بازار سهام

نگاه مثبت به بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران سومین روز هفته را بر مدار صعود پشت سر گذاشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز دوشنبه با ۶۳/ ۰‌درصد افزایش همراه شد و کار خود را در ارتفاع دو میلیون و ۲۸۹‌هزار واحدی به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از کلیت بازار به نمایش می‌گذارد با رشد بیشتر از دماسنج اصلی بازار سهام معادل ۳/ ۱‌درصد سبز‌پوش شد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند در صورتی که دو متغیر مهم ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در کنار خالص تغییر مالکیت از رونق و بهبود خوبی برخوردار باشند و این وضعیت تا هفته آتی نیز تداوم پیدا کند، می‌توان این امید را داشت که معاملات بورس تهران تا زمان مجامع بورسی یعنی تا نیمه اردیبهشت‌‌‌ ماه با رشد و تمایلات صعودی همراه باشد. به این ترتیب می‌توان انتظار رسیدن شاخص کل به ۵/ ۲ میلیون واحد را داشت.

15-01

 

بازار سکه

حرکت صعودی سکه

بازار طلا و سکه روز دوشنبه را پس از چندین روز درجازنی و رفتار الاکلنگی، صعودی سپری کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد نیز پس از چند روزکم تحرک و با تمایلات نزولی یک پله افزایش یافت. اما افت بهای طلا در بازار جهانی تا حدود زیادی مانع از رشد بیشتر قیمت این فلز گرانبهای داخلی شد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 31 میلیون و 650‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از تحلیلگران این بازار انتظار می‌رود که با توجه به روزهای پایانی ماه رمضان و آغاز ماه شوال و اعیاد پیش رو طبق سنوات سال‌های گذشته شاهد رونق در بازار طلا و جواهر باشیم و معاملات و داد و ستدها از رکودی که در ماه رمضان بود خارج شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت مسکوک یاد‌شده نیز طی روزهای آتی با تحرکات مثبت همراه باشد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

فاز نسبتا خنثای بازار طلا

قیمت طلا در ساعات اولیه معاملات روز دوشنبه با افت و خیز همراه بود و در نهایت در فاز نزولی ماند. این اتفاق در حالی بود که پس از اظهارات تند مقامات فدرال رزرو در مورد مسیر افزایش نرخ بهره که باعث افزایش سود در جلسه قبل شد، در سطوح کلیدی 2000 دلار باقی نماند. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 1996 دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند در حالی که رکورد جدید یک مانع کلیدی برای طلا باقی مانده است، قیمت فلز زرد احتمالا بالاتر خواهد رفت. در این میان نیز به نظر می‌رسد ترس از یک بحران بزرگ‌تر کاهش یافته است، انتظارات از رکود اقتصادی ایالات متحده در سال‌جاری نیز به جریان ورودی به طلا دامن زده است. با این حال تحلیل‌‌‌ها برای روند آتی این فلز گرانبها متناقض بوده و روند مشخص صعودی و نزولی برای این کالا دیده نمی‌شود.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

سبزپوشی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز گذشته عمدتا سبز‌پوش شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 نیز مثبت بود. به این ترتیب تسه یاد شده با افزایش 57/ 4درصدی معادل بیش از 4‌هزار و 100 تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 95‌هزار و 303 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که تا زمانی که وضعیت بازار مسکن به همین شکل است، تورم بازار مسکن از تورم کل جلو خواهد زد. علاوه بر این شنیده‌‌‌ها حاکی از آن است که یکی از دلایل عدم‌رغبت تولیدکنندگان مسکن به عدم‌استطاعت مالی مصرف‌کنندگان برمی‌‌‌گردد. در زمان حاضر تقاضای مصرفی تقریبا از بازار خارج شده است. بنابراین نمی‌توان بازار مسکن را مانند دیگر بازارها برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد. اما با توجه به تورم حاکم می‌توان گفت که تمایلات در بلندمدت صعودی است.

15-04

 

بازار نفت

روند نامعلوم نفت

در حالی که معامله‌گران به دنبال نشانه‌هایی از بهبود تقاضا در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان هستند، قیمت نفت روز دوشنبه عقب‌نشینی کرد و برخی از افزایش‌‌‌های اخیر را قبل از آخرین اخبار رشد اقتصادی چین از دست داد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 85 دلار و 89 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 82 دلار مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که آژانس بین‌المللی انرژی  اتمی نیز هفته گذشته با پیش‌بینی تقاضای بی‌‌‌سابقه در سال 2023، با رشد تقاضای 2 میلیون بشکه در روز، به احساسات سرمایه‌گذاران بازار نفت افزود و باعث شد که در کنار برخی نگرانی‌ها بازار با تردید معاملات همراه شود. در مقابل آژانس بر این باور است که تولید غیراوپک‌پلاس نمی‌تواند کاهش‌‌‌هایی را که اخیرا توسط برخی از اعضای اوپک‌پلاس اعلام شده است، جبران کند و بنابراین شاهد یک بازار فشرده‌‌‌تر خواهیم بود.

15-05