بازار سهام

جدال حساس بورس

1

بازار سهام روز سه‌‌‌شنبه، برخلاف روز دوشنبه، نتوانست معاملات خود را سبزپوش به پایان برساند. با این حال، شاخص کل روز گذشته پس از طی کردن روند نزولی در ساعات ابتدایی معاملات، مسیر خود را صعودی کرد و مانع افت بیشتر بازار شد. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با افت ناچیز 03/ 0‌درصدی بار دیگر ابرکانال 4/ 1میلیون واحدی را واگذار کرد و در سطح یک‌میلیون و 399‌هزار واحد متوقف شد. اما در این میان، شاخص کل هموزن برخلاف شاخص کل رفتار کرد و 54/ 0‌درصد رشد داشت. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس به کمترین میزان از ابتدای هفته نزول کرد. تعدادی از معامله‌‌‌گران همچنان در انتظار مشخص‌شدن سرنوشت دور هشتم مذاکرات احیای برجام هستند تا بر اساس آن برنامه‌‌‌ریزی بهینه کنند.

 

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر افت

3

سکه امامی به دنبال افت نرخ دلار در بازار داخلی، روز سه‌‌‌شنبه در نزدیکی سطح ۱۳میلیون تومان به نوسانات خود با رنج منفی ادامه داد؛ به طوری که این فلز گرانبهای داخلی، روز گذشته توانست همچنان با مقاومت بالای سرمایه‌گذاران طلا روبه‌رو شود و سطح حساس و حمایتی 13میلیون تومانی خود را حفظ کند. بر این اساس، هر سکه امامی به قیمت 13میلیون و 20‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به گفته برخی از تحلیلگران، با مقاومت سخت سکه در این سطح می‌توان نتیجه‌‌‌ گرفت که این کالا تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ ندارد و بیشتر در انتظار نتایج مذاکرات و تعیین روند دلار است. بنابراین در صورتی که افت قیمت دلار در روزهای بعد ادامه پیدا کند، این سکه می‌تواند با سرعت بیشتری دچار کاهش قیمت شود. البته احتمال وقوع عکس این قضیه نیز وجود دارد.

 

بازار طلای جهانی

طلا در سقف یک ماهه

4

اونس طلا روز گذشته معاملات بازار جهانی را صعودی پشت سر گذاشت. از این رو همسو با تقویت بازار سهام در ایالات‌متحده آمریکا، طلای جهانی نیز با افزایش قیمت همراه شد. به این ترتیب، با تضعیف ارزش دلار و نگرانی‌ها در مورد شیوع سویه اُمیکرون، ارزش طلای جهانی به بالاترین رقم از 22نوامبر صعود کرد. روز گذشته، هر اونس طلای جهانی در دامنه‌ای بین 1809 تا 1821 دلار معامله شد و در ساعت 19:30 دقیقه به  وقت تهران 1812 دلار بود. جیگار تیریودی، تحلیلگر بازار، در این خصوص به رویترز گفت: «تا زمانی که در مورد سویه اُمیکرون نگرانی وجود دارد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری ثابت است.  از این رو در نبود آمارهای اقتصادی بزرگ، قیمت طلا احتمالا افزایش زیادی نخواهد داشت و در همین محدوده خواهد ماند‌‌‌.»

 

بازار اوراق مسکن

جهش مجدد تسه 9812

5

تسه9812، یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن، روز سه‌‌‌شنبه در بازار فرابورس به رشد خود ادامه داد و مجددا وارد کانال 100‌هزار تومانی شد. بر این اساس، هر برگه از این اوراق روز گذشته با 86/ 4‌درصد افزایش معادل 4‌هزار و 839تومان در قیمت پایانی 104‌هزار و 498 تومان به کار خود خاتمه داد. با انتظار متقاضیان بالقوه مسکن برای آغاز پروژه بزرگ دولتی و به سرانجام رسیدن تحولات سیاسی، بازار مسکن با کمی تحرک مواجه شده است. برخی کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که همزمان با سپری شدن روزهای آرام بازار مسکن، طرح نهضت ملی مسکن با هدف تولید 4میلیون واحد مسکونی طی چهار سال - با توجه به وجود توان تولید مصالح ساختمانی موردنیاز و طراحی و ساخت آنها در داخل کشور- تا چه حد می‌تواند بر روند بهبود بازار مسکن تاثیرگذار باشد؟

 

بازار نفت

بهبود نسبی تقاضای نفت

6

قیمت نفت در سال 2021 حدود 50‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با بهبود تقاضا و کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و متحدانش که در مجموع اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، به این امید که ویروس اُمیکرون تاثیر محدودی بر تقاضای سوخت داشته باشد، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز سه‌‌‌شنبه افزایش یافت و هر بشکه از این نفت در سطح 76 دلار و 70 سنت  مورد معامله قرار گرفت؛ به طوری که قیمت‌ها به بالاترین سطح یک‌ماهه خود نزدیک شد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی در انتظار داده‌‌‌های عرضه نفت خام ایالات متحده آمریکا از سوی موسسه نفت این کشور هستند که با انتشار این آمار، معامله‌‌‌گران می‌توانند تصمیمات بهینه‌‌‌ای در مورد دادوستدهای آتی خود بگیرند.