بازار سهام

صعود پلکانی بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه را نیز مانند روزها و هفته‌‌‌های گذشته با تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که بازار طی معاملات روز گذشته از همان ابتدا با فشار خرید روبه‌رو بود که در نهایت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با افزایش 67/ 1 درصدی، معادل بیش از 40‌هزار واحد رشد، تا ارتفاع دو میلیون و 479‌هزار واحد اوج گرفت. علاوه بر این شاخص هموزن که تاکنون نسبت به شاخص کل 9 درصد بیشتر رشد داشته است، روز آخر را نیز با رشد 94/ 1 درصدی سبز‌پوش شد  و جایگاه خود را در سطح 800‌هزار واحدی تثبیت کرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران در نزدیکی سطح مقاومتی 5/ 2 میلیون واحدی خود قرار گرفته است که همین امر می‌تواند مانعی برای افزایش فشار خرید یا به عبارتی تداوم تمایلات نزولی در کوتاه‌مدت شود.

بازار سکه

قله 34 میلیون تومانی سکه

2

بازار طلا روز یکشنبه را نیز با افزایش قیمت سپری کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار آزاد نیز در سطوح بالا باقی ماند و تمایلات خرید مسکوکات را افزایش داد. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 34میلیون و 90‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه یاد شده با توجه به دو بازار تاثیرگذار طلای جهانی و دلار بر این فلز زرد گرانبهای داخلی، به بیش از 8 میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است که رکورد حباب قبلی خود را شکسته است. از این رو به گفته برخی از فعالان این بازار انتظار می‌رود که قیمت سکه مذکور پس از استراحت چند هفته‌‌‌ای خود، حال با جذب پتانسیل رشد از انتظارات تورمی، نرخ دلار و همچنین ایفای نقش خود به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری بلندمدت سطوح قیمتی بالاتری را در میان‌مدت تجربه کند.

بازار طلای جهانی

فشار نزولی بر سر بازار طلا

3

معامله‌‌‌گران و سرمایه‌گذاران منتظر هفته آینده هستند که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار می‌رود نرخ بهره کلیدی ایالات ‌‌‌متحده را 25/ 0‌واحد درصد افزایش دهد. از این رو بازار جهانی طلا همچنان با فشارهای فروش مواجه است. زیرا تورم بالا همچنان در اقتصاد جهانی پایدار است. بنابراین برخی از اقتصاددانان نیز اظهار کردند که فدرال رزرو مجبور خواهد بود سیاست‌‌‌های پولی سخت‌‌‌گیرانه خود را حفظ کند. به این ترتیب با وجود اینکه در روزهای پایانی هفته گذشته طلا اندکی رشد داشت، در نهایت توانست عملکرد مثبت 49/ 0 درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت برساند. با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی انتظار می‌رود که معامله‌‌‌گران این حوزه در انتظار نتایج نشست پیش رو باشند تا بتوانند موقعیت معاملاتی خود را متناسب با تصمیمات تعیین کنند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا روزهای آتی را پرنوسان سپری کند.

بازار اوراق مسکن

نیاز مسکن به برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز یکشنبه با افت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته با کاهش 76/ 3‌درصدی معادل بیش از 3‌هزار و 300تومان افت، کار خود را در قیمت پایانی 84‌هزار و 928 تومان به پایان رساند. برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که با توجه به نزدیک شدن فصل جابه‌جایی مستاجران نگران از قیمت‌گذاری‌ها برای اجاره‌بها هستند. همچنین در این میان گفته می‌شود که مدیریت تقاضا در بازار طیف تقاضاهای سرمایه‌‌‌های مفید و مصرفی و مخربی که در بازار وجود دارد دولت باید برخورد مناسب داشته باشد. با نگاه علمی می‌توان تقاضای کاذب را حذف کرد و شرایط را به‌نفع سرمایه‌گذاران واقعی تغییر داد.

بازار نفت

انتظار در بازار نفت

5

در آخرین روز ماه آوریل، کاهش تولید و عرضه نفت توسط اوپک بر زمزمه‌های رکود پیش‌رو غلبه کرد و بهای نفت را افزایش داد. در روز یکشنبه نفت برنت با افزایش به 76 دلار و 78 سنت رسید و نفت WTI نیز با افزایش در 80دلار و 33 سنت داد و ستد شد. در حالی که تمایل اوپک به قیمت 100 دلار به ازای هر بشکه نفت است، هشدارهای تضعیف اقتصاد جهانی به دلیل افزایش بهای نفت و فشارهای تورمی، آژانس بین‌المللی را با اوپک درگیر کرده است که تصمیمات آینده اوپک را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. قیمت هفته آینده نفت در گرو میزان عرضه نفت توسط اوپک و نتیجه کنفرانس 3 مه ‌فدرال رزرو خواهد بود. انتظار می‌رود فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره تا 25/ 5درصد رشد قیمت نفت را دچار چالش کند. علاوه بر آن تصمیم روسیه و اعلام میزان عرضه نفت نیز عامل مهمی در آینده بهای نفت است.