بازار سهام

ماه سبز بازار سهام

1

بورس تهران طی معاملات روز چهارشنبه اندکی با کاهش همراه شد؛ به‌طوری‌که شاخص کل روز اخیر با 06/ 0درصد عقب‌نشینی در سطح 2میلیون و 324هزار واحد قرار گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نیز هفته گذشته تماما بر مدار صعود قرار داشت. به این ترتیب توانست عملکرد مثبت 62/ 6درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. علاوه بر این در اولین ماه بهار سال1402 بورس اوراق بهادار تهران رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این رشد در کنار رونق ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) و همچنین افزایش ورود پول سرمایه‌گذاران خرد اتفاق افتاد. بر این اساس بازار سهام طی معاملات فروردین جایگاه خود را در ابرکانال دو میلیون واحد تثبیت کرد و توانست بازدهی ماهانه 55/ 18درصدی را کسب کند. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران این امکان را دارد تا برگزاری کامل مجامع، ثبات حدودی تمایلات صعودی را به همراه داشته باشد.

بازار سکه

تغییرات محدود ماهانه سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه همگام با افت بهای طلا در بازار جهانی، کاهش قیمت داشتند؛ به‌طوری‌که طی روز گذشته با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک به 800تومان رشد کرد، ولی فرمان حرکت قیمت سکه به سمت افت نزدیک به 30دلاری طلای جهانی چرخید. بر این اساس مسکوک یادشده در قیمت 31میلیون و 400هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. با توجه به اینکه از ابتدای سال1402 بازار طلا و سکه با نوسانات محدودی همراه بود، سکه امامی هفته را با عملکرد منفی 63/ 0درصد به پایان رساند. این در حالی است که فلز زرد گرانبهای داخلی روند ماهانه مثبتی را پشت سر گذاشت. از این رو سکه مذکور عملکرد مثبت 95/ 1درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت رساند. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که در اردیبهشت ماه احتمال افزایش تقاضای خرید مسکوکات بیشتر شود.

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی قیمت طلا

3

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در ساعات ابتدایی اندکی کاهش یافت و در حول و حوش سطوح کلیدی 2000دلار در نوسان بود؛ زیرا بازارها منتظر نشانه‌های بیشتری درباره سیاست‌های پولی ایالات متحده از سوی یک رشته سخنرانان و گزارش‌های آتی فدرال‌رزرو بودند. اما با افزایش نگرانی‌ها پیرامون این موضوع سطح مهم را از دست داد. به این ترتیب روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 1978دلار معامله شد. با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که در میان ترس از کاهش رشد اقتصادی در سال جاری، طلا با قیمت نسبتا خوب باقی ماند؛ زیرا تاثیر نرخ‌های بهره بالا در اقتصاد جهانی احساس می‌شود. گفته می‌شود که اظهارنظرهای سخت و تند مقامات فدرال‌رزرو، همراه با برخی نشانه‌های انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده، نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که نرخ‌های بهره آمریکا ممکن است بیش از حد انتظار افزایش یابد.

بازار اوراق مسکن

افت‌وخیز قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز گذشته برخی مثبت و برخی دیگر با افت همراه بودند. به این ترتیب تسه بهمن1400 با کاهش 74/ 1درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 700تومان افت، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 96هزار و 942تومان خاتمه داد. به این ترتیب اوراق یادشده توانست عملکرد مثبت هفتگی 66/ 5درصد را با وجود افت‌وخیزهای زیاد به ثبت برساند‌. این در حالی است که بازدهی تسه 0011 از ابتدای سال تا پایان ماه جاری عملکرد منفی 85/ 1درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند با نزدیک شدن به ایام نقل و انتقالات و تمدید اجاره‌نامه‌ها در کنار افزایش شدید نرخ‌های خرید مسکن و قیمت‌های کاذب فروشنده‌ها برای سفته‌بازی و سودجویی، دور از انتظار است که همانند گذشته آمار تمدید اجاره‌نامه‌ها افزایش یابد.

بازار نفت

عقب‌نشینی بازار نفت

5

قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت و به افت‌های اخیر خود افزود؛ زیرا افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا توسط فدرال‌رزرو که می‌تواند رشد را کاهش دهد و مصرف نفت را مهار کند، بر داده‌های قوی اقتصادی چین و کاهش ذخایر آمریکا غلبه کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت‌خام برنت توانست روز گذشته در قیمت 83دلار و 29سنت معامله شود. همچنین نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز با از دست دادن سطح 80دلار در قیمت 79دلار و 43سنت دادوستد شد. به گفته کارشناسان، آمار و ارقام منتشرشده مبنی بر اینکه اقتصاد چین در حال رشد است، نتوانست سکوی پرتابی برای افزایش قیمت انرژی فراهم کند؛ زیرا در همین حال، فعالان بازار با استناد به ارقام موسسه امریکن پترولیوم گفتند، ذخایر نفت‌خام آمریکا هفته گذشته حدود 68/ 2میلیون بشکه کاهش یافته است.