بازار سهام

شگفتانه سبز بورس

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته، با رشد چشمگیری همراه بود؛ به طوری که روز چهارشنبه شاخص کل توانست لباس سبز بر تن کرده و رشد 08/ 3درصدی را تجربه کند. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای، تا ارتفاع یک‌میلیون و 359‌هزار واحدی افزایش یافت. در این میان شاخص کل هموزن نیز همرنگ با بازار با 7/ 2‌درصد مثبت، سبزپوش ظاهر شد. بر این اساس روز گذشته بازار سهام بیشترین رشد روزانه (درصدی) خود را از 25بهمن سال 99 تاکنون به ثبت رساند. گفته می‌شود فشار فروش در هفته‌‌‌های اخیر تا حدودی با تعیین‌تکلیف لایحه بودجه و اتخاذ تصمیماتی در خصوص متغیرهای موثر بر بازار سرمایه، بهبود نسبی پیدا کرده است. البته برخی کارشناسان معتقدند روند‌های صعودی این‌چنینی برای مدت کوتاهی تا رسیدن به ثبات معقول با شک و تردید سهامداران شروع می‌‌‌شوند.

 

بازار سکه

آرامش نسبی بازار سکه

4

بازار طلا و سکه با توجه به فشارهای هیجانی روزهای قبل، از جمله روند اونس طلا در معاملات بازار جهانی و همچنین نرخ دلار در بازار داخل، روز چهارشنبه آرامش نسبی را شاهد بود؛ به طوری که هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 13میلیون و 200‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. در صورتی که طلا در روزهای آتی به بالای مرز روانی 1800دلار قدم بگذارد، ارزش ذاتی سکه تقویت خواهد شد و انتظارات صعودی برای این کالا بالاتر خواهد رفت. دراین میان، تحلیلگران فنی این بازار بر این باورند که اگر سکه بالای محدوده حمایتی ۱۳میلیون و ۲۰۰‌هزار تومانی باقی بماند، خریداران بیشتری روانه بازار سکه می‌شوند و این فلز زردرنگ می‌تواند حتی تا سطح ۱۳میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رشد کند.

 

بازار طلای جهانی

ابهامات چندسویه طلای جهانی

5

طلای جهانی در معاملات روز چهارشنبه با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی، بین 1785 تا 1800دلار معامله شد و در ساعت 20به وقت تهران 1797 دلار معامله می‌شد. نگرانی‌ها نسبت به شیوع اُمیکرون ادامه دارد، اما نبود عوارض نگران‌کننده تا حدودی باعث آسودگی سرمایه‌گذاران شده است. گفته می‌شود احتمالا فضای تورمی در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۲ روی تصمیم فدرال‌رزرو برای تعدیل سریع‌‌‌تر محرک‌‌‌های مالی موثر باشد و عامل فروش طلا محسوب شود. در مقابل، چنین ابهاماتی پیرامون اُمیکرون می‌تواند روند نزولی را محدود کند. همچنین شاخص دلار بخشی از افت اخیر خود را جبران کرد و باعث شد طلای جهانی برای خریداران غیرآمریکایی گران‌‌‌تر شود. بازده اوراق خزانه آمریکا در حدود یک‌هفته اخیر ثابت ماند و قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داد.

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد تسه 9812

6

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه9812 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، روز چهارشنبه ابرکانال 90‌هزار تومانی خود را از دست داد؛ به طوری که هر برگه از این اوراق با افت 34/ 1‌درصد در قیمت پایانی 89‌هزار و 107 تومان به کار خود پایان داد. گفته می‌شود بازار مسکن، این روزها از تقاضای سرمایه‌‌‌ای خالی شده و با وجود اینکه متقاضیان خرید مسکن از طریق اوراق تسهیلات بانکی ‌درصد کمی از تقاضا را تشکیل می‌دهند، اما این تقاضا در بازار، تقاضای موثر تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که سرخ‌پوشی و افت قیمت در روز گذشته برای تمامی تسه‌‌‌های هم‌گروه به چشم می‌‌‌خورد. کارشناسان معتقدند، بازار بیشتر از تقاضاهای مصرفی از تقاضاهای سرمایه‌‌‌ای تاثیر می‌گیرد؛ بنابراین باید در آینده منتظر رونق نسبی بازار مسکن با ورود متقاضیان مصرفی بود.

 

بازار نفت

رشد قیمت نفت WTI

7

پس از افت قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در روزهای معاملاتی گذشته، قیمت‌ها در روز چهارشنبه افزایش ناچیزی یافت و در بالای سطح 71دلار به ازای هر بشکه ماند، اما سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به بازار محتاط باقی مانده‌‌‌اند؛ چرا که شیوع اُمیکرون برنامه‌‌‌های سفر در تعطیلات را محدود و چشم‌‌‌انداز کوتاه‌مدت تقاضای سوخت مصرفی را تضعیف کرده است. به گفته برخی از فعالان نفت، واکنش‌‌‌های هیجانی در بازار دوام زیادی نخواهد داشت و احتمالا روند صعودی قیمت‌ها محدود خواهد بود؛ چرا که محدودیت‌های جدید همراه با افزایش عرضه به تضعیف بازار منجر خواهد شد. علاوه بر این به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان در زمینه عرضه، پایبندی اوپک‌پلاس به کاهش تولید نفت نسبت به ماه قبل در نوامبر افزایش یافت که نشان می‌دهد سطح تولید بسیار پایین‌‌‌تر از اهداف توافق‌شده است.