بازار سهام

تعادل نسبی بورس

1

بازار سهام روز دوشنبه را نیز بر مدار صعودی سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته برای دهمین روز متوالی با رشد همراه بود. به این ترتیب شاخص کل روز گذشته با افزایش 54/ 0 درصد، جایگاه خود را در بالای کانال 2 میلیون تومان تثبیت کرد. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به انتشار اخباری مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها و همچنین تلاش دولت برای کنترل نرخ دلار در بازار آزاد، انتظار می‌رود که بورس تهران با حفظ نسبی تمایلات صعودی، نوسانات محدودتری داشته باشد. با این حال ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز معاملاتی اخیر رقم 8‌هزار و 515 میلیارد تومان ثبت شد که بیشترین مقدار از هفتم اسفند سال 1401 است. در مقابل نیز بازار سهام خالص تغییرمالکیتی از جانب حقیقی به حقوقی معادل 132 میلیارد تومان (خروج پول) را به همراه داشت.

بازار سکه

تلاش برای کنترل قیمت سکه

2

سکه امامی روز دوشنبه با توجه به ایجاد فضای نسبی نزولی در بازارهای دلار و سکه، کاهش قیمت را تجربه کرد. به طوری که بهای مسکوک یاد شده پس از چهار روز متوالی نوسان در سطوح قیمت 33 میلیون تومان، روز گذشته این کانال را از دست داد. به این ترتیب هر قطعه از این فلز زرد گرانبهای داخلی در این روز به قیمت 32 میلیون و 180‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور همچنان زیاد است. به نحوی که حباب آن بیش از 5/ 7 میلیون تومان محاسبه می‌شود. به عقیده برخی از تحلیلگران فنی، در صورتی که سکه از سطح قیمتی 32 میلیون تومان نیز طی روزهای آتی عقب‌نشینی کند و کانال 32 میلیون تومان را از دست بدهد، می‌توان این امید را داشت که در بازه زمانی کوتاه‌مدت بهای سکه به‌صورت کنترل‌شده در سطوح پایین در نوسان باشد.

بازار طلای جهانی

محرک رشد طلا

3

قیمت طلا در سه ماه اول سال با رشدهای قابل‌توجهی همراه بود. اگرچه بخش عمده‌‌ افزایش‌‌‌ها در ماه مارس آن هم در بحبوحه ترس فزاینده از بحران بانکی ایالات متحده رخ داد و مداخله دولت نگرانی‌های بازار را در مورد سقوط قریب‌الوقوع کاهش داد، فلز زرد همچنان به طور نسبی تحت حمایت تقاضای پناهگاه امن باقی مانده است. به این ترتیب روز دوشنبه نیز هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش قیمت مواجه بود و ساعت 19 به وقت تهران در سطح 1988 دلار معامله شد. اکنون تمرکز روی مجموعه‌‌‌ای از خوانش‌‌‌های اقتصادی ایالات متحده طی روزهای آتی است که این آمار اقتصادی با داده‌‌‌های مربوط به فعالیت‌‌‌های تولیدی در ماه مارس شروع خواهد شد. از این رو به عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌رود این قرائت نشان دهد که بخش تولید ایالات متحده برای پنجمین ماه متوالی در محدوده انقباض باقی مانده است. بنابراین چنین انتظاراتی می‌تواند رشد قیمت طلا را نیز برای مدتی در پی داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

پیش‌بینی رشد قیمت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن  که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه با افت قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روزگذشته با افت 97/ 1‌درصدی نزدیک به 2هزار تومان کاهش یافت. به این ترتیب تسه یاد شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 94‌هزار و 722 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه بازار مسکن در هفته‌‌‌های پایانی سال گذشته در حالی در واکنش به ریزش نرخ ارز دچار رکود و ثبات نسبی قیمت‌ها شد که این روزها تحلیل برخی کارشناسان نشان می‌دهد سال‌جاری می‌توان انتظار رشد قیمت را به اندازه تورم تا حدود زیادی داشت. به عبارت دیگر بازار مسکن سال پرفراز و نشیبی را سپری کرد و اگر‌چه هنوز این بازار خود را با متغیرهای سیاسی و اقتصادی تطبیق نداده است اما به نظر می‌رسد امسال هم سال پر‌فراز و نشیبی را پشت سر بگذارد.

بازار نفت

چشم‌‌‌انداز مثبت نفت

5

اعلام غیر‌منتظره اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش بیشتر تولیدات نفت، بازارها را متلاطم کرد. این کاهش‌‌‌های تولید ممکن است نشان‌‌‌‌دهنده این باشد که اوپک‌پلاس معتقد است شاخص‌‌‌های رکودی کافی در بازار وجود دارد و بازار نفت را برای  روزهای باقی مانده سال تنگ‌‌‌تر خواهد کرد و می‌تواند قیمت‌ها را به بالای 100 دلار در هر بشکه برساند. به طوری که قیمت نفت روز دوشنبه افزایش یافت و بزرگ‌ترین افزایش روزانه خود را حدود 5 دلار در نزدیک به یک سال گذشته به ثبت رساند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت تا ساعت 16 روز گذشته در قیمت 85 دلار و 12سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 80 دلار و 66 سنت مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب برخی تحلیلگران بر این باور هستند که نفت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذاران خود سود‌‌‌آوری مطلوبی داشته باشد.