نشان از سیاست‌‌‌های سختگیرانه فدرال رزرو داشت مسیر افت قیمت طلا تسهیل شده است. به طوری که رشد شاخص دلار و تغییرات مثبت نرخ بهره اوراق خزانه 10 ساله آمریکا باعث شده تا در نهایت این فلز گرانبها از بالاترین سطح خود در سال میلادی جاری به کمترین مقدار خود از 31 مارس سال 2020 نزول کند. بر این اساس تحلیلگران تکنیکال معتقدند سطح 1650 دلار محدوده حساس و روانی است که به عنوان تایید افت بیشتر یا کف قیمتی به حساب می‌‌‌آید.

بازار اوراق مسکن

نگاه مسکن به رکود

4

اوراق تسهیلات مسکن در روز معاملاتی دوشنبه اغلب در محدوده منفی دادوستد شدند. در این میان اوراق تسهیلات مربوط به اسفند سال 1399 در ابتدای روز تا قیمت 110 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. اما در میانه روز با کاهش قیمت معادل منفی 24/ 3 درصد مواجه شده و در ساعات پایانی به سطح 111 هزار و 892تومان رسید. پس از 116 روز معاملاتی در سال جاری اوراق تسهیلات مذکور به بازدهی سالانه منفی یک درصد رسید. با توجه به شرایط اقتصادی و غیر اقتصادی حاکم بر بازارها، کارشناسان معتقدند که در حال حاضر معاملات مسکن در فضایی از رکود به سر می‌برد و آمار خرید و فروش نسبت به سال‌‌‌های گذشته به شدت کاهش یافته است. همچنین گفته می‌‌‌شود که چنین رکودی در خرید و فروش می‌‌‌تواند در میان مدت بر اجاره بها نیز تاثیرات افزایشی داشته باشد.

بازار نفت

شرایط رکودی نفت

5

نفت روز دوشنبه بیش از 1 درصد کاهش یافت. به طوری‌که هر بشکه نفت برنت زیر 90 دلار معامله شد و نفتWTI نیز به 83 دلار و50سنت در هر بشکه رسید. این افت ناشی از افزایش فشارها در اثر انتظارات فعالان این بازار از کاهش تقاضای جهانی و همین‌طور تقویت شاخص دلار بود. بانک‌‌‌های مرکزی در سراسر جهان مطمئناً هزینه‌‌‌های استقراض را در این هفته افزایش خواهند داد و خطر افزایش یک درصدی فدرال رزرو ایالات متحده نیز وجود دارد. بنابراین این موضوع می‌‌‌تواند بر قیمت‌‌‌های نفت تا حدودی موثر باشد. همچنین برخی نگرانی‌‌‌ها از پیش‌‌‌بینی‌‌‌های ضعیف‌‌‌تر تقاضا بر قیمت نفت فشار مضاعفی وارد می‌‌‌کند. برخی تحلیلگران بازار نفت بر این باور هستند که کاهش محدودیت‌‌‌های کرونا در چین، چشم‌‌‌انداز تقاضا را در دومین کشور مصرف‌‌‌کننده بزرگ انرژی جهان کاهش داده، که این موضوع می‌‌‌تواند تا حدودی مانع از افت شدید قیمت‌‌‌ها شود.