بازار سهام

رکود معاملاتی بورس

1

بازار سهام هفته گذشته به زیر مرز 5/ 1میلیون واحد عقب‌نشینی کرد. به طوری که شاخص کل با نوسانات محدودی در پایین این سطح یاد شده باقی ماند. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای هفته را با عملکرد منفی 84/ 0‌درصد به پایان رساند و در سطح سه‌ماهه خود، یعنی رقم یک‌میلیون و 490‌هزار واحد ایستاد. در هفته اخیر رکورد کمترین مقدار ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) طی چهار ماه گذشته به ثبت رسید. علاوه بر این بازار سهام هفته پیش مجددا شاهد خروج پول حقیقی‌‌‌ها بود. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی موجود انتظار نمی‌‌‌رود که بورس تهران هفته‌‌‌ جاری را با رشدی قوی همراه باشد. همچنین گفته می‌‌‌شود که افت شدید شاخص‌‌‌ها با وضعیت موجود در بازارها دور از انتظار است.

بازار سکه

افزایش شدید حباب سکه

2

بازار طلا و سکه طی داد و ستدهای هفته اخیر با توجه به نوسانات محدود نرخ دلار در بازار آزاد،  تغییرات قیمتی کمی را شاهد بود. همچنین با افت شدید بهای طلا در بازار جهانی که باعث افزایش حباب این فلزگرانبهای داخلی شد، مانع از ایجاد تمایلات صعودی قوی در بازار شد. به طوری که سکه امامی توانست هفته را تنها با ثبت عملکرد مثبت 5/ 0درصدی به پایان برساند. با توجه به این که دارایی یاد شده در محدوده سطح 15‌میلیون تومان باقی ماند،  با ریزش قیمت طلای جهانی فاصله ارزش ذاتی و بازاری آن به بیش از 2‌میلیون و 300‌هزار تومان رشد پیدا کرد و ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار بیش از پیش افزایش داد. گفته می‌‌‌شود با توجه به احتمال کم صعودی شدن بهای طلای جهانی و دلار آزاد در کوتاه‌‌‌مدت،  افت بیشتر حجم معاملات سکه دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی

تورم رکودی عامل ریزش طلا

3

روز جمعه بازار طلای جهانی مجددا افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. این کاهش قیمت در پی انتشار آمارهای اقتصادی ایالات متحده که بیانگر رشد تورم این کشور و ثبت رکورد 40 ساله بود رخ داد. به طوری که افزایش شاخص دلار و رسیدن آن به اوج 20 ساله‌‌ خود در کنار تورم 1/ 9درصدی آمریکا،  فشار مضاعفی بر قیمت فلز گرانبها وارد کرد. بر این اساس هر اونس طلا روز گذشته در نزدیکی سطح حساس 1700دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که رکود اقتصادی غیر‌قابل انکار است و در کنار تورم ایجاد شده،  بازارها با تورم رکودی روبه‌رو هستند. از این رو بازگشت قیمت طلا به نرخ‌های بالاتر در چنین موقعیتی دور از انتظار است. علاوه بر این گفته می‌‌‌شود که از دست رفتن سطح حمایتی 1700 دلار،  می‌تواند طلا را به سطوح پایین‌‌‌تر کاهش دهد.

بازار اوراق مسکن

روند نوسانی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد،  هفته سوم تیر ماه را در نزدیکی سطح 140‌هزار تومان سپری کرد. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 معاملات خود را در قیمت پایانی 139‌هزار و 995 تومان خاتمه داد. همچنین تسه 9912 عملکرد مثبت 93/ 0 ‌درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. به گفته برخی از کارشناسان با عقب‌‌‌نشینی تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن،  وضعیت خرید و فروش چنگی به دل نمی‌‌‌زند و معاملات در مقایسه با ماه گذشته تقریبا به نصف رسیده است. علاوه بر این برخی آمار غیررسمی از رسیدن سرعت رشد قیمت به یک‌سوم ماه گذشته حکایت دارد. به عبارت دیگر این روزها بازار مسکن پس از دو ماه رونق معاملاتی و هجوم سرمایه‌گذاران،  از تب و تاب افتاده است و داد و ستدهای کمتری مشاهده می‌‌‌شود.

بازار نفت

چالش‌های روبه‌روی بازار نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی روز جمعه در بحبوحه ابهام در مورد چگونگی افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کاهش تورم افسار گسیخته ایالات متحده،  بخش کوچکی از افت جلسه قبل خود را جبران کردند. اما با این حال بهای نفت در نزدیکی سطح مهم 100 دلار قرار دارد. به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت روز گذشته به قیمت 97 دلار و 28 سنت مورد معامله قرار گرفت. نفت خام برنت نیز دیروز در قیمت 100 دلار و 95 سنت ایستاد. لازم به ذکر است که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت ظرفیت مازاد پایینی دارند و اکثر آنها با حداکثر ظرفیت خود تولید می‌‌‌کنند. با این حال محدودیت عرضه همچنان باقی است. در این بین رکود در کنار تورم ایجاد شده در اقتصاد جهانی می‌تواند آینده روند قیمت نفت را با چالش‌هایی روبه‌رو کند.