بازار سهام

امداد فولاد به بازار سرمایه

1

بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته را در مدار مثبت سپری کرد. بر این اساس طی روز یاد‌شده نماگر اصلی بازار با رشد معادل 56/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 533هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به‌‌‌میزان 2هزار و 350میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به‌‌‌میزان 253میلیارد تومان خروج پول حقیقی رخ داده است. شرکت فولاد مبارکه طی روز جاری اعلام کرد که فروش ارز حاصل از صادرات محصولات صرفا از طریق سامانه نیما و طبق بخشنامه‌‌‌های بانک مرکزی و بر اساس قیمت رقابتی به انجام می‌‌‌رسد. باتوجه به ‌‌‌اینکه شرکت فولاد با سرمایه 53هزار میلیارد تومانی، یکی از سهام موثر در شاخص به‌شمار می‌رود بنابراین به باور کارشناسان رشد نرخ دلار در بازار آزاد در کنار توضیح فولاد در رابطه با نحوه و نرخ فروش دلار منجر به رشد سهام فولادی و در نتیجه رشد نسبی نماگر اصلی بازار سهام شد.

بازار سکه

رشد پایاپای سکه با نرخ ارز

2

سکه طلا روز معاملاتی یکشنبه را با تغییرات مثبت پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز مذکور در قیمت 28میلیون و 950هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که همواره دو عامل نرخ ارز و قیمت طلای جهانی نقش کلیدی در تعیین قیمت سکه دارند. بر این اساس کارشناسان عقیده دارند که نوسانات نرخ ارز اصلی‌‌‌ترین عامل گرانی سکه در روزهای اخیر بوده که این موضوع منجر به افزایش حباب سکه شده است. در این میان التهاب تقاضا در بازار مشاهده نمی‌شود که باید منتظر بود تا شرایط اونس جهانی مشخص شود و اینکه آیا بانک مرکزی کنترل بازار ارز را مانند قبل در دست می‌گیرد یا خیر؟ به عقیده صاحب‌نظران این حوزه باتوجه به وضعیت فعلی بازارها، در صورتی که بانک مرکزی در کنار ربع‌سکه، نیم‌سکه و سکه تمام را نیز در بورس عرضه کند، این امر تا حدودی می‌تواند موجب کاهش قیمت و حباب سکه در بازار شود.

بازار طلای جهانی

افت طلا به‌‌‌دنبال انتشار تورم آمریکا

3

طلای جهانی هفته معاملاتی گذشته را با تغییرات منفی پشت سر گذاشت. بر این اساس فلز گرانبها در هفته معاملاتی مذکور موفق به کسب بازدهی منفی 23/ 1درصدی شد. به‌‌‌عقیده کارشناسان سهام ایالات متحده به دلیل ریسک‌‌‌گریزی با زیان در حال معامله است. در این میان داده‌‌‌های اقتصادی از افزایش فشارهای تورمی در ایالات متحده در روز ولنتاین خبر داد. اگر‌چه شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه ژانویه کمتر از آمارهای ماه قبل بود اما همچنان از پیش‌بینی‌‌‌ها فراتر رفت. با ماندگاری زمینه‌‌ تورمی، داده‌‌‌های تورم تولیدکننده پنج‌شنبه‌‌ گذشته در گزارش ماهانه، سرفصل و اصلی افزایش یافت که این امر نشان می‌دهد کار فدرال رزرو ایالات متحده در مورد تورم هنوز به اتمام نرسیده است. این در واقع پیامی بود که روز پنج‌شنبه توسط مقامات فدرال رزرو از جمله لورتا مستر و جیمز بولارد تکرار شد. در سال گذشته میلادی مهم‌ترین عامل ریزش طلای جهانی افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بود که اخیرا رشد تورم موجب افت طلا شده است.

بازار اوراق مسکن

عقبگرد تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس اولین روز معاملاتی هفته را بر مدار منفی سپری کرد. در این میان تسه9912 افتی معادل 64/ 1درصدی داشت. در پایان معاملات روز یکشنبه اوراق یاد شده در سطح 122هزار و 369تومان به معاملات خود خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه عقیده دارند که وضعیت نابسامان بازار مسکن در سال‌های اخیر دلایل زیادی داشته و از ابعاد گوناگونی تاثیر گرفته است. در این میان مصالح ساختمان به‌‌‌طور کلی 70درصد در هزینه‌‌‌های آپارتمان موثر هستند. به هر نسبتی که مصالح گران می‌‌‌شوند هزینه واحدها هم بالا می‌‌‌رود. بنابراین مصالح تاثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی دارند به‌‌‌طوری که حدود 10 تا 12سال پیش مسکن مهر با 300هزار تومان به‌‌‌ازای هر متر ساخته می‌‌‌شد اما در حال حاضر کمتر از 10میلیون تومان نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. بنابراین مادامی که رشد تورم و انتظارات ناشی از آن تداوم داشته باشد نمی‌توان انتظاری به‌‌‌غیر از رشد قیمت مسکن داشت.

بازار نفت

هفته بد بازار نفت

5

 درهفته معاملاتی گذشته قیمت نفت با تغییرات منفی همراه بود. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت توانستند هفته مذکور را به‌‌‌ترتیب با بازدهی منفی 92/ 3درصد و منفی 24/ 4درصد پشت سر بگذارند. به‌‌‌عقیده کارشناسان قیمت نفت امسال به 100دلار در هر بشکه نخواهد رسید مگر آنکه یک رویداد ژئوپلیتیکی بزرگ، بازارها را دوباره  به آشوب بکشد. با این حال تقاضای چین برای نفت در پی تسهیل محدودیت‌های کرونایی، امسال به میزان یک میلیون و 100هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد که این امر همچنان می‌تواند موجب رشد قیمت نفت در سال‌جاری شود. در این میان قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته تحت‌تاثیر چشم‌‌‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا که باعث کندی فعالیت اقتصادی و ضعیف شدن تقاضا برای سوخت خواهد شد، بیش از 3‌درصد کاهش یافت و با کاهش هفتگی روبه‌‌‌رو شد. در مجموع می‌توان گفت مادامی که بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش دهد نفت نیز با کاهش مواجه می‌شود.