بازار سهام

 بورس همچنان سبز

1

بازار سهام در هفته‌‌‌ای که گذشت نمایانگر کسب اعتماد دوباره مردم به این بازار بود. شاخص‌‌‌ها عموما سبز و بازار تمام هفته را با ورود سرمایه بالایی پشت سر گذاشت. همچنین بازار سهام توانست رکوردهای جدیدی به ثبت برساند. از جمله یازدهمین هفته متوالی مثبت برای شاخص هم‌‌‌وزن به ثبت رسید. رد کردن سطح مقاومتی 2 میلیون و 500‌هزار واحد توسط شاخص کل در هفته گذشته نیز بر تمایلات صعودی بازار افزود. به این ترتیب بازار سهام عملکرد هفتگی مثبت 32/ 6 درصدی را به ثبت رساند. از صنایع اغلب سبز می‌توان به خودرو و ساخت قطعات،  انبوه‌سازی املاک و مستغلات و مخابرات اشاره کرد. این در حالی است که آخرین روز هفته قرمز به پایان رسید. اما با این حال همچنان روند مثبتی برای بازار قابل پیش‌بینی است. برخی تحلیلگران ادامه رشد شاخص در سطحی بالاتر از 2 میلیون و 500‌هزار واحد را برای هفته جاری متصور هستند.

بازار سکه

نزول سکه پس از رسیدن به قله

2

سکه در هفته گذشته عموما روندی نزولی داشت و در اکثر روزها با رنگ قرمز به کار خود پایان داد. سکه امامی به جز روز یکشنبه که به قله خود معادل 34 میلیون و 700‌هزار تومان رسید در باقی روزها با تمایلات نسبتا نزولی از بهای آن کاسته شد.

هر قطعه سکه با قیمت 34 میلیون تومان هفته را آغاز کرد و در قیمت 33 میلیون و 890‌هزار تومان در روز پنج‌شنبه،  هفته را به اتمام رساند. در حالی حباب قیمتی در این هفته به قله 8 میلیون و 800 هزارتومان رسید که در 6 ماه اخیر بیشترین مقدار بوده است. کاهش نرخ ارز و تمایلات نزولی در طلای جهانی از عوامل کاهش قیمت سکه بوده‌‌‌اند. در حال حاضر چشم‌اندازی برای صعود دوباره دلار وجود ندارد اما طلای جهانی با تمایلات صعودی رکورد دوماهه خود را شکست که این عامل می‌تواند مانع شکست قیمتی سکه شود و ازحباب آن نیز بکاهد.

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی طلا از سقف

3

طلا با عبور از سطح حمایتی 2000 دلار در روزهای اخیر،  طی دو ماه گذشته رکورد‌شکنی کرد و با ثبت بهای 2080 دلاری در معاملات به قله خود رسید. در روز جمعه تا زمان نگارش این گزارش (ساعت19) هر اونس طلا به قیمت 2010 دلار داد و ستد شد. این درحالی است که پیش‌بینی‌‌‌های نتیجه کنفرانس روز چهارشنبه فدرال رزرو نسبتا صحیح بود و کمیته تصمیم بر ادامه سیاست‌‌‌های سخت‌‌‌گیرانه خود گرفت و نرخ بهره را معادل 25 واحد افزایش داد. اما این اقدام که به خودی خود دلار را تقویت می‌‌‌کند نتوانست بهای طلا را دستخوش تغییرات منفی بکند. این فلز زرد گرانبها همچنان پایگاه امن سرمایه‌گذاران است. چرا که آمار نه‌چندان مثبت بازار کار ایالات متحده در کنار ورشکستگی بانکی همچون «فرست ریپابلیک» بر رکود پیش‌‌‌رو صحه می‌‌‌گذارد. نگرانی‌‌‌های حول سیاست‌‌‌های پولی بحران بانکی را نوید می‌‌‌دهد.

بازار اوراق مسکن

نابرابری عرضه و تقاضا در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد،  طی هفته گذشته با افت و خیز قابل‌توجهی همراه بودند. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد 0011 معامله می‌‌‌شود،  کار خود را با از دست دادن سطح 90‌هزار تومان و ایستادن در قیمت پایانی 87‌هزار و 778 تومان به پایان رساند. به این ترتیب تسه یاد شده برای دومین هفته متوالی عملکرد منفی 24/ 4 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

 به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به سایه ابهاماتی که در بازارها وجود دارد و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور،  خریدار ملک یا به عبارتی تقاضا تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است،  اما فروشنده‌‌‌ای نیست؛ همچنین وضعیت گرانی اجاره بهای مسکن هم موجب شده تا مستاجران خانه‌‌‌ها را به صورت شریکی اجاره کنند.

بازار نفت

چالش قیمتی نفت

5

بهای نفت در روز جمعه تغییر چندانی را به ثبت نرساند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 74 دلار مبادله شد و نفت وست تگزاس اینترمدییت (WTI) به ازای هر بشکه نفت در قیمت 70 دلار دادوستد شد. از آنجا که هشدارهای کاهش رشد اقتصادی بیش از پیش پررنگ شده است،  نفت خود را برای افت آماده می‌‌‌کند.

داده‌‌‌های تولیدی نه‌چندان رضایت‌بخش چین تقاضا برای نفت را دچار چالش می‌‌‌کند. از طرفی رشد اقتصادی در ایالات متحده نیز کند شده است. بنابراین کاهش تقاضا موجب شکست قیمتی می‌‌‌شود اما نگرانی از میزان عرضه نفت توسط روسیه و ایران تا حدودی قیمت جهانی نفت خام را در روز جمعه حمایت کرد. هم‌‌‌اکنون بازار نفت چشم انتظار آمارهای حقوق و دستمزد ایالات متحده است چرا که این ارقام بر تصمیم‌‌‌های آتی فدرال رزرو اثرگذار است و ممکن است ورق به سود نفت برگردد.